دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
ایجاز گوهر خرد است

خراسان رضوی- استاد دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه گفت: ضرب‌المثل‌های دهخدا در امثال و حکم، صیقل‌یافته و تراش‌خورده و در نهایت ایجاز هستند و از طرفی ایجاز گوهر خرد است و این کلمات و واژگان در عین خلاصه‌گویی و ایجاز اعجازگونه سراسر خرد و پند و اندرز برای ایرانیان و جهانیان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، سید جعفر علمداران در کانون شعر و ادب دانشگاه دولتی تربت حیدریه که صبح دوشنبه به مناسبت سالگشت درگذشت علامه دهخدا در سالن مفاخر این دانشگاه برگزار شد گفت: ضرب‌المثل‌های دهخدا در امثال و حکم، صیقل‌یافته و تراش‌خورده و در نهایت ایجاز هستند و از طرفی ایجاز گوهر خرد است و این کلمات و واژگان در عین خلاصه گویی و ایجاز اعجازگونه سراسر خرد و پند و اندرز برای ایرانیان وجهانیان هستند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم بزرگان ادب پارسی نبوغ زبانی است، فردوسی و سنایی و عطار و مولانا، سعدی، حافظ، صائب تبریزی و نیمایوشیج واخوان ثالث و سهراب سپهری و علامه دهخدا و....نبوغ زبانی داشتند.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: آنان آنِ خود را شناختند و با دست یافتن به آنِ خود با بهره گیری از نبوغ زبانی و کوشش های مداوم آثاری سترگ پدید آوردند. دهخدا پس از فعالیت های سیاسی عاقبت به خیر شد و بیش از ۳۰ سال عمر بابرکت خود را صرف لغت نامه ای کرد که برای ما یادگار گذاشته است.

علمداران ابراز کرد: از شکوه و شوکت و آن همه گستردگی لغت نامه دهخدا که بگذرم باید بدانیم که شاید لغتنامه برای فهم بهتر «امثال و حکم» ضروری بود. امثال وحکم در واقع همان مثل های رایج زبان پارسی تا زمان دهخدا است.

او با اشاره به دو ویژگی مهم امثال وحکم دهخدا تاکید کرد: اولین ویژگی این ضرب المثل ها این است که آنان چکیده افکار و اقوال و هوش و هم اندیشی و همدلی واشتراکات قومی و....ایرانیان هستند که به لحاظ اندیشه حاصل خرد جمعی قوم ایرانی هستند.

 

ایجاز گوهر خرد است


سید جعفر علمداران افزود: ضرب‌المثل‌های دهخدا در امثال و حکم، صیقل‌یافته و تراش‌خورده و در نهایت ایجاز هستند و از طرفی ایجاز گوهر خرد است و این کلمات و واژگان در عین خلاصه گویی و ایحاز اعجازگونه سراسر خرد و پند و اندرز برای ایرانیان وجهانیان هستند.

او با بیان یکی از مرسوم ترین ضرب المثلهای امثال و حکم اظهار کرد: «یک دیوانه سنگ به چاه می اندازد، صد عاقل نمی تو انند آن را بیرون آورند» در واقع اندیشه و تفکر و مهارت زندگی و نظر یک ملت است که در طول قرن ها به آن رسیده اند و در قالب واژگان برای کاربرد زندگی آیندگان بیان شده است و این هنر دهخدا قابل ستایش است. از سوی دیگر زنده کردن همین ضرب المثل ها کمک شایانی به زبان و زبان شناسی و پایداری و استحکام زبان و گسترش گنجینه وازگانی و زبان پارسی و حفظ ارزش ها وآداب و رسوم وآیین ها ایرانی و بیان تفکر اجتماعی قوم ایرانی برای جهانیان به ارمغان آورده است که این نیز هنر علامه دهخدا است.

به گزارش ایبنا؛ کانون شعر و ادب دانشگاه دولتی تربت‌حیدریه که از سال ۹۸ آغاز به کار کرد با شروع شیوع کرونا تعطیل از امروز آغاز به کار کرد.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدرین US ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    بسیار لذت بردم امیدارم انسان های فرهیخته در شهرستانمان روز به روز افزایش پیدا کنند
  • حجت US ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    بسیارعاااااالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها