دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
تبدیل سالنامه «ارغنون هامون» به فصلنامه از سال ۱۴۰۳

بوشهر - نویسنده و صاحب امتیاز سالنامه «ارغنون هامون» از انتشار و تبدیل این سالنامه به صورت فصلنامه از سال ۱۴۰۳ خبر داد.

مهدیه امیری دشتی با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این مجله که از سال ۱۳۹۵ تاکنون به صورت سالنامه منتشر و هفت شماره از آن تاکنون به زیور طبع آراسته شده، هم‌اکنون با تائید هیئت نظارت بر مطبوعات و رسانه‌ها به صورت فصلنامه منتشر خواهد شد.

وی همچنین از تغییر در لوگو این مجله خبر داد و افزود: لوگو جدید که ترکیبی از لوگو پیشین و لوگو پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده است؛ هم نشان‌دهنده تغییر در شکل و فرم انتشار این مجله از سالنامه به فصلنامه است و هم حکایت‌کننده تغییر در ماهیت این مجله دارد. با توجه به شکل گیری پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده از سال ۱۴۰۱ تاکنون، اقدام ما در تغییر ماهیت این مجله در راستای صورتبندی گفتمانی مفاهیم «سیاست تفاوت» است؛ مفاهیمی که قصد دارد روایت کننده صداهای خاموش و سوژه‌های بی‎صدا باشد.

صاحب امتیاز فصلنامه بینارشته‌ای «ارغنون هامون» گفت: پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده پس از یک دهه فعالیت در عرصه عمومی جنوب ایران، از سال ۱۴۰۱ با محوریت قرار دادن «سیاست تفاوت» آغاز شده است. این پروژه از درون پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی و با توجه به شرایط اجتماعی خاص پس از سال ۱۴۰۱، اقدام به بیان گفتمان خاص مطالعات فرهنگی و «مفصل‌بندی» کردن بین حوزه‌های متعدد اجتماعی و فرهنگی کرده و در تلاش است تا تفسیرهای متفاوتی را از جهان اجتماع‌مان به دست دهد و این اصل مهم اجتماعی را همواره زنده نگه دارد که جامعه ارگانیسمی پویا و زنده است.

به گفته این نویسنده جنوبی، در جهان پیچیده‌ای که در حال زیستن هستیم و ناگزیریم که برای تفسیر آن در میان خاستگاه‎های فکری متعدد و متنوعی در سفر باشیم. در این نشریه قصد داریم به زعم داریوش شایگان: «با بیست دهان سخن گفتن» را تمرین کنیم. همانند همان کاری که در دوهفته نامه آوای هامون انجام دادیم. در آنجا به سمت گفتمانی حرکت کردیم که در آن صداهای خاموش‎شده و بی‎تریبون، صدادار می‎شدند و از لایه‎های زیرین جامعه که هیچگاه امکان سخنوری نداشته، صداهایی شنیده شد. صداهای گروه‎های خاصی چون سالمندان، زنان، کودکان، حاشیه‌نشین‌ها و...

امیری، پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده را نیز ادامه‎دهنده صورتبندی گفتمانی دوهفته‌نامه آوای هامون دانست و تصریح کرد: این پروژه در زمینه‌ها و ساحت‌های فکری و اندیشگی متفاوت و متعددی مانند مطالعات قومیت (اقوام، ملیت و نژاد)، مطالعات جنسیت (زنان، دختران و کودکان)، مطالعات ترجمه (زبان، گفتمان، بازنویسی و بازآفرینی)، مطالعات شهری (شهروندی، هویت، فضای شهری-روستایی)، مطالعات گروه‌های خاص (توانجویان، سالمندان و بیماران خاص)، مطالعات دیاسپورا (مهاجرین، چندگانگی فرهنگی و گفت‎وگوی فرهنگی) و مطالعات پسااستعمارگرایی (هویت و برساخت سوژه، حاشیه و متن جهان) خواهد اندیشید و خروجی آن فصلنامه ارغنون هامون خواهد شد.

وی بیان کرد: جامعه امروز ایران ناگزیر است با این حجم عظیم از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به سمت کنشگری‎های مدنی و اجتماعی پیش برود. از همین رو در فصلنامه ارغنون هامون به این امر مهم می‎پردازیم.

به گزارش ایبنا؛ فصلنامه ارغنون هامون در گستره سراسری و به صورت چاپی از سال ۱۳۹۵ به تدوین آثار و مکتوبات اندیشمندان جنوبی و کشوری پرداخته است. این مجله در حوزه اختصاصی مطالعات بینا-رشته‌ای علوم انسانی با نمره کیفی ۷۶ از ۱۰۰ از سال ۱۴۰۳ به صورت فصلنامه منتشر خواهد شد. مدیرمسئول این مجله اسماعیل حسام مقدم؛ دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر است و سردبیری این مجله بر عهده شورای سردبیران است.

شماره‎های پیشین مجله ارغنون هامون به موضوعاتی مانند ویژه نامه چهل تکه (شماره صفر – ۱۳۹۶)، ویژه نامه «گفت‌وگو برای زندگی» (شماره یک – ۱۳۹۷)، ویژه نامه «برای هامون» (شماره دو – ۱۳۹۸)، ویژه نامه «زیستن و اندیشیدن» (شماره سه – ۱۳۹۹)، ویژه نامه «بازگشت به جامعه‌مدنی» (شماره چهار – ۱۴۰۰)، ویژه نامه «عصرانه فرهنگی هامون» (شماره پنج – ۱۴۰۱) و ویژه‌نامه «صفحات مطبوعاتی هامون» (شماره شش – ۱۴۰۲) پرداخته است. همه این نشریات برای استفاده مخاطبان ایرانی و جهانی به صورت کتاب الکترونیک (e-book) در فیدیبو نمایه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها