چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
امر به معروف و نهی از منکر باید گفتمان اصلی و اساسی جامعه باشد

هرمزگان - رئیس نخستین همایش علمی منطقه‌ای امر به معروف و نهی از منکر در هرمزگان گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید گفتمان اصلی و اساسی جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، حجت‌الاسلام حسن کریمی در نخستین همایش علمی منطقه‌ای پیرامون امر به معروف و نهی از منکر که چهارشنبه در سالن اجتماعات اداره کل تامین اجتماعی بندرعباس برگزار شد، ضمن خیر مقدم، این همایش علمی را یک ضرورت دانست و گفت: اهداف فراوانی از برگزاری این همایش علمی در حوزه امر به معروف داریم که کمتر برگزار شده است.

رئیس نخستین همایش علمی منطقه‌ای پیرامون امر به معروف و نهی از منکر با گلایه از فراموشی موضوع امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید گفتمان اصلی و اساسی جامعه باشد و به مروز زمان از یک موضوع نابهنجار به یک موضوع بهنجار تبدیل شود. زیرا متاسفانه بخشی از جامعه آن را به عنوان ضد ارزش تلقی می‌کنند هر چند امر به معروف و نهی از منکر آثار عجیب اجتماعی دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: همایش علمی می‌تواند کمک کند که امر به معروف و نهی از منکر به یک ارزش در جامعه تبدیل شود. بنابراین یکی از اهداف ما از برگزاری این همایش علمی، توسعه امر به معروف به همه حوزه ها و گسترش آن در سطح جامعه است. زیرا امروزه نیاز است که امر به معروف و نهی از منکر را به حوزه اقتصادی ببریم و اگر گاهاً مسائل و مشکلاتی در حوزه اقتصادی می‌بینیم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر از جامعه کنار رفته است.

وی ادامه داد: باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، کار علمی و پژوهشی انجام دهیم که این فریضه بیشتر معرفی شود تا جایی که به عنوان گفتمان جامعه مطرح شود، زیرا امر به معروف و نهی از منکر، بدی‌ها را از بین می‌برد و خوبی‌ها را افزایش می‌دهد و جامعه ساز است.

حجت‌الاسلام کریمی اضافه کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ارزش و سرمایه اجتماعی تلقی نشود، مردم در برابر آن مقاومت و ایستادگی می کنند و متاسفانه در بخشی از جامعه این موضوع نمود عینی دارد. بنابراین علما و دانشمندان باید در این زمینه، اندیشمندانه کار کنند و مقوله امر به معروف را به حوزه مالی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی هم ببریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید فرهنگ و رفتار مردم باشد و اگر اینگونه شود قطعاً منفعت آن برای جامعه است.

امر به معروف و نهی از منکر در واقع، مصداق خلیفة اللهی است

مسئول مجمع آمرین به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان نیز در ادامه با بسیار مقدس دانستن این همایش گفت: هر جا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود در واقع، مصداق خلیفة اللهی است.

این استاد حوزه با ابراز امیدواری از به بار نشستن زحمات، فکر و تلاش دست اندرکاران همایش در جامعه افزود: نتیجه کوشش شما باید تمایل جامعه به سمت امر به معروف و نهی از منکر باشد.

وی با شادباش میلاد علی اکبر (ع) ابراز امیدواری کرد تا ما راه این جوان رعنای امام حسین (ع) را در پیش بگیریم و آنگونه که او جان خود را در راه اقامه امر به معروف و نهی از منکر از دست داد راه او را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام معصومی در بخش دیگری از سخنانش به مقوله امر به معروف و نهی از منکر در اصل حکومت داری پرداخت و گفت: اصل حکومت اسلامی برای این است که امر به معروف و نهی از منکر کنیم، اصلاً حکومت برای همین است وگرنه هر کسی می‌تواند حکومت کند.

او اضافه کرد: خدای متعال خلیفه الهی را قرار داد بنابراین هر کس که خلقت می‌شود باید حرف خدا را گوش کند و در اجرای فرامین خدا ثابت قدم باشد، زیرا در این زمینه مبارزی به وجود آمد به نام ابلیس، که همه چیز را تابع شهوات و هوای انسان قرار دهد و مقابل خلیفه اللهی قد علم کند. اگر قرار نبود که خلافت اللهی امر مهمی باشد، هرگز چنین موجودی با این همه سبغه عبادات مقابلش نمی ایستاد و جلو کار را نمی‌گرفت. پس اگر قرار بود هر کس هرکار دلش می‌خواست انجام دهد اصلاً شیطان بوجود نمی‌آمد. معلوم است که خداوند برای خلافت اللهی جایگاه والایی قرار داده است، خلیفه اللهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر کردن و این قانون خداست و اگر قانون خدا را پیاده نکنیم، دچار گمراهی و ضلالت خواهیم شد. همانطور که حضرت آدم به اشتباه دچار گرفتاری شد و با توبه بازگشت و رسالت خلافت اللهی خود را انجام داد و خداوند نیز توبه او را پذیرفت.

مسئول مجمع آمرین به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان ادامه داد: فرزندان حضرت آدم نیز تخلف را شروع کردند تا به حضرت نوح رسید و در آن زمان عده‌ای مافیا و مرفه بی‌درد قانون خدا را نتوانستند انجام دهند. اگر می‌پذیرفتند باید انضباطی داشته باشند که برایشان مقدور نبود. قانون گریزی، ثروت، حرص و حسادت به آن‌ها اجازه نمی‌داد بنابراین دوباره راه را کج کردند و همه دچار طوفان و عذاب شدند و عده‌ای نیز نجات پیدا کردند و حالا در جامعه امروزی همان‌ها به شکل دیگری ای بازگشته‌اند.

این عالم مذهبی با استناد به آیات و روایت ابراز داشت: خداوند متعال در سوره حضرت مریم (س) می‌فرماید: عده‌ای آمدند و جانشین آن‌ها شدند. نخست نماز را در چشم مردم تحقیر و سبک کردند. آن را یک امر ابتدایی و تشریفاتی قلمداد کردند و حقیقت نماز را ضایع کردند. ذهن‌های مریض و معلولی که از خدا دور شود، دچار انحراف، تردید و مشغله ذهنی می‌شود و شیطان نفس را تحریک می‌کند. آنچنان که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مردم به مبانی اسلام بسیار معتقد بودند. کم کم یک عده شهوت پرست و یک عده دنیا پرست آمدند و اختیار این مردم را به دست گرفتند و کم کم به سمت و سویی کشاندند که انگار نباید دینی در این جامعه باشد و اگر هم باشد شکلش باشد، ظاهرش باشد و واقعش نباشد و اگر واقعش می‌بود دست مافیا و اختلاسگران کوتاه می‌شد. اما متاسفانه ما آمدیم و شمشیر آنها را تیزتر کردیم. ترسیدیم اگر چیزی بگوییم به ما انگ می‌زنند، این مطالبات انجام نشد. امر به معروف و نهی از منکر فراموش شد. و این مطالبات انجام نشد و اینک نمی‌فهمیم امر به معروف و از نهی از منکر چه هست! اصلاً امر به معروف و نهی از منکر باید در آن امر باشد. امر را کسی انجام می‌دهد که قدرت داشته باشد. در امر به معروف خواهش و استدعا نداریم. با من بمیرم و تو بمیری و با خواهش می‌کنم و نوکرتم کار درست نمی‌شود. اصلاً حکومت اسلامی را درست کردیم که امر به معروف کنیم. نه اینکه امر به معروف و نهی از منکر را به یک ستاد بسپاریم. این اصلاً معنی ندارد، این بازی با کلمات است. امر به معروف وظیفه حاکمیت است. حاکمیت یعنی امر به معروف و نهی از منکر، اگر نباشد آن معنایی که خداوند متعال اساس خلقت ما را بر آن نهاده است را به مسخره گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: اساس خلقت بر نقش خلیفة اللهی شکل می‌گیرد. اگر ما نتوانیم خلافت اللهی را پیاده کنیم حقیقت خلقت خودمان را فراموش کرده‌ایم. چگونه می‌شود یک عده با بد عمل کردن و در بدرفتاری در امر به معروف و نهی از منکر باعث شدند که مردم خیال کنند امر به معروف و نهی از منکر یعنی دیکتاتوری، یعنی دخالت در امور داخلی مردم؛ اساس خلقت ما این است که ما خلیفه خدا بشویم. خلافت اللهی یعنی چه؟ یعنی اینکه خدا به ما دستور داده است در روی زمین حرف‌های خدا را بشنویم و عمل کنیم و اجتماعمان را بر آن اساس قرار بدهیم. اجتماع نیز لوازمات فراوانی دارد. نیازهای انسانی باید بر عدالت باشد. عدالت را انسان های عادل انجام می‌دهند. عادل ها خلیفه الله هستند. خلیفه اللهی مال همه است. خلافت الله، هدف از خلقت است و باید همه امر به معروف کنیم.

حجت الاسلام معصومی اضافه کرد: انقلاب شد، که حاکمیت اسلامی تثبیت شود، ۱۰ تا هدف برای ولایت فقیه نوشتند. ریاست جمهوری و نخست وزیری مردم را به قهقرا می‌برد. دوباره نقیصه قانون اساسی را بر طرف کردند و یکی از مشکلات ما این بود. قانون اگر نباشد، هرج و مرج می شود از جانبی هم نقیصه های قانون باعث می‌شود که ترکش‌های انقلاب به ولایت می‌خورد. در صورتی که دست ولایت در خیلی از جاها بسته است.

او در پایان گفت: مقالات علمی باید تاثیراتش در جامعه اجرا شود.

مقالات برتر نیز اینگونه معرفی شدند:

مقاله برتر: راهکارهای ترویج امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از فضای مجازی در بیانات مقام معظم رهبری. نوشته اصغری و زهرا رحمانیان

مقاله برگزیده اول: اثر جمعی از نویسندگان ارائه دهنده انسیه شمسایی با موضوع: تاثیر نقش امر به معروف و نهی از منکر بر سرمایه های اجتماعی

مقاله برگزیده دوم: بررسی چرایی بی تفاوتی اجتماعی و تبیین نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت زندگی جامعه با بهره گیری از متون اسلامی از حجت‌الاسلام علی صادقی مقدم.

اعضای کمیته علمی و پژوهشی همایش:

حسن کریمی رئیس همایش، محمود صباحی زاده دبیر علمی همایش، سمیه بهرامی دبیر اجرایی همایش و اعضای کمیته داوران شامل علی بهرامشاهی، رویا جهانگیری، راضیه سلیمانی، آسیه گلستانی، حجت الاسلام اسماعیل پاک نژاد، محمود صباحی زاده، سمیه بهرامی، هانیه کوهی زاده و محمد کمالی باغستانی از اساتید نخبه حوزه و دانشگاه، مقالات را ارزیابی کردند.

به گزارش ایبنا، در نخستین همایش بین‌المللی با عنوان نقش امر به معروف با توسعه فرهنگی و اجتماعی در ۱۱ محور متنوع طراحی شده بود که تعداد ۵۶ مقاله به دبیرخانه ستاد ارسال شد، ۴۵ مقاله پذیرفته، ۱۰ مقاله برگزیده و ۳ مقاله برتر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها