چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب زندگی است

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب زندگی است و مختص به موضوعات بعضاً کلیشه شده نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، یکم اسفند در اختتامیه جشنواره داستان و شعر انقلاب با بیان اهداف و عملکرد مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: ما در مرکز آفرینش‌های ادبی باور داریم حوزه هنری وجوه تمایز خودش را نسبت به دیگر نهادهای متولی ادبیات باید بازشناسی کند و جدی بگیرد و این تمایز این گونه جلوه می‌کند که حوزه هنری، متولی ادبیات انقلاب اسلامی است. ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات انقلاب زندگی است. ادبیات مختص به موضوعات بعضاً کلیشه شده نیست و حوزه هنری وظیفه اعتلای این جریان را دارد تا بتواند گامی موفق در این راستا بردارد.

عرفان‌پور در ادامه از مستقل شدن جشنواره شعر انقلاب از جشنواره داستان انقلاب در سال آینده خبر داد تا به این شکل فرصت بهتر و بیشتری شامل حال مقوله شعر انقلاب و شاعران این عرصه شود.

بهزاد دانشگر، دبیر این جشنواره در ابتدای این مراسم در جایگاه حاضر شد و گفت: جشنواره داستان و شعر انقلاب به ایستگاه سیزدهم رسیده و این رویداد مهم فرهنگی که به همت والای امیرحسین فردی نویسنده مهربان و مدیری همدل پایه‌گذاری شد طی ادوار پیشین فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است. جشنواره شعر و انقلاب با تغییر رویکرد در شکل پذیرش اثر و افزایش چشمگیر میزان جوایز به یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی کشور تبدیل شد.

دانشگر تعداد آثار دریافت شده توسط دبیرخانه این جشنواره را ۴۲۵ اثر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۵۱ کتاب مجموعه شعر، ۱۳۲ کتاب مجموعه داستان، ۳۵ کتاب رمان نوجوان و ۱۰۷ کتاب رمان بزرگسال به جشنواره ارسال شده است.

در ادامه این رویداد حامد عسگری، نویسنده و شاعر با حضور خود بر روی صحنه دقایقی را به اجرا و خاطره‌گویی اختصاص داد و در زمینه هنر و ادبیات نکاتی بیان کرد.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر و داستان انقلاب

آثار برگزیده بخش مجموعه داستان:

«یک گاری انار ترک خورده» از خدیجه خانی و «لطفاً پیغام خود را بگذارید» از مصطفی میرزایی.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی به صورت مشترک به صاحبان این دو اثر اهدا شد.

آثار برگزیده بخش رمان نوجوان:

اثر «چرخ‌وفلک» از زهرا پریایی و «بهشت‌آباد» از طیبه مهدی‌زاده.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی مشترکاَ به صاحبان این دو اثر اهدا شد.

آثار قابل‌تقدیر بخش مجموعه رمان بزرگسال:

«قزل آهو» از ام‌البنین ماهر.

«زخم پاییز» از سلمان کریمی.

لوح تقدیر و حق تألیف سه نوبت چاپ اثر به صاحبان آثار تقدیر شده اهدا شد.

اثر برگزیده بخش رمان بزرگ‌سال:

اثر «بنز» از علیرضا ارسنجانی

آثار قابل‌تقدیر بخش مجموعه شعر:

«من یک زنم» از زهرا سپه‌کار.

«به انتقام قسم» از عاطفه جوشقانیان.

لوح تقدیر و حق تألیف سه نوبت چاپ اثر به صاحبان آثار تقدیر شده اهدا شد.

اثر برگزیده مجموعه شعر:

«پادشاه لخت» از مهدی جهاندار.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی به مهدی جهاندار اهدا شد.

در پایان این مراسم، محمدمهدی دادمان، بهزاد دانشگر، علی‌محمد مؤدب و دیگر شاعران و نویسندگان بر تابلو یادبود مرحوم استاد اکبر خلیلی یادداشتی نوشتند و امضا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها