چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کتاب «لَنگ برای دف» منتشر شد

قزوین- کتاب «لَنگ برای دف» به قلم حمیدرضا نصیری‌فرد، نوازنده و مولف قزوینی توسط انتشارات متخصصان به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، حمیدرضا نصیری‌فرد گفت: «لَنگ برای دف» اولین کتاب از مجموعه جدید کتاب‌های من است. دو کتاب پیشین با نام «بیست قطعه برای دف» جلد ۱ و ۲، بیشتر برای نوازندگان دوره عالی تالیف شده بود و تلاشی بر آموزش‌های پایه نداشت.

وی افزود: با گذر زمان و کسب سال‌ها تجربه در تدریس دف نوازی دریافتم که به مترهای لَنگ، آن‌طور که باید و شاید و به خوبی پرداخته نشده است.

نصیری‌فرد تشریح کرد: اولین برگه‌های این کتاب حدود ۱۰ سال پیش و در کالبد نحیف‌تر به صورت جزوه‌ای در اختیار هنرجویانم قرار گرفت که ناکافی و نامنسجم بودن مطالب مرتبط با مترهای لنگ در کتاب‌های آن زمان، دلیل نگارش جزوه بود.

این مولف اذعان کرد: حالا هم دغدغه اصلی من همان موضوع است. همچنان معتقدم باید به ریتم‌های لنگ توجه بسیار بیشتری اختصاص دهیم؛ چه در امر آموزش و چه در آهنگسازی. این ریتم‌ها پتانسیل ارزشمندی دارند که انگار بسیار ساده و سطحی از کنارشان عبور کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در کتاب اول از مجموعه «لنگ برای دف» تلاش کردم تا نگاهی کامل‌تر به ریتم پنج- هشت داشته باشم. ریتمی که گویی برای ما تداعی‌گر موسیقی خراسان است. هر چند که تمام این تلاش‌ها صرفاً ایده‌هایی است که از ذهن من و در یک بازه زمانی تعریف شده، استخراج گردیده است و با زمان و تامل بیشتر، می‌توان به نتایج بسیار کامل‌تری نیز دست یافت. این کتاب‌ها هر چند شامل قطعاتی به صورت نمونه است؛ اما برخلاف مجموعه «بیست قطعه برای دف» بیشتر برای آموزش ریتم‌های لنگ مناسب هستند.

نصیری‌فرد تصریح کرد: در مجموعه کتاب‌های «لنگ برای دف» از هر ریتم، چندین اثر منتشر شده در موسیقی ایران نیز معرفی شده است تا تلنگر کوچکی باشد بر اهمیت شنیدن. متاسفانه امروزه اغلب هنرجویان ساز دف، بیشتر بر نواختن متمرکز هستند تا بر شنیدن. غافل از آن‌که خوب شنیدن، کلید خوب نواختن نیز خواهد بود.

مولف کتاب «لنگ برای دف» تاکید کرد: شنیدن، دنبال کردن و ضرب گرفتن با نمونه تصنیف‌ها و آثار معرفی شده می‌تواند به درک بیشتر ریتم‌های لنگ یاری رساند و صد البته که با جستجویی دقیق‌تر، می‌توان نمونه‌های بیشتری را نیز پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این مجموعه کتاب‌ها قرار نیست تمامی مطالب حاضر و آماده باشد. در پایان هر بخش ایده‌هایی نوشته شده تا هنرجو با کمک آن‌ها بتواند تکنیک‌هایی نظیر حلقه، دراب و … را خودش در جملات طراحی و استفاده کند و در پایان قطعه خود را خلق کند.

کتاب «لَنگ برای دف» تالیف حمیدرضا نصیری‌فرد به تازگی با تیراژ ۵۰۰ جلد و به قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات متخصصان تهران مننتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها