دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
باور مردم استرآباد درباره دیدن کلاغ یا زنبور در آغاز نوروز چه بود؟

گلستان- در ششمین نشست فرهنگی سرزمین مادری که به موضوع «نوروز در استرآباد» اختصاص داشت، عنوان شد: مردم منطقه در پیش از نوروز باور داشتند اگر در چند روز اول سال در آسمان کلاغ زیاد بود سالی سرد و اگر در آسمان زنبور زیاد بود هوایی خوب و سالی پر برکت در راه است.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، در شامگاه دوشنبه و در ششمین نشست فرهنگی سرزمین مادری که به موضوع «نوروز در استرآباد» اختصاص داشت. شاعر، نویسنده، پژوهشگر فرهنگ عامه گرگانی ضمن اشاره به برخی از فعالیت های پیش و حین نوروزی همچون خانه تکانی و آماده‌سازی محل زندگی برای نوروز در فرهنگ گرگانی و استرآبادی، گفت: از پیش از نوروز مشاغل مختلفی چون بزازها، سفالگران، ندافان، آب حوضی‌ها، شمع ریزان، مسگران، قنادها، نوروز خوان ها و بسیاری دیگر فعال‌می‌شدند و جلوه ویژه ای را در منطقه پدید می‌آوردند.

روز اول عید و ماهی کپور شکم پُر

حسین ضمیری سپس به برخی از باورهای عامیانه پیش تا ایام نوروز در میان مردم منطقه گرگان و استرآباد اشاره کرد و گفت: با نگاهی به منابع در خود استرآباد در شب علفه (علفه آیینی ویژه است که در آن هم یاد و جای رفتگان سبز می‌شود و هم سنتی زنده و سبز برای زندگان و سبزی زندگی است‏) سبزی پلو با ماهی و شب بعد آن رشته پلو (بخاطر دراز شدن عمر) و نهار روز اول عید «ماهی کپور شکم پُر» می‌خوردند.

وی درباره باورهای بخت گشایی، کاروان های غیر بومی نوروزی، سفره نوروزی و بازی‌های نوروزی با توجه به منابع مکتوب نیز مطالبی را مطرح کرد و افزود: در باور عامیانه مردم منطقه اگر در چند روز اول سال در آسمان کلاغ زیاد بود معتقد بودند سالی سرد و اگر در آسمان زنبور زیاد بود باور به هوایی خوب و سالی پر برکت داشتند.

باور مردم استرآباد درباره دیدن کلاغ یا زنبور در آغاز نوروز چه بود؟

حسین ضمیری در بخش دیگری از سخنانش به برخی از باورهای عامیانه مردم استرآباد درباره سیزده بدر و خوراکی‌ها و گردگشری اشاره کرد و گفت: در فرهنگ غذایی مردم این دیار باور بود که پس از خوردن ۱۲ روز غذاها و تنقلات گرم در نوروز، لازم است با خوردن آش گزنه و کاهو طبع خورد را به تعادل برسانند.

کاشت غله و حبوب بر ۱۲ ستون خشت خام

همچنین در بخشی از این برنامه فروغ محسنی مفیدی، دانش‌آموخته ادبیات، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه نیز به پیشینه نوروز اشاره کرد و گفت: قدمت نوروز که اول فروردین آن را جشن می‌گیریم در تقویم سال شمسی به واسطه سال‌های کبیسه مشخص نیست اما برای آغاز آن زمان‌هایی ذکر شده است.

وی سپس با اشاره به شاهنامه و برخی کتب که در آن درباره شکل گیری نوروز مطالبی عنوان شده است، گفت: از دیر باز نوروز سه مرحله داشته است که دوره نخست آن جدایی و وداع نام داشت که از پایان زمستان و با خانه تکانی و نوروز خوانی آغاز می‌شد. دوره دوم دوره گذار بود که از سال تحویل تا روز دوازدهم را شامل می‌شد که به آداب و رسومی چون چیدمان سفره هفت سین، عیدی دادن، دید و بازدید و بازی ها اختصاص داشت.

باور مردم استرآباد درباره دیدن کلاغ یا زنبور در آغاز نوروز چه بود؟

محسنی مفیدی، افزود: دوره سوم با عنوان پیوستگی بود که مردم به طبیعت می‌رفتند و از فردای آن مردم به کار و سال جدید پیوست می‌خوردند.

وی سپس درباره پیشینه نوروزخوانی و نحوه برگزاری آن و میرنوروزی و چهره هایی چون عمونوروز و ننه سرما و نیز هفت سین مواردی را مطرح کرد و افزود: انسان اساطیری عمرجهان را ۱۲ هزار سال می‌دانست و خود را با دنیای پیرامون خود یکی می‌دانست. همچنین در دوره ساسانی پیش از نوروز بر ۱۲ ستون خشت خام در دربار ۱۲ نوع غله و حبوب سبز می‌کردند.

باور مردم استرآباد درباره دیدن کلاغ یا زنبور در آغاز نوروز چه بود؟

گرگان و بازی‌های نوروزی

در بخش دیگری از برنامه نیز عباسعلی صادقیان، فرهنگی بازنشسته و پیشکسوت فرهنگی، ضمن اشاره به پیشینه محله بالا کوچه و نیز فعالیت مسگرها در پیش از نوروز در گرگان، گفت: شگون برای خانواده ها معنی بخت و اقبال و خوش قدمی بود و هر خانواده ای برای خود شگونی داشتند و شگون خانه ما از سادات بود و تا آن فرد خوش‌قدم به خانه نمی‌آمد درخانه را به روی کسی باز نمی‌کردند.

وی در ادامه به صورت عملی درباره بازی‌هایی که در طول سال و نیز نوروز در منطقه همچون «مرغانه جنگی» یا «مرغانه بازی» و «لنگه بازی» انجام می‌شد مطالبی را مطرح کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

صدیقه سیفی نیز از دیگر بانوان پیشکسوت و فعال فرهنگی گرگانی در ادامه درباره خوراکی‌های نوروزی و بانوان سمنو پز و نحوه پخت آن و آیین‌ها و باورهای عامیانه مردم منطقه مطالبی را به سمع حاضران رساند.

باور مردم استرآباد درباره دیدن کلاغ یا زنبور در آغاز نوروز چه بود؟

همچنین در این نشست فرهنگی، حاضران شاهد اجرای بقال بازی توسط حسن رستمانی و حمید نایبی، اجرای نحوه عمل آمدن حلوا اُماج از شیرینی های بومی منطقه، عروسک نوروز با اجرای فاطمه احمدی، نوروزخوانی جمعی از نوروزخوانان بومی منطقه، اجرای قطعه موسیقی به گویش گرگانی با هنرمندی حسین طاهری و اجرای سیاه بازی نوروزی با هنرمندی داوود سعیدی از هنرمندان پیشکسوت استان گلستان بودند.

به گزارش ایبنا، ششمین نشست فرهنگی سرزمین مادری با مروری بر آیین باستانی «نوروز در استرآباد» با حضور پرشمار جمعی از اهالی فرهنگ، هنر، ادب و اقشار مختلف مردم گرگان در شامگاه دوشنبه در تالاراندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین دادخواه NL ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    درودبی پایان و سپاس بیکران بابت تشکیل جلساتی اینچنین درراستای اشاعه تعمیم فرهنگ غنی وبی بدیل مرزوبوم وهرزادگاهی که موجب افزایش آگاهی همه گان شده و میتواندتاثیر بسزایی درشکوفایی وادامه این فرهنگ گشته و زنده نگهداشته شود . تشکرویژه ازجناب ضمیری ، سرکارخانم محسن مفیدی و سایردست اندرکاران برگزارکننده .
  • سید حسن میرقاسمی AU ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    بسیار مراسم عالی وپسندیدهی بود واقعا این برنامه خیلی عالی که مردم از آداب وسنتهای تاریخ سرزمین خود داشته باشند وبسیار عالی بود کار آقای ضمیری تعریف وتوسیفهای مربوط به نوروز در استرآباد آفرین عالی عالی عالی
  • صدیقه سیفی GB ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    سپاسگزار زحمات بی دریغ و ارزنده خانم محسن مفیدی و آقای ضمیری و آقای اخوان و سایر دست اندر کاران هستیم.بسیار عالی و تاثیر گذار بود.. سلامت و پایدار باشید. سالی خوش و پر برکت براتون آرزومندیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها