چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

«پاورقی‌ها» عنوان مجموعه کتابی پنج‌جلدی است که داستان‌هایی از شاهنامه فردوسی را به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان خواندنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «پاورقی‌ها» تلاش می‌کند نشان دهد که یک متن کهن یا اسطوره‌ای چه ظرفیت بالایی دارد و چگونه به مرور، دگرگون و از دل آن متنی تازه زاده می‌شود. پاورقی در فرهنگ‌های لغت فارسی به بخش زیرین کتاب گفته می‌شود که دانسته‌ها و اطلاعات خواننده را با افزودن توضیح‌هایی درباره متن اصلی یا بخش‌هایی از آن، بالا می‌برد.

محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر و نویسندگان مجموعه «پاورقی‌ها» در همان مسیری قرار گرفتند که در طول تاریخ ادبیات این سرزمین، ده‌ها و صدها و شاید هزاران نویسنده و هنرمند بزرگ در همین مسیر تلاش کرده‌اند آثار ارجمند ادبیات کهن فارسی را برای نسل‌های گوناگون مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان ساده‌نویسی و بازنویسی کنند. در عین حال دو نویسنده مجموعه پنج‌جلدیِ به‌تازگی منتشر شده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تلاش کردند در ابتکار و تجربه‌ای جدید از ظرفیت‌های پاورقی برای آشناکردن نسل جدید با متون کهن و البته ایجاد جذابیت و علاقه‌مندی در آنان برای مطالعه بیشتر آثار فاخر ادبیات ایران استفاده کنند به‌نحوی که چشم خواننده در هر صفحه این اثر ابتدا به متن‌های کوتاه بالای صفحه می‌خورد که به قلم یکی از نویسندگان، بخش‌هایی از داستان‌های شاهنامه به نثر و با رنگ قرمز روایت شده و در پایین صفحه، همان داستان‌ها به قلم نویسنده دیگر اثر به رنگ سیاه و با زبان امروزی در اختیار مخاطبان این مجموعه یعنی گروه سنی نونگاه (بالای ۱۲ سال) قرار گرفته است. داستان‌هایی از رستم، آرش کمانگیر، گردآفرید، زال و ضحاک در این مجموعه پنج‌جلدی منتشر شده است.

در خلاصه پشت جلد هر کدام نیز توضیحی به این ترتیب آمده است:

«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

جلد اول: «هفت‌خوان رستم» با تصویرگری عاطفه قنبریان نائینی: «هفت‌خوان رستم به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «هفت‌خوان رستم» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان هفت‌خوانی که با کشتن دیو سفید در خوان هفتم به پایان می‌رسد بلکه داستانی است که خوان هفتم آن آبستن ماجرای دیگری است.

«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

جلد دوم: «آرش کمانگیر» با تصویرگری نگار اورنگ: «آرش کمانگیر به علاوه یک پاورقی» زاده اسطوره «آرش کمانگیر» است؛ اما نه داستان یک آرش، که داستان آرش‌هاست و نه داستان تیری که بر کنده درختی در جیحون می‌نشیند بلکه تیری که از اعماق تاریخ روانه شده و تا به امروز در حرکت است.

«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

جلد سوم: «گردآفرید» با تصویرگری مهشید دارابی: «گردآفرید به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «گردآفرید» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان گردآفریدی که فقط جنگاور است بلکه داستان زن جنگاوری است که میدان جنگ را با ذکاوت، زبان‌آوری و ادب اداره می‌کند.

«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

جلد چهارم: «زال» با تصویرگری مهشید دارابی: «زال به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «زال پهلوان» در شاهنامه فروسی است؛ اما نه داستان زالی که اسیر سرنوشت است بلکه داستان لالی است که انتخاب می‌کند و برای تغییر سرنوشت می‌جنگد.

«پاورقی‌ها» شاهنامه فردوسی را برای کودکان خواندنی‌تر کرد

جلد پنجم: «ضحاک» با تصویرگری مرتضی یزدانی: «ضحاک به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «ضحاک» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان ضحاکی که خوراکش مغز انسان‌هاست بلکه ضحاکی که انسان‌ها را فریب می‌دهد تا خونشان را بمکد.

«هفت‌خوان رستم به علاوه یک پاورقی» در ۳۶ صفحه به بهای ۷۰ هزار تومان، «آرش کمانگیر به علاوه یک پاورقی» در ۴۰ صفحه به بهای ۸۰ هزار تومان، «گردآفرید به علاوه یک پاورقی» در ۵۲ صفحه به بهای ۱۰۰ هزار تومان، «زال به علاوه یک پاورقی» در ۵۲ صفحه به بهای ۱۰۰ هزار تومان و «ضحاک به علاوه یک پاورقی» در ۴۰ صفحه به بهای ۸۰ هزار تومان هرکدام با شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مجموعه «پاورقی‌ها» به نویسندگی محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر را از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و پایگاه فروش اینترنتی محصولات کانون به نشانی Digikanoon.ir تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط