چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
كودكان بايد شاهنامه را بشناسند

يك نويسنده و پژوهشگر ادبيات كودكان گفت: شاهنامه فردوسي عظيم‌ترين اثر زبان فارسي است كه بايد كودكان از آغاز با آن آشنا شوند.

حسين فتاحي، نويسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبري سراي اهل قلم گفت: بازنويسي شاهنامه و ديگر آثار كلاسيك، يكي از ضرورت ها براي كودكان است.  اين بازنويسي‌ها زمينه را براي كودكان  آشنايي با متون ارزشمند كهن را فراهم مي‌كند.
 
فتاحي با اشاره به اهميت شاهنامه فردوسي گفت: شاهنامه يكي از عظيم‌ترين آثار ارزشمند زبان و ادبيات فارسي در جهان است كه همه مردم ايران در جهان بايد با اين اثر عظيم آشنا شوند. البته خواندن شاهنامه براي كودكان و نوجوانان دشوار است اما ما بايد از ابتدا آنها را با اين اثر عظيم آشنا كنيم تا در سنين بزرگسالي متن اصلي شاهنامه را بخوانند. 

وي ادامه داد: البته در همه دنيا آثار كلاسيك را به زبان ساده براي كودكان و نوجوانان مي‌نويسند و ضرورت چنين كاري همواره احساس مي‌شود. 

فتاحي يادآور شد: شاهنامه، مثنوي و ديوان حافظ از ريشه‌هاي اصلي زبان فارسي هستند و هويت ما را شكل مي‌دهند. از اين رو نبايد اين ريشه‌ها را فراموش كرد. 

وي تصريح كرد: 6 اثر ديگر نيز بازنويسي داستان‌هاي شاهنامه به زبان ساده است كه شامل قصه ضحاك و كاوه آهنگر، زال و سيمرغ، زال و رودابه، رستم و آكوان ديو، رستم و سهراب، رستم و اسفنديار است كه از سوي انتشارات قدياني منتشر شده‌اند. 

وي همچنين گفت: همزمان با بيستمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران هشت عنوان كتاب جديد براي كودكان و نوجوانان از من منتشر و در نمايشگاه عرضه شده است كه دو عنوان از اين آثار را انتشارات منادي تربيت روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها