چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
وحدت ملی ارزشمندترین عاملی است که باید از آن پاسداری کرد

محمدحسین صفار هرندی عنوان کرد: اگر عواطف مردم خدشه دار شود بلایی که بر سر عراق آمد بر سر ما می‌آید. بخشی از خدشه هم توسط خودمان ایجاد می‌شود و محصول غفلت‌های خودمان است. وحدت ملی ارزشمندترین عاملی است که باید از آن پاسداری کرد اما گاهی ما اختلافات بین‌مان را به قدری بزرگ می‌کنیم که امپریالیسم خارجی را آن رقیب سیاسی خود می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست تبیینی با موضوع «ایجاد گسست اجتماعی، آخرین تیر دشمن» که چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد، گفت: این موضوع مصداقی بدیهی است و تصور آن موجب تصدیق است. برای کشوری که واحد سیاسی مشخصی را شکل داده است، طبیعی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیاز، وحدت و انسجام است. اصلی‌ترین عاملی که به دنبال خدشه‌دار کردن آن هستند بحث وحدت است و دشمنان که با نیات سوء به سراغ کشورها می‌آیند آن را هدف قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از فتنه ۸۸، در وزارت دفاع ناتو، ارتباط حکومت و مردم ذیل مباحث سیاسی و استراتژیک مطرح شد و برای این کار افزایش تحریم‌ها موثرترین راه شمرده شد، چرا که افزایش فشار تحریم‌ها باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شده و مردم نسبت به یکدیگر و حاکمیت رفتار عصبی، خودخواهانه و فردمحور خواهند داشت. این مسئله موجب شکل‌گیری و تشدید شکاف بین مردم و مسئولان هم خواهد شد. با گذر مردم از مرحله انتقادی، اعتراضی و پرخاشگری، رابطه بین حکومت و مردم مخدوش شده و سرمایه اجتماعی متزلزل خواهد شد.

صفارهرندی با یاداوری اتفاقات سال ۸۸ گفت: دشمنان پس از ناکامی در میدان اغتشاشات به دنبال افزایش تحریم رفتند تا حس انتقادی مردم تبدیل به حس پرخاشگری شود، و تا حد زیادی موفق شدند. رفتارهای پرخاشگرانه در سال ۱۴۰۱، به دنبال آن سیاست‌گذاری‌ها اتفاق افتاد، دشمن با فراهم سازی زمینه، این اتفاق را رقم زدند.

درگیری داخلی دستگاه‌ها آن را از انجام تکلیف باز می‌دارد

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام عنوان کرد: وحدت شکنی و بهم زدن سامانه‌های انسجام بخش، سبب اختلاف افکنی در سطح مقامات و مسئولین کشوری می‌شود. البته که اکنون شاهد این اختلافات نیستیم اما تعارضات خصومت آمیزی در قوا به چشم خورده بود، و این گونه اختلافات سبب آسیب انسجام ملی خواهد بود. درگیری داخلی دستگاه‌ها باعث باز ماندن آنها از انجام وظایف‌شان نسبت به مردم است. هوشمندی و هوشیاری هم در سطح مقامات و هم در سطح مردم به‌خصوص نخبگان مردمی و نیروهای پیشران سیاسی و اجتماعی، چیزی است که در مواقع خطر توقع می‌رود ما را از عرصه‌هایی که هیچ سودی از درون ندارد، دور کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مثالی از دموکراسی در منطقه خاورمیانه گفت: کسانی می‌گفتند پاکستان تجربه طولانی مدت دموکراسی دارد و ما باید از او درس بگیریم. در پاسخ به آنها باید گفت پاکستان مهد خیزش و رخداد کودتاست و الگویی برای ما نیست، و یا اتفاقاتی که در ایام انتخابات آنها رخ می‌دهد و گاه باعث کشت و کشتار گروه‌های رقیب می‌شود که تجربه‌ی ارزنده‌ای نیست. قدرت‌های مسلط جهانی و عموماً کشورهای غربی، ما را مزاحمِ اهداف خود می‌دانند و وقتی از راه‌های معمول به نتیجه نمی‌رسند، اقدامات خرابکارانه انجام می‌دهند. در کشور ما اما حتی با ترور و کشیدن مناطق مرزی به آستانه سقوط باز هم موفق نشدند و ناکام بودند. بالاتر از این‌ها، اقدام به جنگ علیه ما بوده است. برخلاف ادعای صدام بنابر پایان ۳ روزه‌ی جنگ، ۸ سال مقاومت شکل گرفت و نتیجه هم تن دادن دشمن به مسائلی بود که مطابق میلش نبود. شاهد آن هستیم که مقاومت مردم غزه هم از جنس مقاومتی‌است که ناکامی دشمن را درپی دارد.

دشمن پس از ناکامی به دنبال گزینه‌های دیگر و راه‌های دیگر می‌رود

محمدحسین صفارهرندی بیان کرد: آخرین برگی که دشمن روی میز آورد تحریم بود و یک تدارک تحریمی بی‌سابقه علیه ما انجام دادند و امیدشان این بود که تحریم‌ها کشور را به سقوط بکشاند. این ظلمی علیه کشور است که اجازه‌ی بهره‌برداری از منابع اصلی را به آن نمی‌دهند و نمی‌تواند با شرکای خود تعامل داشته باشد. اما ما با دور زدن تحریم‌ها، با وجود تمام آزار و فشاری که همچنان برای ما داشت، توانستیم تا حد زیادی آن‌ها را خنثی کنیم.

او افزود: آنها تعبیری برای ما به کار بردند که ملت ایران ملت شروری است و عامل اختلال است، اما ما عملیات‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنها را که در گذشته با آسانی موجب تسلط بر کشورها و منابع آنها می‌شد را شکست دادیم و خطر این برایشان بیشتر است، چرا که ایران تبدیل به الگویی برای دیگر کشورها شده است و می‌گویند ایران با نایبان خود چوب لای چرخ سیاست‌های ما می‌گذارد.

صفار هرندی تأکید کرد: هم عقیده‌های ما در منطقه زیردست ما نیستند، هم فکر ما هستند، ما برای آنها آقابالاسری که دستور بدهیم نیستیم. بلکه آنها از ما فرمول مقاومت را آموختند. در حال حاضر یک راه حل بیشتر برای دشمن باقی نمانده و آن این است که کشور ما دارای تنوع سنی، جنسی، فاصله نسلی، قومیتی، دینی و… است و آنها تلاش کردند به تمام ظرفیت‌ها و موضوعاتی که امکان بهم ریختگی و عدم انسجام را فراهم می‌کند بپردازند و برای آنها به عنوان تدارک بزرگ عملیاتی و جنگ تلقی شده است. اگر وحدت دچار خدشه شود مقدمه یک جنگ بزرگ داخلی است که می‌تواند شرایط را برای نفوذ بیرونی دشمن و تصرف آن ایجاد کند. درست کاری که با سوریه و.. کردند و در ایران اجرا نشد چون که مردم ما همه به یک حکومت مرکزی اعتقاد داشتند.

وحدت ملی ارزشمندترین عاملی است که باید از آن پاسداری کرد

وی افزود: غربی‌ها در منطقه به دنبال تلاش برای تجزیه بوده‌اند برای همین به تمام عناصر وحدت بخش حمله کردند. به هرچیزی که می‌توانست وحدت را مخدوش بکند چنگ زدند. شاید عده‌ای فریب خورده باشند اما تمامیت ایران اینگونه نیست. اختلافاتی که از حد مباحثه خارج شده و به خشونت می‌انجامد خطرناک است. اگر عواطف مردم خدشه دار شود بلایی که بر سر عراق آمد بر سر ما می‌آید. بخشی از خدشه هم توسط خودمان ایجاد می‌شود و محصول غفلت‌های خودمان است. وحدت ملی ارزشمند ترین عاملی است که باید از آن پاسداری کرد اما گاهی ما اختلافات بین‌مان را به قدری بزرگ می‌کنیم که امپریالیسم خارجی را آن رقیب سیاسی خود می‌بینیم. امیدواریم که فضای کتاب و نمایشگاه باعث آگاهی بیشتر و خردجمعی شود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها