سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
آیین رونمایی از کتاب «تاریخ خلیج‌فارس» برگزار می‌شود

از سوی موسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری نشر کازرونیه و شرکت پتروشیمی بندر امام آیین رونمایی از کتاب «تاریخ خلیج‌فارس» با عنوان فرعی بنادر و جزایر ایران تالیف محمدحسین سعادت کازرونی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از سوی موسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری نشر کازرونیه و شرکت پتروشیمی بندر امام آیین رونمایی از کتاب «تاریخ خلیج‌فارس» با عنوان فرعی بنادر و جزایر ایران تالیف محمدحسین سعادت کازرونی سه‌شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

در این آیین رونمایی علیرضا خلیفه‌زاده، عبدالرسول خیراندیش، عمادالدین شیخ‌الحکمایی و جلیل نوذری سخنرانی می‌کنند.

عبدالرسول خیراندیش در مقدمه‌ای که بر این اثر نوشته است، بیان کرده که نوشتن این کتاب یک دورۀ بیست ساله از میانۀ پادشاهی احمدشاه تا میانۀ پادشاهی رضاشاه به درازا کشیده است. این هنگام سعادت در بوشهر اقامت داشت. این استاد تاریخ دانشگاه شیراز دربارۀ ارزش تألیف این اثر عنوان می‌کند که این کتاب پس از گذشت سال‌ها، همچنان دارای اعتبار و قابل اعتناست. زیرا به واقع نویسندۀ محقق و متفکر آن آگاهی تاریخی شگفت‌انگیزی را در تفسیر گذشتۀ پشت سر گذاشته، تبیین روزگار خویش و تشخیص آینده‌ای که فرا می‌رسید، از خود نشان داده است. تجربۀ روابط ایران و انگلیس در دورۀ صفویه، دوم آنچه که طی جنگ جهانی اول و پس از آن رخ داد و دیگری پدیدار شدن افق تحولاتی که در حال چهره بستن بود از نکات قابل ذکر در این اثر است.

کتاب حاضر در سه فصل از سوی سعادت کازرونی تألیف شده است. فصل نخست در موقع جغرافیایی و احوالات طبیعی و امور سیاسی و اقتصادی و تفسیمات مُلکی سواحل خلیج ایران است. در این فصل آن طور که از نامش پیداست به حدود طبیعی، اوضاع و تشکیلات و اهمیت خلیج فارس در نظر سلاطین قدیم پرداخته است. فصل دوم شرح تاریخ و وقایع ماضیه و حوادث جاریۀ بنادر مهمۀ خلیج فارس ایران و توجه دوَل اروپایی به خلیج ایران است. جنگ‌های ایران و یونان، عظمت مقدونیه، فتح آسیا به دست اسکندر از جمله مباحث مطروحه در این فصل است.

علاقه‌مندان به آیین رونمایی کتاب «تاریخ خلیج‌فارس» با عنوان فرعی (بنادر و جزایر ایران) می‌توانند سه‌شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷ به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان، شماره ۱۱۸۲( ساختمان فروردین)، طبقه دوم، واحد ۸، موسسه پژوهشی میراث مکتوب مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها