شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

چهارمحال و بختیاری - معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سیزدهمین رویداد کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک گفت: کتابخانه، هم در بُعد اطلاع‌رسانی و هم ایجاد ارتباطات جمعی، نقش‌آفرین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری، سیزدهمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی به میزبانی شهرستان بروجن با حضور سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احمد فرهادی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ شهرام خواجوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، زهرا حبیبی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، علی‌رضا کریم‌زاده مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان و جمعی از استادان، کارآفرینان و کتابداران در سالن جلسات فرمانداری شهرستان بروجن برگزار شد.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

کتابخانه عمومی، مظهر آگاهی جمعی

در این رویداد سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، با ارائه گزارشی از تاریخچه، محتوا و بخش‌های مختلف دو همایش بین‌المللی برگزار شده توسط نهاد در سال گذشته و سال جاری و با اشاره به اینکه برخی کتابداران باانگیزه، قبل از برگزاری همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک (مهر ۱۴۰۲ - خراسان رضوی)، در اجرای طرح کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌ها پیشقدم بوده و تعامل مثبتی با کارآفرینان داشته‌اند، افزود: برگزاری همایش در موضوعات مربوط به کتابخانه و حوزه عمومی، در پی وظیفه ذاتی و اوّلیِ نهاد مبنی بر تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی و اجتماعی قابل تعریف و تفسیر است.

میرعبداللهی، در توضیح رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی، با اشاره به مفهوم «آگاهی جمعی» در جامعه‌شناسیِ امیل دورکیم گفت: آگاهی جمعی، که مفهوماً غیر از «عقلانیت و اختیار صرفاً فردی» است و ما جلوه‌ای از آن معنا را در ترکیب «کتابخانه عمومی» می‌بینیم، مبنایی اجتماعی و اخلاقی دارد و شامل شبکه‌ای گسترده از اعتقادات و هنجارهای مشترک می‌شود که به گونه‌ای دوسویه هم تأثیر می‌گذارد و هم از بیرون از خود تأثیر می‌پذیرد. این نوع آگاهی، افراد را وامی‌دارد تا براساس آن هنجارهای مشترک بیندیشند و کنشگری کنند. با تضعیف این آگاهی جمعی و دورشدن جامعه از همبستگی کنشگرانه، آن جامعه به نوعی بی‌نظمی اجتماعی (آنومی) مبتلا می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد افزود: رابطه متقابل کتابخانه، به عنوان یک سازمان اجتماعی، با جامعه به عنوان مجموعه‌ای برخوردار از سازمان‌ها ونهادهای اجتماعی مختلف، نیز بر اساس نظریه آگاهی جمعی قابل تبیین است. کتابخانه، هم در بُعد اطلاع‌رسانی وهم ایجاد ارتباطات جمعی، نقش‌آفرین است و از آنجا که در هر صورت بخشی از ساخت اجتماعی است، با جامعه تعامل دوسویه دارد؛ بنابراین، توجه کنشگرانه کتابخانه به مسائل اجتماعی، هم مطابق با وظیفه او به عنوان نهادی عمومی است و هم چون از نیازهای واقعی مردم تغذیه می‌شود می‌تواند ایده‌های مبتکرانه مبتنی بر آن نیازها را در قالب خدمات نوین کتابخانه‌ای معرفی و اجرا کند.

میرعبداللهی افزود: اگرچه نتیجه مشهود ورود به حوزه کسب‌وکارهای کوچک، به بخش‌های اقتصادی و معیشتی مربوط است، اما در این موارد خلاصه نمی‌شود؛ چراکه اساساً نیازهای اصیل‌تر انسانی چنان‌که در هرم پیشنهادی مزلو نیز می‌بینیم نیازهای غیرفیزیولوژیک اوست که عمدتاٌ با قوای انگیزشی و خلاقانه او ارتباط دارد. کتابخانه‌ها با ورود به رأس نیازهای زیستی جامعه خدمت‌گیرشان می توانند به عنوان یک تسهیل‌گر فعالیت داشته باشند و با اتصال دستگاه های مرتبط و معرفی کارآفرینان، به یک ظرفیت عظیم و همه‌جانبه برای کسب‌وکار در ایران تبدیل شوند. منظور ما از تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز همین است؛ بنابراین، ورود نهاد به حوزه کسب‌وکارهای خرد یک الزام مدیریتی نیست، بلکه یک طرح بلندمدت و کتاب‌محورانه است که لازم است پشتوانه‌ای آموزشی و پژوهشی نیز داشته باشد.

وی از تأمین کتاب‌ها و نشریات تخصصی برای همه کتابخانه‌های فعال در راستای رونق کسب‌وکار خبر داد و اظهار امیدواری کرد: در آینده بسیار نزدیک برنامه‌هایی برای ورود نهاد به حوزه‌های دیگر خدمات کتابخانه‌ای، مانند حوزه بهداشت و سلامت نیز اجرا شود.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

راه‌اندازی غرفه‌های کسب‌وکار در ایام نوروز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری نیز در سیزدهمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌ها اظهار کرد: بسیاری از کتابخانه‌های استان به عنوان حلقه واسط، فعالیت‌های خود را در زمینه جذب و حمایت از کارآفرینان گسترش داده‌اند و در همین راستا راه‌اندازی غرفه‌های کسب‌وکار در ایام نوروز پیش‌بینی شده است و به‌تدریج در همه شهرستان‌های استان اجرا خواهد شد.

احمد فرهادی از صدور مجوز رایگان کسب‌وکارهای کوچک خبر داد و افزود: در راستای توسعه فرهنگ کارآفرینی، با اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعاملاتی صورت گرفته است تا مجوز فعالیت کسب‌وکارهای کوچک به صورت رایگان صادر و تسهیلات ارزان‌قیمت با سود ۴ درصد با بازپرداخت بلندمدت به آنها اعطا شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مختلف در رشته‌های متنوع در محل کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها مربیان و هنرجویان، در فضایی دوستانه، به تبادل اطلاعات می‌پردازند و علاوه بر حرفه‌آموزی می توانند با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، گواهی پایان دوره دریافت کنند.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

مهارت‌افزایی، زمینه‌ساز سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار نیز با توجه به نقش و تأثیر کتابخانه‌ها در عرصه‌های اجتماعی گفت: اکنون که آگاهی با توانایی و دانش با مهارت در کتابخانه‌ها تجمیع شده است، نوجوانان و جوانان می‌توانند از این فرصت به‌عنوان منبع دانش و کارآفرینی بهره ببرند. البته برای رسیدن به نتیجه هرچه مطلوب‌تر باید نیازسنجی بر اساس تناوب و درجه‌بندی مناطق جغرافیایی در کتابخانه‌های استان صورت گیرد.

شهرام خواجوی با تأکید براینکه مهارت‌افزایی جوانان در سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارد افزود: دسترسی روشمند به اطلاعات مفید و تخصصی کردن منابع در برخی کتابخانه‌ها می تواند منجر به افزایش سرمایه اجتماعی شود.

وی تصریح کرد: ایجاد وحدت رویه و همکاری واقعی و همه‌جانبه دستگاه‌ها برای اشتغال‌زایی حاصل شده است و مردم هم باید در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های تخصصی به این عرصه وارد شوند و استانداری هم برای ثبت سمن‌های مردمی و هدایت و حمایت از این مجموعه‌ها پیش قدم است.

خواجوی عنوان کرد: افراد توانمند و متخصص، با عضویت در سمن‌های زیرمجموعه استانداری، می‌توانند با دریافت مجوز رسمی و در قالب تفاهم‌نامه‌های موجود، از این فرصت برای رونق اقتصادی و فعالیت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند که از جمله این موارد آموزش و توانمندسازی اعضا است.

وی یادآور شد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، جوانان محلات کم برخوردار و محلات حاشیه‌نشین از جمله موضوعات محوری طرح‌های حمایتی استانداری از سمن‌ها است.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

تعامل آینده‌ساز کتابخانه‌ها و سمن‌ها

سپس زهرا حبیبی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری از اختصاص سهمیه ویژه‌ای از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور در راستای کارآفرینی به کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: با توجه به مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری در راستای کارآفرینی اعتبار ویژه‌ای به کتابخانه‌های استان اختصاص می‌یابد.

حبیبی افزود: با توجه به ظرفیت کتابخانه‌ها و اهداف بلند این نهاد در کارآفرینی، دولت حمایت‌های همه‌جانبه ای را برنامه‌ریزی کرده است که در استان هم در حال پیگری است.

وی یادآور شد: بانوان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و به همین نسبت و با توجه با اثرگذاری در خانواده، سرنوشت‌ساز هم هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تعامل کتابخانه‌ها، سمن‌ها و مجموعه فنی و حرفه ای در شهرستان‌های استان را آینده‌ساز و مثبت ارزیابی کرد و افزود: مشارکت سایر ارگان‌ها هم در بحث کسب‌وکارهای کوچک در دست اقدام است.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

پرورش روح کارآفرینی در کتابخانه‌ها یک فرصت ویژه است

در ادامه علی‌رضا کریم‌زاده، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: توسعه نظام کسب‌وکار و کارآفرینی می‌تواند محرک اشتغال باشد و زمینه‌های توسعه همه‌جانبه کشور را فراهم آورد.

کریم‌زاده با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی افزود: باتوجه به این‌که کارآفرینی مورد توجه همه کشورها است در ایران شرایط محیطی مناسب و پرورش روحیه کارآفرینی در کتابخانه‌ها یک فرصت ویژه به شمار می‌رود.

وی اذعان داشت: طبق نظرات کارشناسان ۹۶ درصد از فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت هستند و ۳ میلیون نفر از این تعداد در حوزه اشتغال و مهارت ورود نکرده‌اند و لازم است همه دستگاه‌ها فرهنگ کارآفرینی را با حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در جامعه ایجاد کنند.

در حاشیه این رویداد سخنرانی علمی با موضوع «هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای کوچک» توسط امید امیدی، مدرس دانشگاه و نیز سخنرانی علمی با موضوع «کسب وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی» توسط ناهید سلیمانی مدرس دانشگاه و مسول کتابخانه امام خمینی (ره) برگزار شد.

گفتنی است؛ در این رویداد جمعی از کتابداران، کارشناسان و فعالان مشاغل خانگی در خصوص تجارب کارآفرینی در کتابخانه‌های عمومی به بحث و تبادل نظر پرداختد و در پایان از کتابداران و فعالان عرصه کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌ها تجلیل و تقدیر شد.

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

نقش‌آفرینی بی‌بدیل کتابخانه در اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات جمعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها