پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال حکمرانی مطلوب نظام اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است

خراسان رضوی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمدن اسلامی فقه پایه است و نظام جمهوری اسلامی به معنی حکمرانی فقه و حاکمیت ولایت فقیه است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دولت سیزدهم به دنبال آن است تا حکمرانی مطلوب نظام اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمد مهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه همایش ملی فقه هنر و حکمرانی که در تالار شیخ طبرسی مشهد گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی بهینه ساز حوزه فرهنگ و هنر هستیم؛ این بهینه‌سازی تمام حوزه‌هایی که ما در حکمرانی فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم را شامل می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرعت سرسام آور تحولات در عصر کنونی تصریح کرد: فرهنگ و هنر به گسترش فناوری‌های نوین سوار شده است. امروزه محصولات فرهنگی و هنری در همه حوزه‌های نوپدید درحال بارگزاری، ترویج و توسعه است.

اسماعیلی با تاکید بر لزوم توجه بر پیمایش‌های مصرف فرهنگی و هنری کشور اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای براساس نظرسنجی اخیر بنیاد بازی‌ها، ما ۳۴ میلیون بازیکن در ایران داریم که از این تعداد ۴ میلیون نفر بالای ۲۱ ساعت در هفته و به عنوان بازیکنان حرفه‌ای بازی می‌کنند که یک اتفاق مهم است. همچنین در حوزه موسیقی نیز بر اساس نظرسنجی‌ها از سوی سازمان تبلیغات، بین جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال بالای ۹۵ درصد فراوانی استفاده داریم.

وی با بیان اینکه هنوز هم ساختارهای قدیم در حوزه فرهنگ و هنر پرمخاطب است، اظهار کرد: با آمدن کرونا بسیار گفته شد که دیگر بساط زیرساخت‌های قدیمی مانند سینما باید برچیده شود. امسال که ماه بهمن را رو به پایان داریم، بالای ۲۷ میلیون نفر در سینماهای کشور بلیت خریداری کرده‌اند. ما ۵۷۰ سینما داشتیم و امروز به آستانه ۹۰۰ سینما رسیده‌ایم. همچنین ۲۰۰ پلاتو در کشور در حال ساخت است.

وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال حکمرانی مطلوب نظام اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پردیس بزرگ فرهنگی هنریِ بولوار «حجاب» تهران با معماری ایرانی اسلامی در حال احداث است، افزود: بر این باوریم که می‌توان هنرهای جدید را به استخدام خود در آوریم، سینمای ما در تولید محصولاتی که با فطرت انسانی مطابقت دارد بی‌نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر غلبه عام دارد، اضافه کرد: بخش دیگری از توصیف وضعیت، نظام حکمرانی ما است‌. ما حاکمیت دینی را در کشور برقرار کردیم. در تمدن اسلامی فقه پایه است. نظام ولایت فقیه و نظام امت و امامت را داریم. بر این اساس باید تعادلی بین تنظیم‌گری فقهی با وضعیت موجود فرهنگی هنری برقرار شود که این اتفاق بسیار سخت است.

اسماعیلی با اشاره به تنظیم سند موسیقی، تصریح کرد: این کار بسیار سختی بود. در هیچ سند بالادستی جمهوری اسلامی پس از ۴۵ سال درباره موسیقی صحبت نشده است. موسیقی میزان بالایی از مخاطب دارد، سیاست ما گسترش و ترویج موسیقی نیست؛ نه به دلیل اینکه مخالفتی با آن داشته باشیم بلکه به دلیل محدودیت مدیریتی شدیدی که در این موضوع به آن دچار هستیم.

وی با یادآوری جشنواره فجر موسیقی در تهران، ادامه داد: امکان ندارد یک گروه هنری در شهری حضور پیدا کند و با استقبال روبرو نشود. در جشنواره فجر موسیقی نیز بلیت‌ها در همان ساعات ابتدایی به فروش می‌رود. سالی ۵ الی ۶ میلیون نفر در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

به گزارش ایبنا؛ در این آیین اختتامیه از کتاب چکیده مقالات این همایش رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها