چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
شعر خاقانی شروانی اوج سخنوری در ادب فارسی است

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، خاقانی را اوج سخنوری در شعر فارسی عنوان کرد و گفت: جهت شعر و شاعری ما بعد از خاقانی عوض شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوسفعلی‌میرشکاک، ۲۴ بهمن در درس‌گفتار زیبایی‌شناسی زبان فارسی به میزبانی حوزه هنری عنوان کرد: عده‌ای خاقانی و ابوالعلاء گنجوی و اثیرالدین اخسیکتی و مجیربیلقانی را شاخه ترکستانی سبک خراسانی می‌دانند.

میرشکاک دربخش دیگری از این جلسه به قصیده‌ای که خاقانی در پاسخ به جمال‌الدین اصفهانی سروده، اشاره کرد و گفت: این قصیده یکی از بهترین قصاید خاقانی است که خاقانی در آن خیلی مؤدبانه وارد شده و با هنرمندی ویژه‌ای جمال‌الدین اصفهانی را وادار به عذرخواهی کرده است.

وی درادامه طبیعت خاقانی را مبتنی بر سخنوری دانست وافزود: خاقانی حتی در مرثیه فرزند خود وارد عرصه کلام فیگوراتیو می‌شود.

میرشکاک با اشاره به تأثیر جدی خاقانی از سنائی غزنوی خاطرنشان کرد: خاقانی در منظومه «تحفه‌العراقین» به سنائی در مثنوی «حدیقةالحقیقه» اقتدا کرده ولی در قصاید خود جاهایی به مصاف سنائی رفته؛ یعنی از قصاید حکیم سنائی استقبال کرده است.

وی در پایان این جلسه، ابونصر فارابی را نخستین فیلسوف ما و کتاب موسیقی او را هم بهترین کتاب موسیقی ایران و جهان اسلام پنداشت و سپس به بحث اهمیت موسیقی در ارتباط با حکمت پرداخت و گفت: موسیقی، ذات حکمت بوده است و امکان ندارد کسی اهل حکمت باشد ولی اهل موسیقی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها