دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
بازیگر و خوشنویس پیشکسوت ایلامی درگذشت

ایلام-عباس گهرسودی (عباس خطاط) نمایشنامه‌نویس، خوشنویس و بازیگر ایلامی در ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عباس گهرسودی (عباس خطاط) نمایشنامه‌نویس، بازیگر و خوشنویس پیشکسوت ایلامی در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۱۶ در روستای گنبدپیرمحمد از توابع شهرستان ملکشاهی استان ایلام، در خانواده‌ای مذهبی و سنتی متولد شد و در خردسالی به همراه خانواده عازم کشور عراق و ساکن شهربغداد شد. برای تحصیل، ابتدا به مکتب‌خانه سنتی و سپس همراه تعدادی از همسن و سالانش به مدرسه ایرانیان (کردهای فَیلی) بغداد مراجعه کرد و تحصیلات ابتدایی را آنجا یادگرفت.

زنده‌یاد گهرسودی، جامعه مخاطب را به خوبی می‌شناخت و می‌توانست به راحتی خود را به جای آنان جا دهد و در قالب نقش دیگران، بازی کند، به همین خاطر به هنر نمایش رو آورد و در دهه ۱۳۳۰ در صحنه‌های تئاتر شهر بغداد ظاهر و با استقبال گرم ایرانیان مقیم عراق و بومیان آن دیار مواجه شد.

گهرسودی معروف به عباس خطاط، اولین کسی بود که با امکانات ابتدایی در دهه ۴۰ کارگاه خوشنویسی در شهر ایلام برپا کرد و در سال ۱۳۴۲ با کوله‌باری از تجربه به شهر ایلام بازگشت و فعالیت‌های هنری و ادبی اش را ادامه داد.

عباس خطاط، در زمینه نمایشنامه‌نویسی و طراحی صحنه‌های نمایشی فعالیت جدی داشت و با راه اندازی و فعالیت صدا و سیمای مرکز ایلام پس از اتمام جنگ، با اجراهای تلفیقی از طنز و نقد، ضمن جلب مخاطبان، به متنوع‌سازی برنامه‌های تلویزیونی و شاداب نگه داشتن روحیه مردم استان ایلام کمک بسیار کرد.

استاد عباس گهرسودی، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و خطاط نام‌آشنا و محبوب استان ایلام، روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن در سن ۸۶ سالگی درگذشت و بر دستان مردم فرهنگ‌دوست استان، تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت رضای شهر ایلام به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبرقمری دهبان IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    استادعباس گهرسودی،محجوب ومحبوب شدودردلهابرای همیشه ماندگارشد،ایشان برقلبهاحکومت میکردمردازجنس مردم،همراه بامردم وکنارمردم،استادعباس خطاط عزیزبه خاطرآفتابی بودنت،شفاف وپرنوروگرمابخش بودنت همیشه دریادهاخواهی ماند،بدرودبزرگ مردایرانی وایلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها