چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
اهل قلم نقش مهمی در بیان اهداف و حقایق انقلاب اسلامی داشته‌اند

آذربایجان‌غربی_ دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه گفت: اهل قلم نقش مهمی در بیان اهداف و حقایق انقلاب اسلامی داشته‌اند و توسعه و پیشرفت شعر انقلاب، مرهون توجه و حمایت مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار ظهر چهارشنبه در ویژه برنامه «فجر بیداری؛ دورهمی نویسندگان و شاعران حوزه انقلاب اسلامی» که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) و ایام الله دهه فجر گفت: بعثت حضرت رسول اکرم (ص) نقطه عطف تاریخ بشریت است که در آن پیام آور اسلام کامل‌ترین دین الهی را به بشریت عرضه کرده و موجب تحولات بسیاری در جهان شده است.

وی افزود: دین اسلام، دین توحید محور، انسان محور و عدل و داد است و دشمنان همواره از اتحاد امت اسلام، هراس داشته‌اند چرا که با منافع آنان در تعارض است.

دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه با اشاره به نقش روشنگری شعر و ادبیات در جامعه گفت: اعجاز کلام و تأثیر ادبیات برهیچ کس پوشیده نیست و روشنگری و بیان حقایق جامعه از اهداف محفل ادبی هاتف و شاعران و نویسندگان در طول تاریخ بوده است و در حوزه انقلاب نیز، اهل قلم، نقش مهمی در بیان اهداف و حقایق انقلاب اسلامی داشته اند و ترقی شعر انقلاب، مرهون توجه و حمایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.

دبیر محفل ادبی هاتف، در ادامه ضمن معرفی آثار شاعران انقلاب گفت: نصرالله مردانی و محمدعلی مردانی از شاعران ممتاز این حوزه در ایران و بیت الله جعفری و عبدالحسین شیرپنجه رضایی متخلص به «تنها» از پیشگامان شعر انقلاب در ارومیه هستند که شعر آنها جریان ساز بوده است.

وی با اشاره به سبقه فرهنگی و تاریخی شهر ارومیه در زمینه شعر و ادبیات گفت: اولین اشعار ضد صهیونیستی در کشور، در ارومیه و سال ۱۳۲۸ توسط مریم جهانگیری، اولین بانوی شاعر ضدصهیونیستی در ایران، سروده شده است.

اهل قلم نقش مهمی در بیان اهداف و حقایق انقلاب اسلامی داشته‌اند

توحید اصغرزاده، نویسنده پیشکسوت حوزه انقلاب نیز به بررسی سیر تاریخی ادبیات انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: ادبیات انقلاب شامل سه مقطع زمانی است که در مقطع اول یعنی سال ۵۷ تا ۵۹، موضوع اصلی ادبیات انقلاب، ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی، ساواک و.. است.

وی افزود: در مقطع دوم و در دهه ۶۰، با شروع جنگ، داستان کوتاه رواج یافت که با محوریت جنگ، محرومیت، مهاجرت، آوارگی و … بود و در مقطع سوم حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، سوژه اصلی است.

به گزارش ایبنا؛ نگاهی به ادبیات داستانی بعد از انقلاب اسلامی، داستان کوتاه، رمان، نگاهی به داستان نویسان صاحب سبک عرصه داستان انقلاب اسلامی، معرفی اجمالی نویسندگان استان آذربایجان‌غربی، نگاهی به شعر انقلاب اسلامی در عرصه ملی و بین المللی، شعر انقلاب اسلامی در استان آذربایجان غربی و شاعران انقلابی برجسته انقلاب اسلامی در استان از جمله محورهای این ویژه برنامه بود.

شعرخوانی، خاطره گویی و معرفی منابع مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های برنامه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها