سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
اخطار قطع آب کتابفروشی‌ها و دفاتر نشر!/ «تعرفه فرهنگی» کی محاسبه می‌شود؟

شرکت آب و فاضلات منطقه پنج تهران در نامه‌ای با عنوان «اصلاح انشعاب آب – تغییر کاربری» به ناشران و کتابفروشان محدوده خیابان دانشگاه، نسبت به قطع آب اخطار داده است، اما براساس قانون هزینه حامل‌های انرژی باید براساس تعرفه فرهنگی محاسبه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی روزهای اخیر، شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج شهر تهران در نامه‌ای با عنوان «اصلاح انشعاب آب – تغییر کاربری» اطلاعیه‌ای را خطاب به ناشران و کتابفروشان ارسال کرده است. در این اطلاعیه آمده است؛

«با توجه به بازدید انجام شده از اشتراک فوق، وضعیت فعلی ملک به‌دلیل تغییر کاربری با مشخصات مندرج در پرونده انشعاب و قراداد اولیه مغایرت دارد و این امر موجب بروز مشکلاتی در زمینه تعیین تعرفه آب بهای مصرفی گردیده است. بنابراین خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر حداکثر ظرف مدت ۲ روز کاری از تاریخ ابلاغ این اطلاعیه با شماره تلفن ۱۲۲ تماس حاصل فرمایید.»

در این نامه آمده که به مُهر «قطع فوری» ممهور شده، آمده است که در صورت عدم مراجعه مشترک آب قطع می‌شود!

این نامه درحالی ارسال شده است که بند ج ماده ۹۲ قانون پنج‌ساله ششم توسعه می‌گوید: «دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی از کتاب‌فروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوزهای قانونی لازم هستند، حمایت کنند.»

بر همین اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ «سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان» را تحقق بندج ماده ۹۲ قانون ششم توسعه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی کرد. ناشران با ورود کد ملی و شماره تماس همه اطلاعات خود را وارد می‌کردند تا تخفیف فرهنگی وزارتخانه مورد نظر خود را انتخاب کنند. این تسهیلات برای کاهش هزینه‌های کتاب برای استفاده ناشران و کتابفروشان پیش‌بینی شده است تا موانع فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها برطرف شود.

جمعی از ناشران در تماس با تحریریه ایبنا با اشاره به نامه و اطلاعیه سازمان آب با گلایه از این روند، بیان کردند که وزارت نیرو به جای عمل به بند ج ماده ۹۲، کاملاً برعکس عمل می‌کند. تغییر انشعاب مسکونی به انشعاب تجاری نخستین نکته این نامه است و پس از آن نیز ناشران و کتابفروشان موظف به پرداخت هزینه تجاری خواهند بود.

به‌گفته ناشران، این موضوع سال‌ها است که سابقه دارد و سازمان برق نیز، حدود ۱۰ سال قبل با شناسایی ناشران و کتابفروشان، تعرفه تجاری را بر روی قبوض آن‌ها اعمال می‌کند و اکنون سازمان آب پیگیر این مسئله شده است.

در این روند، ناشران باید با آخرین قبض خود به اداره آب منطقه مراجعه کنند، مسئولان این اداره با ارسال کارشناس و بررسی محل، به تناسب رسته شغلی، متراژ و تعداد کارمندان، تعرفه را مشخص می‌کنند.

اخطار قطع آب کتابفروشی‌ها و دفاتر نشر!/«تعرفه فرهنگی» کی محاسبه می‌شود؟

دیدار اهالی نشر با مسئولان وزارت نیرو

درباره این موضوع به سراغ ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران رفتیم، او با بیان اینکه ما از مدت‌ها قبل برای بهره‌مندی ناشران و کتابفرشان از تسهیلات پیش‌بینی شده در بند ج با وزارت نیرو نامه‌نگاری داشتیم، گفت: بر این اساس جمعی از همکاران نشستی را با مسئولان وزارت نیرو هماهنگ کرده‌اند و قرار است که روزهای آینده جلسه‌ای داشته باشیم و مطالبات صنفی خود را مطرح کنیم.

او با اشاره به اخطار سازمان آب به برخی از ناشران و کتابفروشان منطقه دانشگاه، عنوان کرد: اینکه در این اوضاع و احوال سخت اقتصادی حوزه نشر با این مشکلات روبه‌رو شویم، شرایط کار را برای همکاران سخت می‌کند، سال‌ها است در حوزه آب و برق مشکل داریم، درحالی که قبوض آب و برق موسسات فرهنگی ازجمله ناشران و کتابفروشان باید تعرفه فرهنگی محاسبه شود.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها