چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
اگر با ناامیدی مقابله نکنیم، روح‌مان را می‌خورد

کتاب «زمانی برای معجزه» به قلم آن لوق بوندو و ترجمه بیتا ابراهیمی است که توانسته پنج لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زمانی برای معجزه» نوشته آن لوق بوندو و ترجمه بیتا ابراهیمی است که از سوی انتشارات پیدایش برای نوجوانان بالای ۱۲ سال منتشر شده است. این کتاب موفق به دریافت پنج لاک‌پشت پرنده شده است.

کتاب «زمانی برای معجزه» رمانی است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ انتشار یافت. این رمان درباره گلوریا و پسری هفت‌ساله به نام کمیل است که از جمهوری گرجستان می‌گریزند تا از ناآرامی‌ها و نبردهای در طول فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در امان بمانند. گلوریا سعی می‌کند پسرک را با داستان‌هایی از گذشته آرام کند. گلوریا می‌گوید او کمیل را از یک سانحه قطار در نزدیکی باغ خانواده‌اش نجات داد، پس از اینکه مادر پسرک که به‌شدت آسیب دیده بود، با چشمانش به من التماس کرد و فهمیدم که چه از من می‌خواست. گلوریا می‌گوید نام واقعی پسرک، «بلیز فورچن» است و در فرانسه به دنیا آمده، جایی که مقصد سفر کنونی آن‌ها است. این دو شخصیت، سفری خطرناک و پنج‌ساله را در قلمروهایی جنگ‌زده به سوی غرب از سر می‌گذرانند و با گروهی به یاد ماندنی از پناهجویانی مواجه می‌شوند که هر کدام، داستان‌های تأثیرگذار مختص به خودش را در سینه دارد.

جنگی آغاز شده و گلوریا همراه با بلیز فورچون هفت‌ساله سفری طولانی را برای گذشتن از قفقاز و رسیدن به اروپا آغاز می‌کند: سفری برای رسیدن به افق‌های نو. در این سفر، بلیز پناهجویانی را می‌بیند که همگی به امید زندگی بهتر، خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند. بلیز با آن‌ها همراه می‌شود، عشق و دوستی و رنج و تنهایی را می‌آموزد، برای بقا تلاش می‌کند و زندگی‌هایی را می‌بیند که در جنگ نابود شده‌اند. بلیز در این سفر کودکی را پشت سر می‌گذارد و به نوجوانی می‌رسد… و سال‌ها بعد، در جوانی، بلیز برای یافتن هویت واقعی‌اش سفری پر فراز و نشیب را آغاز می‌کند…. آن‌ها در این سفر، رنج بسیاری می‌کشند، تنهایی، عشق و دوستی را تجربه می‌کنند، با افراد گوناگونی آشنا می‌شوند که زندگی‌شان در جنگ نابود شده و خسته اما امیدوار به سمت افق‌های نو حرکت می‌کنند.

آن لوق بوندو، در ۲۳ آوریل سال ۱۹۷۱، در منطقه‌ای در اطراف پاریس به دنیا آمد، جایی که همچنان با دو فرزندش در آنجا زندگی می‌کند. بوندو در دانشگاه، در رشته ادبیات مدرن تحصیل کرده است و در طول دوران تحصیل، کارگاه‌های نویسندگی را برای کودکان محروم ایجاد کرد که درنهایت این امر سبب شد تا جایزه فاندیشن فرانسه به او تعلق گیرد.

«اشک قاتل» یکی از جذاب‌ترین آثار بوندو است. در پابلیشرز ویکلی پیرامون این اثر می‌خوانیم: نثر بوندو همچون زمینی خشک است. نمادها و تصاویر او تیز هستند: ارواح کودکان مرده، یک پارچ شکسته، یک مشت خاک.

بخشی از متن کتاب:

یک میلیون کیلومتر بعدی به نظرم راحت‌تر می‌آمد. حالا که می‌دانستم مقصدی داریم انگار بال درآورده بودم! زمین‌های برفی، دشت‌های پر از سنگ، جنگل‌های لخت با جغدهای نامرئی که هو می‌کشیدند؛ هیچ‌کدام فرقی برایم نداشتند. بی‌امان راه می‌رفتم. و بی‌امان گلوریا را با سوالاتم بمباران می‌کردم؛ دقیقاً کجای فرانسه؟ فرانسه شهرهای زیادی داشت! و سوار کدام قایق می‌شدیم؟ اسمش چه بود؟ وقتی به مقصد می‌رسیدیم، چه کار می‌کردیم؟ و چطور گذرنامه مادرم را به دست آورده بود؟

گلوریا توضیح داد که مادرم گذرنامه را به او داده بود، همراه با گذرنامه‌ی من، وقتی کنار قطار بود، قبل از اینکه از هوش برود.

اعتراض کردم که: «هیچ‌وقت این رو بهم نگفتی.»

انتشارات پیدایش کتاب «زمانی برای معجزه» نوشته آن لوق بوندو را با ترجمه بیتا ابراهیمی در ۲۱۶ صفحه و به بهای ۱۲۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط