دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا

کتاب «ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا» به قلم فاطمه سرمشقی است که توانسته پنج نشان لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا» نوشته فاطمه سرمشقی است که از سوی انتشارات ثالث منتشر شده است.

شب‌های طولانی زمستان دورم جمع می‌شوند و می‌گویند قصه بگو. من هم چشم‌هایم را می‌بندم و با نوک انگشت‌هایم تصویرهای روی شنل را برای‌شان می‌خوانم. فکر می‌کنند هنوز به دیدن عادت نکرده‌ام و به دست‌هایم بیشتر از چشم‌هایم باور دارم. می‌پرسند حالا چرا چشم‌هایت را می‌بندی؟ جواب‌شان را نمی‌دهم، چون مطمئنم که باور نمی‌کنند؛ اما بعضی‌وقت‌ها آدم باید چشم‌هایش را ببندد تا بهتر ببیند.

سال ۵۳۳ هجری خورشیدی یعنی نُه قرن پیش، در سهرورد، روستایی نزدیک شهر زنجان، پسری به دنیا آمد به اسم شهاب‌الدین؛ شهاب‌الدین سهروردی. سرنوشت شهاب‌الدین مثل اسمش بود: کوتاه و درخشان همچون شهاب‌های آسمانی و خوشبو و زیبا همچون سهرورد یا گل سرخ….

با سهروردی فلسفه تازه‌ای زاده شد با نام فلسفه اشراق. فلسفه‌ای که بیش از هر چیز از نور سخن می‌گوید، از نبرد نور و تاریکی، از فرشته‌ای نورانی که در هر چیز پنهان است، از اندیشه که شکلی از نور است، از لطیف‌تر شدن هر چیز به عنوان نورانی‌تر شدنش؛ مثلاً اینکه گیاه از خاک نورانی‌تر است و انسان می‌تواند پی در پی نورانی‌تر شود.

او برای بیان افکارش، از داستان و تمثیل بهره برده و با زبانی شاعرانه و خیال‌انگیز از سیمرغ، عقل سرخ، هدهد و گوهر شب چراغ سخن می‌گوید. این کتاب با الهام از رساله‌های «صفیر سیمرغ»، «لغت موران»، «فی حاله الطفولیه» و «آواز پر جبرئیل» سهروردی نوشته شده است.

فاطمه سرمشقی، نویسنده اثر در روزی از روزهای سردِ زمستانِ ۵۷ در یکی از روستاهای بیجار متولد شد؛ اما خیلی زود و قبل از آنکه خاطره روشنی از آن روستا در ذهنش نقش ببندد، همراه خانواده‌اش به کرج رفت و تا پایان دوران دبیرستان در آن شهر ماند.

از کودکی کتابخانه پدر او را به خواندن تشویق می‌کرد؛ اما تا قبل از دوران دانشجویی نوشتن تنها برایش یک آرزو بود که جرات تجربه‌اش را نداشت. در سال ۱۳۷۶ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و اولین نوشته‌ها و داستان‌هایش را در مجله دانشگاه به چاپ رساند. کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۸۴ در پژوهشگاه علوم انسانی با پایان‌نامه‌ای با عنوان «رویکرد جامعه‌شناختی و فمنیستی در تحلیل رمان سووشون» (چاپ شده در انتشارات علمی و فرهنگی) به پایان رساند. چند سال در دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان به تدریس پرداخت؛ اما همواره جدی‌ترین دغدغه و علاقه‌اش نوشتن برای کودکان و نوجوانان بود.

انتشارات ثالث کتاب «ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا» نوشته فاطمه سرمشقی را در ۱۶۲ صفحه و به بهای ۳۲ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها