شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
غزل یک قالب پویا برای اعصار مختلف است/ زنجان مهد غزل

زنجان- یک استاد دانشگاه گفت: غزل، قالب پویایی است و ظرفیت‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود در شرایط و اعصار مختلف نوزایی کند و به تعبیری خودش را با آن شرایط تطبیق بدهد.

قربان ولیئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: زنجان شهر غزل است و به واسطه حضور منزوی؛ شهر پرورش بسیاری از غزل سرایان است.

وی با اشاره به اینکه حسین منزوی غزل‌سرای فقید زنجانی یکی از چهره‌های درخشان در حوزه زبان، بیان و اندیشه بود، اضافه کرد: کثرت غزل سرایان در زنجان نیز به علت حضور منزوی در استان بوده است که زنجان را به شهر غزل تبدیل کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از گام‌های مثبت استان در حوزه ماندگار کردن نام منزوی و همچنین ارزیابی و سنجش غزل سرایان برگزاری جشنواره منزوی بوده است، افزود: قطعاً برگزاری این جشنواره به شناسایی استعدادهای برتر در حوزه غزل کمک خواهد کرد.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری دوسالانه غزل منزوی و استقبال از این جشنواره با ارسال بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر گفت: شاید در ابتدا هدف از برگزاری این جشنواره در سال دوم ثبات آن بود؛ اما در ادامه به دنبال ارتقای سطح کیفی جشنواره خواهیم بود؛ هرچند که طبق ارزیابی در این دوره نیز آثار از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند.

ولیئی همچنین برگزاری جشنواره را راهکاری برای تشویق غزل سرایان جوان عنوان کرد و گفت: امیدواریم بیش از پیش شاهد درخشش غزل سرایان زنجانی و رشد و شکوفایی آنها باشیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر آشناسازی نسل جوان با پیشینه غزل و غزل‌سرایان در اعصار مختلف بیان کرد: امروزه شاهد گسست فرهنگی بین قشر جوان و مواریث گذشته هستیم که این یک بحران تلقی می‌شود؛ که برگزاری این جشنواره راهکاری برای پر کردن این خلاءهاست.

وی با اشاره به اینکه غزل جزو قالب‌هایی به شمار می‌رود که در ادبیات فارسی بسیار رایج است، اضافه کرد: غزل، قالب پویایی است و ظرفیت‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود در شرایط و اعصار مختلف نوزایی کند و به تعبیری خودش را با آن شرایط تطبیق بدهد.

ولیئی با اشاره به اینکه غزل از ابتدای تولد شعر فارسی تا زمان معاصر وجود داشته است، افزود: وقتی آثار معاصر شاعرانی چون سیمین بهبهانی، منزوی و برخی از کارهای خوب شفیعی کدکنی و نوذر پرنگ را می‌بینید، متوجه می‌شوید که غزل دارای انعطاف بالایی بوده و در همه اعصار بروز و ظهور داشته است.

این استاد ادبیات با اشاره به اینکه همه این شاعران و غزل سرایان در واقع گنجینه‌ها و میراث ادبی کشور هستند، تصریح کرد: باید از طریق معرفی نویسندگان و شاعران معاصر و همچنین بیان جذابیت نثر و شعر ادبی شاعران و گذشتگان را به نسل جوان برای الگوبرداری معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط