یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
هدف از برگزاری جشنواره دوسالانه منزوی حفظ هویت زبانی است

زنجان- دبیر علمی جشنواره دوسالانه حسین منزوی با تأکید بر هویت سازی در حوزه زبان گفت: برای حفظ همین هویت است که جشنواره دوسالانه حسین منزوی در زنجان برگزار می‌شود.

قربان ولیئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار مثبتی که در استان زنجان از چند سال قبل در حال رخ دادن است؛ برگزاری دوسالانه حسین منزوی است.

وی تصریح کرد: زنجان به واسطه شهرتی که حسین منزوی در سرودن غزل داشت؛ در این حوزه حرفی برای گفتن دارد و در هر دوره زمانی شاهد شکوفایی استعدادهای برتر در این بخش هستیم.

ولیئی سرایش آثار زیبا توسط منزوی و سایرغزل‌سرایان را یکی از عوامل موثر در تربیت دیگران شاعران غزل‌سرا عنوان کرد و گفت: قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌هایی در شناسایی استعدادهای برتر موثر خواهد بود.

دبیر علمی جشنواره دوسالانه حسین منزوی در ادامه به ویژگی‌های غزل منزوی اشاره کرد و افزود: برجستگی‌های زبانی و شگردهایی که منزوی در بیان شعر داشت؛ در طول تاریخ غزل بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه حسین منزوی یکی از چهره‌های درخشان در سه ساحت زبان، بیان و اندیشه بود، تصریح کرد: هیچ شاعری به اندازه او در غزل‌سرایی تبحر نداشته و از لحاظ فکری و اندیشه هم خلاق‌ترین شاعر غزل‌سرای معاصر است.

ولیئی با اشاره به اینکه عنصر مهم غزل منزوی «عشق» است و عشقی که منزوی بیان می‌کند به نوعی با شاعران دیگر متفاوت است، گفت: منزوی در اشعارش به عشق رویکرد جدیدی دارد و عشقی حماسی می‌آفریند.

دبیر علمی جشنواره دوسالانه حسین منزوی با تأکید بر هویت سازی در حوزه زبان بیان کرد: برای حفظ همین هویت است که جشنواره دوسالانه حسین منزوی در زنجان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گسست فرهنگی و چشم پوشی قشر جوان و نوجوان از مواریث گذشته یکی از موارد بحرانی است که باید نسبت به حل آن اقدام شود، اضافه کرد: اساتید غزل باید جذابیت شعر و نثر ادبی را به نسل جوان معرفی کنند و پلی بین شعر معاصر و گذشتگان ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منزوی با بهره‌گیری از ترکیب‌های ادبی بدیع و نو تحولی در حوزه غزل ایجاد کرد، گفت: منزوی با این ترکیب سبک شعری جدیدی در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: حسین منزوی در کل کشور در حوزه شعر کلاسیک و غزل جایگاه ممتازی دارد و وظیفه ما است که از این جایگاه، حمایت و حفاظت کرده و آن را معرفی کنیم.

بخش‌های دومین جایزه ملی غزل حسین منزوی شامل غزل فارسی و ترکی در قالب تک اثر و مجموعه غزل (کتاب) است و ۴۰۰ اثر به دبیرخانه دوسالانه حسین منزوی ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط