سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کتاب «جغرافیای جنگ‌های ایران و روم» به چاپ دوم رسید

ویژگی منحصر به فرد کتاب «جغرافیای جنگ‌های ایران و روم» نسبت به سایر کتاب‌های این حوزه این است که از نقشه‌های همیشگی و تکراری استفاده نکرده بلکه با بیان دقیق و جزئی نام شهرها و استان‌هایی که درگیری در آنجا اتفاق می‌افتاده آورده شده و در روی نقشه با شرح جزئیات نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جغرافیای جنگ‌های ایران و روم» تالیف کاتارزینا ماکسیمیک و ترجمه پرویز حسین طلائی از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ دوم رسید.

نویسنده کتاب کاتارزینا ماکسیمیک، مورخ لهستانی عضو گروه تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه علوم طبیعی و انسانی سیدلز و حوزه تخصص او ایران باستان است.

کتاب حاضر به بررسی عملیات نظامی ایران و روم در دوره ساسانی می‌پردازد. ویژگی منحصر به فرد این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های این حوزه این است که از نقشه‌های همیشگی و تکراری استفاده نکرده بلکه با بیان دقیق و جزئی نام شهرها و استان‌هایی که درگیری در آنجا اتفاق می‌افتاده آورده شده و در روی نقشه با شرح جزئیات نمایش داده می‌شود.

مطالعه و مشاهده دقیق محل و مکان وقوع رویدادها درک ابعاد حیات اجتماعی زندگی گذشته انسان را مهیا می‌کند. در این میان استفاده از نقشه اهمیت بسزایی دارد و آگاهی ملموس‌تری درباره سرزمین‌های دور و نزدیک و همچنین سرزمین‌های تحت سلطه حکومت‌های مختلف به وجود می‌آید.

مخاطب اثر حاضر در درجه اول دانشجویان رشته تاریخ ایران باستان هستند که روابط ایران و روم در عصر ساسانی را مطالعه می‌کنند. معمولاً در آثاری که پیش از این به جنگ‌های ایران و روم در دوره ساسانی پرداخته‌اند، تنها از چند نقشه همیشگی و جزئیات در بخش ضمیمه استفاده شده است؛ این در حالی است که در این کتاب سعی شده اسامی شهرها و استان‌هایی را که نویسندگان عصر باستان به‌عنوان مکان درگیری ایران و روم ذکر کرده‌اند، در روی نقشه و با شرح جزئیات آورده شود. نقشه‌های این اثر بر اساس متون دست اولی هستند که جنگ‌های روم علیه ایران ساسانی را نقل می‌کنند. علاوه بر این، اثر حاضر تنها شامل نقشه‌های عملیات نظامی است که در آن سپاه روم و ایران به‌طور مستقیم شرکت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها