پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
انتشار ۲۵۰ عنوان کتاب در مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه

قم - معاون پژوهشی مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه از انتشار ۲۵۰ عنوان کتاب در مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام حجت‌الله شیرمحمدی درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: به منظور نشر فرهنگ والای علوی و ترویج معارف بلند نهج‌البلاغه رشته تخصصی نهج‌البلاغه (سطح ۳) در سال ۱۳۸۲ بنیان نهاده شد تا در این راستا مشتاقان معارف نهج‌البلاغه را از علوم و معارف مکتب علوی سیراب گرداند.

وی افزود: تشکیل هیئت‌های علمی، تشکیل انجمن‌های فارغ التحصیلان، سامان‌دهی معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و اجرایی, برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی پیرامون نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین (ع) و … تهیه نشریات و مجلات علمی و پژوهشی پیرامون موضوعات متنوع نهج‌البلاغه و سامان دهی امور پایان نامه‌ها و تدوین پایان‌نامه از اهم برنامه‌های مرکز آموزش تخصصی نهج‌البلاغه بوده است.

حجت‌الاسلام شیرمحمدی گفت: ۲۵۰ عنوان کتاب در این موسسه به چاپ رسیده است که از مهم‌ترین آثار می‌توان به تدوین مجموعه ۳۰ جلدی «موسوعة الاحادیث العلویة» اشاره کرد چراکه این مجموعه نفیس در ۳۰ جلد به همت جمعی از پژوهشگران بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه زیر نظر آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور مدرس و مفسر نهج‌البلاغه تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: این مجموعه که به عنوان اثری ارزشمند می‌تواند به عنوان منبع جامع و کامل برای تحقیق و مطالعه ادیبان و دانشمندان قرار بگیرد، برای نخستین‌بار در ۵ هزار نسخه به چاپ رسیده و سخنان امیرالمومنین (ع) را به صورت جامع در خود جای داده است و در ۲۱۶ باب، ۷۰ هزار حدیث در موضوعات گوناگون را گردآوری کرده که حاصل ۲۵ سال کار مداوم محققان و پژوهشگران حوزوی است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه گفت: فصلنامه پژوهشهای نهج‌البلاغه، متعلق به بنیاد بین المللی نهج‌البلاغه، را باید نخستین مجله‌ای دانست که به شکل تخصصی به موضوعات و مسائل اساسی پیرامون نهج‌البلاغه پرداخته است. این فصلنامه که از سال ۱۳۸۱ تاکنون فعال بوده است، موفق شده است تا در سال ۱۳۹۱ اعتبار علمی پژوهشی را از وزارت علوم دریافت نماید و بر آن است تا با ایجاد گفتمان در فضای علمی، به پیشبرد پژوهشهای مرتبط با نهج البلاغه و معارف علوی در فضای ملی و بین‌المللی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها