یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
نویسنده در جستارنویسی آزادی عمل دارد

البرز- مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز معتقد است جستار ایده‌ای را بیان یا کاوش می‌کند که نظر خاص نویسنده است و نویسنده در جستارنویسی آزادی عمل دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «سپیده داداش زاده» مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز موفق به کسب رتبه اول بخش «جستار» بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون شده است. وی از ۹ سالگی عضو ادبی مرکز مشکین شهر استان اردبیل بوده و یار دیرینه کانون است و توانسته آثاری را به چاپ برساند.

وی معتقد است که جستار ایده‌ای را بیان یا کاوش می‌کند که نظر خاص نویسنده است که این ایده می‌تواند برگرفته از جزئی‌ترین اتفاقات روزانه باشد. فرق جستار با مقاله و داستان در این است که در جستار می‌توانیم هم‌زمان روایتی را تعریف کنیم، قصه‌ای تخیلی بگوییم یا مسئله‌ای را تحلیل منطقی کنیم.

وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را خانه امنی می‌داند که او را شاعر و پژوهشگر کرده است به بهانه برگزیده شدن‌ش با وی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

-درباره جستار و قرار گرفتن این نوع نوشتار در بخش علمی برایمان بگویید؟

جستار پدیده تازه‌ای در پژوهش و پژوهشگری نیست و قبل از اینکه به این نام شناخته شود در آثار متون کهن خودمان شاهد روایت عرفا از سیر و سلوک درونی شان به شیوه جستار هستیم و نمونه‌های جستارنویسی را در مقاله‌هایی با موضوع مولانا و «فیه مافیه» می‌بینیم.

به جرات می‌توان بیان کرد در طی سه سالی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جستار نویسی را زیر شاخه پژوهش علمی قرار داده است، اتفاق خوبی در کانون رقم خورده است.

-شما از کودکی عضو کانون بوده‌اید و در زمینه‌های فرهنگی و ادبی در کانون فعالیت داشته و دارید، لطفاً از موفقیت‌های‌تان بفرمایید؟

با افتخار در ۹ سالگی عضو ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز مشکین شهر شدم و خداوند مهربان رزق و روزی‌ام را از همین خانه دوستی و مهربانی داد و مربی فرهنگی _ ادبی همین مجموعه از سال ۱۳۷۹ تا به اکنون هستم. خانه امن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاعر و پژوهشگرم کرد و صاحب سه کتاب با نام‌های «آویخته از عقربه ۱۲»، «ملودی تپانچه» و کتاب کودک «ماهی سرخ شده» (ترجمه به زبان ترکی مادری) هستم و مجموعه جدیدم هم به یاد مادر خدا بیامرزم در حال آماده شدن است.

-در مورد موضوع جستار و چرایی انتخاب این موضوع برای مخاطبان توضیح بفرمایید؟

این جستار با عنوان «قطار قصه فال حافظ توقف ندارد»» و با درون مایه اجتماعی به قصه زندگی کودک کار به اسم وحید می پردازد. کودک کاری که سواد ندارد ولی ذهنش خلاق است‌.

راوی جستار که شخصی قصه‌گو و قصه‌نویس است با این فرضیه ذهنی در این جستار صحبت می‌کند که می‌شود با انتخاب کتاب‌های قصه با محتوای کسب و کار درست، کودک کار فال فروش را از التماس کردن به دیگران نجات داده و راه درست تبلیغ تجاری را آموزش داد. در این جستار کودک فال فروش با قصه‌گویی کتاب آن بالا و این پایین با تاثیر از شخصیت قصه ستاره، و با کمک قصه‌گو فن بیان را آموخته و فال‌هایش را روی سینی مسی ایرانی می‌چیند و به عابران ایستگاه مترو فال تعارف می‌کند. ناگفته نماند این جستار در سال ۱۳۹۸ مراحل پژوهش در عمل را طی می‌کرد و من تا حدودی به نتیجه فرضیه‌هایم اطمینان داشتم منتها با شروع کرونا متاسفانه دسترسی به وحید ندارم.

-توصیه شما برای علاقه‌مندان به جستارنویسی چیست؟

جستارنویسی هیجان بخش و انگیزه ساز است. خارج از چارچوب مقاله‌نویسی و رها روی صفحه کاغذ. گونه‌ای از نوشتار است که نه داستان نویسی است و نه مقاله و خاطره‌گویی بلکه نویسنده در جستار نویسی آزادی عمل دارد بنابراین تنها پیشنهادی که می‌توانم به دوستان علاقه‌مند بکنم این است که از نوشتن هراس نداشته باشند. و موضوعاتی را در جستار انتخاب کنند که علاوه بر ایده بکر گویای درد و دل مشترک باشد. یعنی از من به ما برسد.

خاطره‌های دوران کودکی، محیط اطراف مان و مسیر رفت و برگشت به محل کار و خانه، خود کانون و فعالیت‌ها همه و همه پر از ایده برای نوشتن جستار است که می‌تواند نتایج بدست آمده‌اش تلنگر ذهنی برای من مخاطب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها