شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کتاب خواندن و نوشتن اعتبار خود را نباید از دست بدهد

استان مرکزی - یک مولف و نویسنده اراکی گفت: کتاب خواندن و نوشتن نباید اعتبار خود را ببازد زیرا هویت جامعه و نسل آینده با خطر مواجه می‌شود.

محمد مددی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، افزود: امروز با کاهش استقبال از خرید کتاب برای مخاطب و بالارفتن هزینه‌های چاپ برای نویسندگان مواجه شده‌ایم.

او با اشاره به هزینه های سرسام آور چاپ و کاغذ و مراحل مختلفی که نیاز است تا یک کتاب به دست مخاطب برسد، ابراز داشت: مقایسه هزینه چاپ یک کتاب از صفر تا صد با چندسال گذشته گویای این امر است.

مددی بیان کرد: اکنون کمتر ناشری حاضر به سرمایه‌گذاری برای کتاب است؛ مگر اینکه از بازگشت این سرمایه اطمینان داشته باشد.

او ادامه داد: تا پیش از این، نویسندگان در جمع خانواده، دوستان، اطرافیان و اجتماع با افتخار از تمرکز خود بر روی نگارش یک کتاب سخن می‌گفتند و با تشویق‌ها و نگاه‌های تحسین‌برانگیز روبرو بودند.

مددی اظهار کرد: بی‌شک یک نویسنده هم همانند دیگر مردمان، هزینه‌های مختلف زندگی را پیش روی خود دارد و اگر هم و غم و وقت خود را بر سوژه‌یابی و جمع‌آوری اطلاعات و نوشتن معطوف کند در هزینه‌های روزمره خود و خانواده دچار چالش می‌شود. به دیگر سخن؛ آنچه امروز در صدر قرار دارد نه غذای فکر و اندیشه برای نویسنده و مخاطب؛ که نیازهای روزمره و اولیه همچون خوراک، پوشاک، مسکن، دارو و درمان و … برای همگان است.

او تأکید کرد: چنانچه کتاب خواندن و نوشتن اعتبار خود را ببازد؛ هویت جامعه و نسل آینده با خطر نابودی مواجه می‌شود.

این نویسنده اراکی اضافه کرد: اگر امروز ایران ایران است و ما به گذشته خود می‌بالیم نتیجه فرهنگی است که از پیشینیان به ارث برده‌ایم و بی‌تردید بخش عظیمی از آن؛ ثمره سال‌ها وقت گذاشتن یک شاعر، نویسنده، تاریخ نگار و… است. ما هم رسالت داریم این ارزش را احیا کرده، اعتلا بخشیم و برای آیندگان به میراث بگذاریم.

مددی؛ اهل کتاب و نویسندگان را بزرگترین اعتباربخشان هویت و فرهنگ یک سرزمین دانست که باید ارج نهاده شوند تا هویت آن سرزمین باقی بماند.

وی مؤلف و نویسنده اهل استان مرکزی و شهر اراک است که تاکنون تألیفات گوناگونی داشته و کتاب‌های سوئدی‌ها در ایران (منتشر شده در سال ۱۳۸۱)، تاریخ سلطان آباد عراق- اراک (منتشر شده در سال ۱۳۹۵) و تاریخ گفتاری اراک- آقای لجور (منتشر شده در سال ۱۴۰۱) از آثار اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها