شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کتابخانه مرکزی شیراز پس از ۱۴ سال از مرحله تعیین زمین گذشت/ در انتظار اعتبارات

فارس_ هفت‌خوان پروژه کتابخانه‌ مرکزی شیراز بعد از ۱۴ سال از مرحله تعیین زمین عبور کرده است و ادامه کار منوط به پشتیبانی مالی در سطح استانی و ابلاغ اعتبار مصوبات فرهنگی سفر ریاست جمهوری به فارس است تا انتظارها به خوان تامین اعتبار برسد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نجمه اشرفی: پروژه تاریخی کتابخانه مرکزی شیراز برای اولین بار سال ۸۸ در جریان سفر رئیس جمهور وقت به استان فارس تصویب شد و تاکنون همچنان گاه و بیگاه در لیست پروژه‌های فرهنگی سفرهای استانی تیم ریاست جمهوری سوژه اخبار می‌شود و اندکی بعد غبار فراموشی می‌گیرد.

البته از سال ۹۴ فقدان این زیرساخت فرهنگی رسانه‌ای شده بود و سال ۹۶ هم مسئولین مرتبط اعلام کرده بودند بخاطر مشخص نکردن زمین مناسب بودجه‌های مرتبط با احداث کتابخانه مرکزی شیراز برگشت می‌خورد.

ماجرای کتابخانه مرکزی شیراز فراز و نشیب‌های فراوان داشت تا اینکه در نیمه فروردین‌ماه سال ۹۸ عنایت‌الله رحیمی استاندار وقت فارس به دستگاه‌های مسئول استان یک ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای تعیین زمین داد که نتیجه نداد.

پس از آن در خردادماه همان سال چند پیشنهاد از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح و بررسی‌ها آغاز شد. در مردادماه ۹۸ روح‌الله منوچهری که در آن زمان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بود، در خبری اعلام کرد که زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شد که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

اما مهرماه ۹۸و پس از گذشت تقریباً ۳ماه و عدم انجام مراحل قانونی واگذاری زمین کتابخانه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس، احمد احمدی‌زاده معاون وقت سیاسی اجتماعی استانداری فارس اعلام کرد که پرونده زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

سابقه تاریخی این پروژه نشان می‌دهد در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز در اسفندماه ۹۸ هم واگذاری زمینی به مساحت حدود دو هزار مترمربع واقع در «جبل دراک» توسط شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی برای احداث کتابخانه عمومی بزرگ شیراز به تصویب اعضا رسیده اما این راه نیز به سرانجام نرسید و پروژه کتابخانه مرکزی شیراز همچنان بلاتکلیف ماند.

طبق گفتگوی روح‌الله منوچهری با رسانه‌ها، پس از پیگیری‌های مکرر و تغییر چندباره زمین برای ساخت این کتابخانه سرانجام با حمایت استانداری زمینی در منطقه فرهنگ‌شهر برای کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده و مورد تایید بوده اما شهرداری آن را واگذار نکرد.

بنا به اعلام این مقام مسئول مطالعات کارشناسی زمین انجام، مشاور پروژه انتخاب و نقشه اولیه ساخت کتابخانه طراحی شده بود اما اصل کار که واگذاری است، انجام نشد!

منوچهری در پاسخ به این سوال که «در صورت واگذاری زمین اعتبارات لازم برای ساخت کتابخانه مرکزی فراهم است یا خیر؟» اعلام کرده بود: در صورت تعیین زمین، اعتبار برای ساخت آن در نظر می‌گیرند چراکه این پروژه مصوب سفر ریاست جمهوری است. امسال نیز به دلیل اینکه هنوز زمین قطعی نبود، بودجه برای آن در نظر گرفته نشد اما در صورتی که تخصیص زمین تا پایان سال قطعی شود، بودجه برای سال آینده آن در نظر گرفته می‌شود.

حالا پس از سال‌ها با پیگیری‌های استاندار فارس مجدداً این پروژه به مصوبات فرهنگی سفر ریاست جمهوری الحاق شد و چندین دستگاه اجرایی به تکاپو افتادند تا بالاخره چالش مکان‌یابی به نتیجه رسید و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کلنگ کتابخانه مرکزی به زمین خورد.

پروژه کتابخانه مرکزی شیراز پس از مدتها وقفه سرعت خوبی پیدا کرده است

محمدحسین فیروزی با اشاره به سابقه چندین ساله این پروژه گفت: تاکنون ۵نقطه برای این پروژه مکان‌یابی شده و به دلایل مختلف تغییر کرده اما نهایتاً اوایل سال ۱۴۰۲ در پارک ولیعصر شیراز کلنگ کتابخانه مرکزی به زمین خورد. حل شدن مسئله زمین یکی از چالش‌های تاریخی این پروژه بوده که امسال به نتیجه رسید و انصافاً مکان مناسبی برای کتابخانه مرکزی انتخاب شد.

وی سهولت دسترسی مردم و نزدیکی به مرکز شهر را از مهمترین خصوصیات این مکان برشمرد و گفت: با تعیین مکان دو هزار و ۵۰۰ متر عرصه با موافقت شهرداری و شورا در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفت. پس از آن طراحی نقشه‌ها شروع شد که کار زمان بری هم بود. از قبل از مهر ماه طراحی بصورت حرفه‌ای توسط اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده و نقشه‌های مختلفی داوری شده بعداز انتخاب طراح، کارشناس عمرانی نهادکتابخانه‌ها و راه و شهرسازی درباره کلیت نقشه و طراحی ریز فضاهای داخلی بیش از ده جلسه داشتند.

فیروزی افزود: ماحصل این جلسات در ۲۵۰۰ متر زمین ساخت پروژه ۱۴ هزار و۶۰۰ متری با ۶۰ خدمت پیش‌بینی شده است.

کتابخانه مرکزی شیراز پس از ۱۴ سال از مرحله تعیین زمین گذشت/ در انتظار اعتبارات

این مقام مسئول در خصوص مجری ساخت این پروژه نیز توضیح داد: طبیعتاً ما مجری ساخت نیستیم. طبق قانون نهاد کتابخانه‌ها به عنوان بهره بردار دیده شده، اما اینکه ما مجری ساخت نیستیم دلیل بر مجهول بودن مجری ساخت نیست. در حال حاضر پروژه در انتظار ابلاغ اعتبار مصوبات فرهنگی سفر ریاست جمهوری است. چون همانطور که می‌دانید این پروژه در سفر هیئت دولت با پیگیری ویژه جناب استاندار به مصوبات سفر الحاق شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه این پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و ۱۵۰ میلیارد از محل منابع استانی مصوب شد، تصریح کرد: اعتبارات هیچکدام از مصوبات حوزه فرهنگ هنوز ابلاغ نشده است. پروژه کتابخانه مرکزی که با تاخیر به پروژه‌های سفر ملحق شد ممکن است دیرتر از سایر پروژه‌ها تامین اعتبار شود. نمی‌توان انتظار داشت قبل از تخصیص اعتبار دستگاهی مسئولیت اجرایی بپذیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در خصوص اعلام شروع عملیات اجرایی از اول دی ماه نیز پاسخ داد: باتوجه به دستور استاندار قرار است بزودی جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌های مرتبط درباره شروع عملیات اجرایی این پروژه داشته باشیم و خاکبرداری آغاز شود. اینکه زمان‌بندی کار کمی با تاخیر پیش برود طبیعی است اطمینان می‌دهم که کار با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.البته چون این پروژه زمان زیادی دچار معطلی شده الان کمترین تغییر زمانی ممکن است نگرانی ایجاد کند. ماهم معتقدیم مطالبه برای سرعت کار خوب است اما باید مراقب باشیم دچار حواشی نشویم.

وی تاکید کرد: تعیین مسئول اجرایی مانند تعیین زمین طولانی نخواهد شد. استان فارس اولین استانی است که مجوز برای ساخت یک پروژه گرفته که نشان از اهتمام دولت و دستگاه های اجرایی دارد. مسیری که اخیراً برای تامین زمین و طراحی نقشه طی شده سرعت خوبی داشته است. اطمینان می‌دهم که کم کاری صورت نگرفته و راه و شهرسازی نهادکتابخانه‌ها و استانداری در کنار هم سرعت خوبی داشتند. امیدواریم بزودی ابلاغ بودجه هم انجام شود و کار باهمین سرعت ادامه یابد.

نقشه معماری کلیات ساختمان آماده است و بزودی خاکبرداری انجام خواهد شد

محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران گفت: پروژه کتابخانه مرکزی شیراز از سال‌ها قبل مطرح بود. من بخاطر علاقه‌ای که به کتاب دارم و چندسالی هست عضو انجمن کتابخانه و خیرین کتابخانه ساز بودم به این پروژه ورود کردم.

وی با اشاره به سابقه تلاش‌هایش دراین خصوص تصریح کرد: عمدتاً شهرداری‌ها و نهاد کتابخانه‌ها باهم چالش دارند و حق کتابخانه‌ها به درستی پرداخت نمی‌شود. در مقطع چهار ساله‌ای که عضو شورای شهر بودم تلاش کردم و یک فضای منطقی بین کتابخانه‌ها و شهرداری ایجاد کردیم. سعی می‌کردیم حق وحقوق نهاد کتابخانه ها پرداخت شود. در آن مقطع چندین کتابخانه در پارک‌های شیراز ساخته شد.

طالبان درباره مکان جدید کتابخانه مرکزی شیراز نیز توضیح داد: در زمان شورای پنجم یک زمین در کمربندی شیراز انتخاب کرده بودند و اداره کل راه و شهرسازی مشاوری گرفته بوده که نقشه‌ها را تهیه کند. من چون خودم دانش آموخته شهرسازی هستم مکان را برای کتابخانه مرکزی مناسب ندیدم. کتابخانه مرکزی بعنوان یک ساختمانی هست که می‌تواند یک نشانه شهری باشد. مثل کشورهای اروپایی که ساختمان اپرا وساختمان تالار شهر و… اینها شاخص هستند درست نیست در کمربندی قرار گیرند. بخاطر علاقه خودم به استاندار گفتم فرصت بدهند که من فضای بهتری پیدا کنم. ۴۸ ساعت وقت خواستم و مکان جدید را در پارک ولیعصر پیشنهاد دادم.

وی درخصوص جزئیات همکاری در این پروژه پاسخ داد: ساخت کتابخانه‌ها وظیفه اداره کل راه و شهرسازی نیست اما به واسطه مسئولیت‌های قبلی در شهر اشراف خوبی داشتم و مکان جدید را پیشنهاد دادم. وقتی در پارک کتابخانه می‌سازیم نیاز به محوطه سازی ندارد پارک و کتابخانه به تقویت کاربرد هم کمک می‌کنند. استانداری و نهاد کتابخانه های عمومی هم بازدید داشتند و مکان را تایید کردند. در طراحی نقشه هم همکاری کردیم. چندین معمار بنام شیرازی دعوت کردیم و یک مسابقه محدودی گذاشتیم. سه نفر از معماران و مدیران شهری سابق و یکی ازمعماران بنام‌شهر تیم داوری شدند پنج طرح آمد و یکی از نقشه‌ها بیشتر مورد تائید قرار گرفت و قراردادبستیم.الان در مرحله‌ای هستیم که نقشه‌های معماری درسیستم فنی نهادکتابخانه های کشور به تصویب رسیده و مهندس محاسب آمده و محاسباتش را آغاز کرده و معماری کلیات ساختمان آماده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس ادامه داد: استاندار فارس گفته بودند سازه را از اول دی ماه شروع کنید.نقشه‌های فنداسیون و پلان خاکبرداری مشخص شده است.خودم هماهنگ کردم آزمایشگاه مکانیک خاک آزمایش های ژئوتکنیک را انجام داده و آماده خاکبرداری هستیم. الان نیاز به پیمانکار و تامین اعتبار هست.

طالبان در خصوص تعیین مجری عملیات اجرایی نیز تصریح کرد: همانطور که عرض کردم راه و شهرسازی وظیفه‌ای ندارد اما به لحاظ اینکه تیم فنی قوی دارد توانایی اجرای پروژه دارد. ما و شهرداری برای بحث اجرا در حال گفتگو و تعامل هستیم اما اجرای کار نیازمند تامین اعتبار از سوی نهادهای متولی است.

وی افزود: در بحث تامین اعتبار منتظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نهاد کتابخانه‌ها هستیم.

به گزارش ایبنا، در زمان کلنگ زنی زمان لازم برای ساخت کامل پروژه کتابخانه مرکزی تا مرحله بهره برداری حدود پنج سال تخمین زده شده و امید است که با توجه به طولانی شدن پروژه، فرآیند جذب اعبار و آغاز عملیات اجرایی به درازا نینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط