جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کتابخانه مرکزی استان البرز؛ آرزویی که بر دل مانده است

البرز - وجود کتابخانه جزو ضروریات هر استان است و در این میان نقش کتابخانه مرکزی به عنوان کتابخانه مرجع، نقشی بسیار پررنگ است، اما استان البرز از این موهبت بی بهره بوده و نبود کتابخانه مرکزی چون آرزویی بر دل مردمانش مانده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): امروزه کتاب‌های درسی، تاریخی، داستانی و حتی کمیاب را می‌توان از فروشگاه‌های کتاب خریداری و اگر کتابی هم موجود نبود، می‌توان به سراغ کتابخانه‌های عمومی رفت؛ البته بازار دوره‌گردی و بساط فروش کتاب در خیابان و حتی وسایل نقلیه عمومی همچون مترو و اتوبوس هم گرم است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور افزایش کمّی و کیفی سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی در هر استان، ایجاد یک کتابخانه عمومی بزرگ به عنوان کتابخانه مرکزی استان را پیش‌بینی کرده است؛ این کتابخانه با توجه به جایگاه آن در شیوه اداره، نوع منابع، سطح مجموعه‌سازی، برنامه‌ها و خدمات ارائه شده با سایر کتابخانه‌های عمومی متفاوت و به صورت خاص مطابق دستورالعمل کشوری اداره می‌شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور افزایش کمّی و کیفی سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی در هر استان، ایجاد یک کتابخانه عمومی بزرگ به عنوان کتابخانه مرکزی استان را پیش‌بینی کرده است

در راستای تحقق سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ایجاد مرکزی برای یادگیری، رشد مهارت، ارتقای تعاملات فکری و علمی دستورالعمل اداره کتابخانه مرکزی در استان‌ها تدوین و ابلاغ شده ولی متأسفانه استان البرز تاکنون از نعمت یک کتابخانه مرکزی بی‌بهره مانده است.

کتابخانه مرکزی در این استان می‌تواند به عنوان نماد فرهنگی البرز مقصد گردشگری و با اجرای برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی، محفلی برای اهالی کتاب و مطالعه باشد.

اما چندی پیش با تعطیل شدن زندان رجایی شهر خبر اختصاص بخشی از این زندان به ساخت کتابخانه مرکزی نقل محافل شد، «علی معدنی پور» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در کرج گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری برای ساختمان‌های زندان مربوط به استانداری و مجموعه مدیریتی استان است، پیگیری لازم از طریق استاندار البرز، انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و مشاور فرهنگی استاندار در حال انجام است.

کتابخانه مرکزی استان البرز؛ آرزویی که بر دل مانده است

کتابخانه در حال تکمیل «ماهدشت»

وی ادامه داد: در صورتی که واگذاری به نتیجه برسد، این اداره کل آمادگی لازم برای طراحی فضا، انجام اصلاحات و تعمیرات عمرانی، تجهیز کامل و بهره‌برداری فضا به عنوان کتابخانه مرکزی را دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز تشریح کرد: کتابخانه مرکزی استان البرز با برخورداری از ۴۰ بخش مختلف و تجهیزات و امکانات مربوطه از جمله سالن‌های مطالعه مجزا برای مردان و بانوان، بخش کودک و نوجوان، آمفی تئاتر، سالن کنفرانس، اتاق علم و همچنین بخش مرجع می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقای سطح کمّی و کیفی سرانه‌های فرهنگی استان داشته باشد.

معدنی پور یادآور شد: کتابخانه مرکزی در این استان می‌تواند به عنوان نماد فرهنگی البرز مقصد گردشگری و با اجرای برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی، محفلی برای اهالی کتاب و مطالعه باشد.

پروژه‌های در حال ساخت کتابخانه‌های عمومی استان البرز

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز در بخش دیگری گفت: پنج پروژه ساخت کتابخانه در سطح استان در حال اجرا هستند؛ پروژه کتابخانه شهر طالقان با پیشرفت ۶۰ درصدی (مجری پروژه شهرداری طالقان است) و همچنین پروژه کتابخانه شهر تنکمان با پیشرفت ۶۳ درصدی که توسط شهرداری تنکمان در حال ساخت است، دو مورد از این پروژه‌ها هستند.

معدنی پور در ادامه پروژه کتابخانه امام صادق (ع) شهر نظرآباد با پیشرفت ۶۰ درصدی (اجرا با همکاری و اجرای شهرداری نظرآباد و حمایت شورای اسلامی شهر نظرآباد)، پروژه کتابخانه مسکن مهر شهر نظرآباد با پیشرفت ۴۵ درصدی (اجرا توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز) و همچنین پروژه کتابخانه استاندارد شهر ماهدشت با پیشرفت ۶۰ درصدی (اجرا توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز) را به عنوان سه پروژه دیگر در دست اجرا برشمرد و گفت: تمام این پروژه‌ها با استفاده از اعتبارات تملک دارایی دولتی در حال ساخت هستند.

کتابخانه مرکزی استان البرز؛ آرزویی که بر دل مانده است

کتابخانه در حال تکمیل «تنکمان»

تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی البرز

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی استان ۸۵ هزار و ۳۲۱ نفر عضو فعال دارند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۵۰۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی نهادی و ۱۵ هزار و ۸۱۴ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی مشارکتی هستند؛ تعداد کل اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی نهادی ۴۵ هزار و ۴۴۳ نفر و تعداد اعضای بزرگسال نیز ۲۴ هزار و ۶۴ نفر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز اضافه کرد: از مجموع تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی نهادی تعداد ۴۳ هزار و ۸۳ نفر بانوان و تعداد ۲۶ هزار و ۴۲۴ نفر مردان عضو کتابخانه های عمومی نهادی هستند؛ از مجموع تعداد اعضا کتابخانه‌های مشارکتی نیز تعداد ۶ هزار و ۹۵ عضو را بانوان و تعداد ۹ هزار و ۷۱۹ نفر عضو را مردان به خود اختصاص داده‌اند.

معدنی پور یادآور شد: در حال حاضر استان البرز دارای ۷۳ باب کتابخانه عمومی هست که از این تعداد ۵۲ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۲۰ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل است.

فعالیت دو کتابخانه سیار / تشریح خدمات نوین موجود در کتابخانه‌های استان

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز عنوان کرد: دو باب کتابخانه سیار با نام‌های سیار «فدک» و «فروغ دانایی» در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ فعالیت دارد و در طول هفته به مناطق فاقد کتابخانه یا دارای فاصله زیاد با کتابخانه از جمله روستاهای خور، قاسم آباد سعید آباد، کوشک زر، سرخاب در شهرستان ساوجبلاغ و روستاهای احمدآباد، راشته، حسنکدر، محمودآباد و منطقه پیشاهنگی در شهرستان کرج ارائه خدمات می دهند.

معدنی‌پور با اشاره به اینکه در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان بخش‌های کودک، نوجوان، مخزن اصلی، مرجع، نشریات فعال است، بیان کرد: خدمات نوینی نیز در کتابخانه‌های استان از جمله دسترسی رایگان به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر، دسترسی ۷ کتابخانه استان به پایگاه سیویلیکا، پیک کتاب در ۵ شهرستان استان، ارائه کمد اعضا، خدمت وای فای در برخی از کتابخانه‌های استان، وجود بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر و بخش ناشنوایان کتابخانه علامه حلی با فراهم کردن دسترسی برای افراد دارای محدودیت به منابع اطلاعاتی ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: در تمامی کتابخانه‌های نهادی استان علاوه بر عضویت و امانت منابع اطلاعاتی، فعالیت‌های فرهنگی از جمله قصه‌گویی، جمع‌خوانی، نشست کتابخوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای، کارگاه‌های آموزشی، نقد و رونمایی کتاب، مسابقات کتابخوانی ملی و استانی از جمله برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی برای پر کردن اوقات فراغت اعضا و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار می شود.

کتابخانه مرکزی استان البرز؛ آرزویی که بر دل مانده است

کتابخانه در حال تکمیل شهرستان «طالقان»

شهرداری کرج پاسخگوی عدم تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی کرج باشد!

در ادامه اردشیر آل عوض، مشاور استاندار البرز در امور فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: در خصوص کتابخانه مرکزی کرج که سال ۹۸ در پارک ابن سینا این شهر کلنگ‌زنی شده اختلافی بین شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود داشت؛ سال گذشته برای رفع این اختلاف جلسه‌ای با حضور معاون امور عمرانی استانداری البرز برگزار و مقرر شد که کتابخانه مجدداً به شهرداری بازگردانده شده و شهرداری رأساً بابت تجهیز کتابخانه اقدام و بعداً در صورت توافق آن را به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل دهد.

وی ادامه داد: در آن جلسه مقرر شده بود که شهرداری نسبت به تجهیز و تکمیل اقدام کند ولی به علت کمبود نقدینگی یا هر مورد دیگری این کار صورت نگرفته است؛ خود شهرداری کرج باید در این خصوص پاسخگو باشد.

کتابخانه مرکزی استان البرز؛ آرزویی که بر دل مانده است

کتابخانه در حال تکمیل در مسکن مهر استان البرز

انتظار برای ابلاغ سازمان زندان‌ها برای اختصاص بخشی از زندان رجایی به کتابخانه مرکزی

مشاور استاندار البرز در امور فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: بعد از تعطیلی زندان رجایی با توجه به علاقه و اهتمام استاندار البرز به انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی مقرر شد که بعد از تصمیم نهایی بخشی از زندان به کتابخانه و مرکز اسناد تبدیل شود؛ تاکنون گروه‌های مختلفی از زندان بازدید و نقشه‌های سازه زندان را نیز مشاهده کردند تا بر اساس آن یکی از طبقات زندان از ۳۷ هزار مترمربع فضای مسقف که برای این کار تعیین شود.

آل عوض با اشاره به اینکه برای انجام این کار منتظر ابلاغ سازمان زندان‌ها هستیم، ادامه داد: صورتجلسات لازم در این خصوص به امضای استاندار البرز رسیده و امیدوارم هرچه سریعتر چشم مردم استان به یک کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد روشن شود.

به گزارش خبرنگار ایبنا، کتابخانه‌های مرکزی نسبت به کتابخانه‌های عمومی از نظر فضا، تنوع کتاب‌های موجود و دسترسی‌های دیگر از جمله منابع ارزشمند جامعیت بیشتری دارند؛ با وجود فراگیر شدن خرید کتاب بین اقشار مختلف ولی هنوز دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر افراد برای کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی خود یا حتی انجام پژوهش‌های مختلف از منابع کتابخانه‌های مرکزی استفاده می‌کنند ولی مردم استان البرز تاکنون از این نعمت بهره‌مند نشده‌اند.

از شهرداری کرج انتظار می‌رود همچون شهرداری‌های سراسر کشور برای پروژه کتابخانه مرکزی این شهر که به عنوان کتابخانه مرکزی استان هم شناخته می‌شود، همکاری بهتری داشته باشد تا کلاف سردرگم عدم وجود کتابخانه مرکزی در استان البرز بیش از این علاقمندان به کتاب را دل آزرده نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط