شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
«چمدان رؤیاها» و امیدی که نباید از دست برود

«چمدان رؤیاها» کلمات زیادی ندارد؛ ولی تا دل‌تان بخواهد در آن «فکر» پیدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روزی که جانوری عجیب و خسته با فقط یک چمدان از راه رسید، همه حیوانات سر تا پا سؤال شده بودند. او چرا به این‌جا آمده؟ از کجا آمده؟ و چرا فقط یک چمدان همراهش است؟

این قصه پر از مهربانی، امید و احساس است؛ در حق کسانی که نیاز به کمک دارند و مطالعه‌اش را به کودکان و حتی بزرگ‌ترها پیشنهاد می‌کنم؛ اما ممکن است بگویید ما که هنوز از قصه‌اش سردرنیاورده‌ایم و آن‌طور که باید، سرنخی از داستان این کتاب دست‌مان را نگرفته تا ترغیب شویم به تهیه و مطالعه آن. بیایید برایتان بیشتر بگویم.

جانوری عجیب، خاک‌وخلی و خسته و غمگین از جایی به جایی دیگر می‌رفت. او چمدان سنگینی داشت. هر کجا که می‌رفت چمدان را هم با خود می‌برد. حیوانات یکی‌یکی سر راهش می‌آمدند و از او می‌پرسیدند در چمدانش چه دارد و آن جانور غمگین هم برایشان می‌گفت: «خب… یک فنجان. ولی یک میز هم برای فنجانم آن تو هست. و یک صندلی چوبی برای خودم که بنشینم رویش. و همین‌طور یک آشپزخانه توی یک کلبه‌ی چوبی که آن‌جا چای درست می‌کنم. آن‌جا خانه‌ی من است. خانه‌ام روی تپه‌ای پوشیده از درخت است و روزهایی که هوا صاف است می‌شود دریا را هم از آن‌جا دید. همه‌ی این چیزها توی چمدانم است.».

شما باور می‌کنید؟ حیوانات باور نکردند و کاری در حق چمدان او کردند که خیلی پشیمان شدند و ادامه ماجراها. دیگر کافی است. بقیه داستان را خودتان بخوانید یا برای کودکان دیگر بخوانید.

«چمدان رؤیاها» کلمات زیادی ندارد؛ ولی تا دل‌تان بخواهد در آن «فکر» پیدا می‌شود. فکرکردن درباره خودمان، بچه‌ها، آرزوها و رویاهایمان، سختی‌ها و تنهایی‌هایی که ممکن است هر کسی درگیر آن شود. به تنهایی یک کودک فکر کنید، به تنهایی یک خرس قطبی حتی. تنهایی سخت است و حضور یک دوست و همراه و همدل در زندگی آدم‌ها و حیوانات و حتی گیاهان لازم است؛ این را خداوند دانسته و در خلقت‌مان هم درنظر گرفته است. در این کتاب کم‌حجمِ مصور می‌توان موارد تأمل‌برانگیز و تفکربرانگیز مختلفی پیدا کرد که بتوان درباره آن با کودکان صحبت کرد یا حتی دو آدم‌بزرگ کنار هم بنشینند و درباره نکاتش به گفت‌وگو بپردازند.

این اثر را بالاتر از هفت سال می‌تواند به تنهایی بخواند و بفهمد و بالاتر از چهار سال باید با همراهی بزرگ‌ترها مطالعه کند. کتاب‌های نردبان (کودک و نوجوان شرکت انتشارات فنی ایران) «چمدان رؤیاها» به نویسندگی و تصویرگری کریس نیلور بالستروس را با ترجمه نگار عجایبی در ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۶۵ هزار تومان برای کودکان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط