چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
ظرفیت مناسب یزد برای تبدیل به مرکز مطالعه ادبیات کودک/ خاطره اولین دیدار با آذریزدی

یزد- مصطفی رحماندوست با اشاره به وجود افرادی همچون مهدی آذریزدی در شهر دارالعلم یزد، گفت: یزد می‌تواند از برکات شخصیت آذریزدی، مرکز مطالعه ادبیات کودک شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نامدار ادبیات کودک و نوجوان ایران با حضور در سرای آذریزدی (خانه ادبیات کودک و نوجوان ایران) در یزد، از اولین دیدارش با مهدی آذریزدی خالق قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب گفت و افزود: هر اسمی را برای افتتاح سمینار ادبیات کودک می آوردیم، رد می‌شد. ناگهان اسم آقای آذریزدی به زبانم آمد و هیچکس مخالفتی نکرد، تا آن موقع آذریزدی را ندیده بودم و نمی‌دانستم چطور باید او را پیدا کرد. دیدار اول من با آقای آذریزدی به برگزاری اولین سمینار ادبیات کودک در تهران مربوط شد. وادار کردن ایشان برای اینکه فرد افتتاح کننده برنامه باشند، خیلی سخت بود.

وی ادامه داد: شنیدم در یک کتابفروشی کار می‌کند. به سختی ایشان را پیدا کردم. در میدان انقلاب تهران قرار دیدار گذاشتیم. او را به منزل بردم.آن شب در حالیکه اشک در چشمان آذریزدی جمع شد، به من گفت ۱۲ سال است به منزل کسی نرفته است.

اولین سخنرانی آذریزدی

این شاعر کودکان ادامه داد: راضی کردن آذریزدی برای سخنرانی درباره برنامه افتتاح سمینار سخت بود. می‌گفت بلد نیستم حرف بزنم. قرار شد بنویسد و از روی متن بخواند. آذریزدی متن سخنرانی‌اش را نوشت. در سمینار هم حضور یافت اما آخر هم سخنرانی نکرد و به ناچار خودم متن سخنرانی را خواندم.

ترفندهای آذر در ساده سازی متون کهن

رحماندوست در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بارها به آذریزدی گفتم، تو باعث شدی مردم دوباره ادبیات کلاسیک را بخوانند، گفت: نوشته‌های آذریزدی شیرین و پای کرسی بود؛ او مطالب دشوار را طوری ساده می‌کرد که کسی دیگر نمی‌توانست. به من گفت حتی قصه‌ای که از مادربزرگش شنیده هم وارد مطالب سیاست نامه کرده است. از عمه‌اش هم قصه‌ای شنیده و وارد سیاست‌نامه کرده تا مطالب دشوار آن را روان‌تر کند. همین هم باعث شد قصه‌هایی که از سیاست نامه نوشته قابل فهم شود.

وی ادامه داد: آذریزدی گفت هیچکس نمی‌فهمید که این قصه‌ها جزو سیاست نامه نیستند زیرا بعدها قصه‌های مادربزرگ و عمه‌اش را در کتاب‌هایی که سیاست نامه را به زبان ساده نوشتند، زیاد دیده بود.

قصه‌های کهنه آذر، کهنه نمی‌شود

به گفته او، اگر بچه ها یکی از کتابهای «قصه های خوب برای بچه های خوب» را بخوانند، از بس شیرین است، آن را ادامه می دهند. هیچگاه قصه‌های آذر کهنه نمی شود.

خانه آذریزدی، پایگاه ادبیات کودک

رحماندوست با آرزوی موفقیت برای خانه ادبیات کودک و نوجوان ایران در این باره که چقدر سرای آذر پتانسیل دارد که پایگاه ادبیات کودک ایران باشد، با بیان اینکه این موضوع بستگی دارد به متولیان دارد، گفت: باید متولیان حوزه کودک، سرای آذریزدی را به محلی برای مطالعه ادبیات کودک تبدیل کنند و نیز گنجینه‌ای از کتاب های حوزه کودک را در این محل گرد آورند.

وی عنوان کرد: تاکنون استان‌هایی مثل کرمان سعی داشته‌اند تمام تمهیدات و بسترها را برای رشد ادبیات کودک فراهم کنند اما با تغییر مسئولان و دولت‌ها اهداف محقق نشد.

او با این اعتقاد که آذریزدی انسان سالم و نجیبی بود، گفت: اگر خانه آذریزدی با کمک مردم و بدون وابستگی به نهادها پیش رود، حتماً می‌تواند به عنوان پایگاه ادبیات کودک پا بگیرد. مهدی آذریزدی مرد خوبی بود. نیات خالصی داشت و از برکات خانه او حتماً اقدامات مبارکی در سرای آذر در یزد اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط