سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کتاب «ازدواج بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «ازدواج بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ازدواج بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۱۱۰ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه های نورانی قرآن و اهل بیت (ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل های این فرهنگ‌نامه، بعضی از موضوعات از ویژگی های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه های مربوط به ازدواج در آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) تهیه می شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

ساختار اثر

در این کتاب، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، ضمن بیان اهمیت ازدواج، به آثار ازدواج (ارضای غریزه جنسی، آرامش، فرزندآوری، تأمین نیاز به محبت، پاکدامنی، تکامل و حفظ دین) پرداخته شده است.

سپس، بایسته های ازدواج (اصلی و فرعی) بررسی شده و سپس، نبایسته‌های ازدواج (اصل قرار دادن زیبایی، ازدواج و انگیزه مال و ثروت، ازدواج و انگیزه شهرت و خودنمایی، ازدواج با شرابخوار، تحمیل در ازدواج، ازدواج بر اساس احساسات و هیجانات، ازدواج با اشخاص فاسد، و ترک ازدواج از ترس فقر) تشریح شده است.

در ادامه نیز پس از بیان انواع ازدواج، به بیان راهکارهای ترویج ازدواج (تشویق، ایجاد تسهیلات، اهتمام والدین، اهتمام حکومت و تبیین آثار ازدواج) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این میان، ضمن بیان احکام ازدواج و سن ازدواج، به مقدمات و آداب و شرایط ازدواج (اصلاح انگیزه، تحقیق، خواستگاری، تعیین مهریه، عقد، جهیزیه، عروسی) اشاره شده است.

نویسنده در ادامه این اثر نیز موانع ازدواج را، تغییر نگرش و سبک زندگی، فقر، رسوم و سنت‌های غلط، ناآگاهی نسبت به ارزش‌های ازدواج، سخت‌گیری والدین) عنوان کرده است.

در بخشی از کتاب اینطور آمده است: «نبایسته های ازدواج؛ در انتخاب همسر، توجه دوجانبه لازم است؛ از یک سو باید نهایت عقلانیت و دقت را به کار بست که همسر واجب بایسته‌های اصلی (دینداری، اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی، و سلامت جسم و روان) باشد و تا آنجا که ممکن است، بایسته‌های فرعی (تناسب سنی و زیبایی) نیز رعایت شود و از سوی دیگر لازم است از آسیب‌ها و موانعی که بنای ازدواج را تهدید می‌کند و چه بسا ممکن است در هنگام هیجانات انتخاب همسر مغفول بماند نیز پرهیز شود. مقصود از نبایسته‌های ازدواج، ممنوعیت شرعی (محرمات ازدواج) که در قرآن و کتاب‌های فقهی و توضیح المسائل به تفصیل آمده، نیست؛ بلکه مقصود ممنوعیت اخلاقی است که رعایت نکردن آنها بنای ازدواج را ویران یا ناکارآمد می‌کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط