دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
بانوی کرمانشاهی که زندگینامه شهدا را  با داستان گره زد/ روایتی از ۱۴ سال تالیف

کرمانشاه- سکینه محمدی معلم کرمانشاهی دبیرستان است که سال‌ها زندگینامه شهدا را در قالب داستان روایت می‌کند، سبکی که اخیرا توسط سایر مولفان نیز دنبال می‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت سی و یکمین هفته کتاب و کتابخوانی با محوریت تقویت روحیه کتابخوانی در جامعه و ترغیب قشر کودک و نوجوان به سوی مطالعه کتاب هرساله برنامه‌های متنوعی مختص به این هفته تدارک داده می‌شود که معرفی اهل قلم و نویسندگان حوزه کتاب یکی از مهمترین بخش‌های این هفته است که بر همین اساس خبرنگار ایبنا در کرمانشاه در همین راستا به سراغ نویسندگان رفته است.

سکینه محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: با اینکه معلم رشته زمین شناسی و جغرافیای مقطع دبیرستان در آموزش و پرورش بودم اما علاقه بسیاری به حوزه ادبیات و هنر داشتم و از زمان تحصیل در دبیرستان گاهی اوقات برای مجلات داستان نویسی می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ به طور رسمی و جدی وارد عرصه نویسندگی شدم، افزود: آغاز فعالیت نویسندگی من از همان سال ۸۸ به صورت همکاری با بنیاد حفظ آثار بود که با شرکت در جشنواره‌ای که از سوی این ارگان برگزار شده بود پس از انتخاب داستانم مورد استقبال قرار گرفتم.

این نویسنده کرمانشاهی که خود را ابداع کننده زندگینامه سبک داستان نویسی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمینه داستان نویسی علاقه بسیاری داشتم و آثار تولید شده من به سبک داستان نویسی بود پس از شروع کار اولین کتاب زندگینامه شهدا را به شکل داستانی درآوردم.

محمدی تصریح کرد: نخستین کتاب داستانی از زندگینامه شهدا کتاب «سوری در آسمان» بود که در واقع این کتاب نخستین کتاب داستانی از زندگینامه شهدا است که در پی استقبال از این سبک نوشته رفته رفته رواج پیدا کرد و امروز آثار بسیاری با این روش نوشته می‌شود.

وی به تولید حدود هشت اثر در بنیاد حفظ آثار اشاره و بیان کرد: علاوه بر این آثار در حوزه ایثار و شهادت سه اثر دیگر در زمینه اجتماعی نیز منتشر شده که مجموعاً تاکنون یازده جلد کتاب به چاپ رسیده است.

نویسنده بنام کرمانشاه عنوان کرد: آخرین و تازه‌ترین اثر چاپ شده در بنیاد حفظ آثار زندگینامه داستانی و رمان گونه از شهید علیرضا آزمون به اسم «مرزبان دشت آزادگان» است.

محمدی در ادامه به اثر دیگر خود به نام «به وقت پروانگی» اشاره و تاکید کرد: این رمان حاصل ۲۰ سال خدمت من است چرا که به واسطه ارتباطی که به دانش آموزان داشتم با بحث وگفتگو با آنها ریشه یابی کردم که عمده این مشکلات در مشکلات خانوادگی سر منشأ دارند.

وی ادامه داد: پس تحقیق بسیار و جمع آوری اطلاعات از دانش آموزان و دختران اطرافم پس از بازنشستگی به جمع آوری مطالب آن در قالب یک کتاب رمان با محوریت زنان و مشکلات آنها در جامعه درآوردم که پس از معرفی به انتشارات متعدد با استقبال خوبی مواجه شد به نحوی که حتی یکی از انتشارات استان تهران چاپ بدون هزینه این کتاب را انجام داد.

بانوی کرمانشاهی که زندگینامه شهدا را  با داستان گره زد/ روایتی از ۱۴ سال تالیف

این بانوی نویسنده کرمانشاهی در تشریح کتاب خود این گونه بیان کرد: کتاب «به وقت پروانگی» کتابی است که به سبک رمان سرنوشت ۵۰ الی ۶۰ زندگی متفاوت را بیان کرده و با سبکی به دور از خستگی و دلسردی به بیان مهمترین مشکلاتی خانوادگی که منجر به مشکلات جامعه می‌شود پرداخته است و وقت پروانی زن در این کتاب زمانی است که زن متوجه نقش و اثر خود در ابعاد مختلف خواهد شد.

محمدی در ادامه به بیان یکی از آثار تولید شده از سوی دستگاه‌های متولی به دلیل محتوای اجتماعی و بیان واقعیات جامعه در وهله نخست رد شد اشاره کرد و گفت: در سوگ غنچه‌ها کتابی بود که در مرحله نخست با مخالفت در انتشار روبه رو شد که پس از پیگیری‌های بسیار سرانجام پس از یکسال موافقت انتشار را دریافت کرد.

اهالی قلم چشم انتظار دولت برای حمایت در عرصه چاپ و نشر هستند

وی از مشکلات و موانع بر سر راه اهل قلم یاد کرد و گفت: با توجه به ارتباط با اهالی قلم و آشنایی با علاقه‌مندان به نویسندگی اما یکی از مهمترین مشکلات و موانع بر سر راه نویسنده و شاعر خواهد بود مشکلات حوزه چاپ و هزینه‌های آن است.

خانم محمدی تاکید کرد: افراد بسیاری در جامعه ما وجود دارند که با وجود توانمندی در زمینه نویسندگی اما به لحاظ مشکلات مالی و عدم حمایت مالی دچار سرخوردگی و بی توجهی به استعدادها و توانایی می‌شوند.

این نویسنده کرمانشاهی یادآور شد: با توجه به اهمیت ماندگاری و ثبت وقایع و همچنین بیان و تشریح وقایع، اهل قلم به مثابه حافظان تاریخ در همه عرصه‌ها بوده که نیازمند حمایت و توجه بیشتری هستند.

وی بیان کرد: افرادی که در زمینه نویسندگی مستعد و توانمند هستند تنها در صورتی می‌توانند وارد این عرصه و چاپ آثار خود شوند که توانایی مالی داشته باشند د

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها