دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، شهاب الدین وحیدی مهرجردی یکشنبه شب مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در یزد» گفت: رشد و تعالی هر جامعه در گرو فرهنگ آن است و رشد فرهنگ نیز در گروه تحفپقیقات و پژوهش و آثار علمی است.

وی افزود: تجلیل از نویسندگان و اهل قلم هر استان برای حفظ تاریخ هر مرز و بوم نشان از جرقه رشد فرهنگ هر جامعه‌ای است.

قائم مقام خانه فرهنگ صدوقی و رئیس پژوهشکده صدوق استان یزد بیان کرد: رسالت خانه فرهنگ شهید صدوقی به منظور حفظ تمدن غنی اسلامی و ایرانی و همچنین تمدن اسلامی در کشور و شناسایی پژوهشگران در عرصه‌های مختلف به دنبال مجوز انتشارات رفته و توانسته در سال ۹۷ نیز مجوز آن را کسب کرده است.

وحیدی ادامه داد: ما از نویسندگان یزدی تبار در هر کجای دنیا و همچنین از افرادی که از باب یزد در هر کجای دنیا می‌نویسند حمایت می‌کنیم که برگزاری رویداد کتاب سال استان یزد نیز در همین راستا بوده است.

وی گفت: ما برای حفظ تاریخ غنی یزد از طریق خانه فرهنگ شهید صدوقی در زمینه اعتقادی، تاریخی و مذهبی تمامی حمایت‌های خود را دنبال می‌کنیم.

قائم مقام خانه فرهنگ صدوقی و رئیس پژوهشکده صدوق استان یزد بیان کرد: خانه فرهنگ صدوقی یزد افتخار داشت برای اولین بار کتابی در باب شیخ صدوق در تاریخ تشیع ایجاد کند که در میان نسخه‌های شیخ صدوق به پنج جلد تفسیر شیخ صدوق و آثار مفقوده شیخ نیز رسیدیم.

وحیدی ادامه داد: خانه فرهنگ صدوقی اگرچه دغدغه اجتماعی و مشکلات مردم دارد اما در زمینه حفظ آثار تاریخی، اعتقادی و مذهبی نه تنها یزد بلکه در جامعه اسلامی و کشور را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در یزد» گفت: این کتاب آغازی بر دیگر تاریخ و تحقیق در دیگر موضوعات تاریخی یزد می‌دانیم و دست یاری به مردم می‌دهیم تا این تاریخ به نگارش در بیاید.

تاریخ و هویت یزد نیازمند ثبت و توجه بیشتر است/ از نویسندگان یزدی و آثار مربوط به یزد حمایت می‌کنیم


کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در یزد» یکی از آثار ماندگار در تاریخ و هویت مردمان یزد است

علی اکبر تشکری بافقی نیز در این مراسم گفت: کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در یزد» به عنوان یکی از آثار ماندگار در تاریخ و هویت مردمان یزد است که توانسته بسیاری از تاریخ این شهر را به تحریر در بیاورد.

وی افزود: این کتاب در سه جلد به رشته تحریر در آمده است که در سه بخش از «عهد باستان تا اتابکان»، «از اتابکان تا خوانین» و «از خوانین تا پهلوی اول» را در خود جای داده است.

این نویسنده یزدی ادامه داد: ناشر این کتاب خانه فرهنگ صدوقی است که در جلد اول این کتاب هفت بخش وجود دارد که‌گذاری بر شهر و شهرنشینی در ایران باستان، گذر از شهر ساسانی به شهر اسلامی، پیشینه شهر و شهرنشینی در یزد عهد باستان، یزد در سده‌های نخستین اسلامی، یزد در نخستین دوره از حکومت آل کاکو، یزد از تثبیت تا افول آل کاکو و آل کاکو و ساخت و توسعه مساجد است.

وی گفت: جلد دوم این کتاب نیز از اتابکان تا خوانین است که در پنج بخش یزد در عهد اتابکان، آل مظفر اوج اعتلا و توسعه شهری، عهد تیموری رکود و رونق نسبی شهرسازی، یزد در گردونه جدال ترکمانان فت شهرسازی، یزد در عهد صفویه است.

تشکری بافقی بیان کرد: جلد سوم این کتاب نیز در سه بخش یزد از سقوط صفوی تا برآمدن قاجار، از افول خوانین تا برآمدن سلسه پهلوی، یزد از مشروطه تا پهلوی است.

لازم به ذکر است، مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در یزد» با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی استان یزد در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط