شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
توجه به کسب‌و کارهای کوچک در کتابخانه باعث ایجاد شغل‌های متنوعی در روستا شد

فارس- سمانه رستمی باباعربی، برگزیده دومین جایزه ملی «خدمات کتابخانه‌های عمومی» عنوان کرد: توجه کتابخانه به توسعه کسب و کار، باعث ایجاد شغل‌های متنوعی در روستا شد و خیلی از جوانان به روستا بازگشتند.

سمانه رستمی باباعربی، برگزیده دومین جایزه ملی «خدمات کتابخانه‌های عمومی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، عنوان کرد: توجه کتابخانه به توسعه کسب و کار، باعث ایجاد شغل‌های متنوعی در روستا شد و خیلی از جوانان به روستا بازگشتند.

با برگزاری همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک»، سمانه رستمی، مسئول کتابخانه شهدای علویه روستای علویه شهرستان جهرم، در دومین جایزه ملی «خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برای کسب‌وکارهای کوچک»، به عنوان یکی از ۱۰ برگزیده، مورد تقدیر قرار گرفت.

مسئول کتابخانه شهدای علویه جهرم به طرح حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در روستای علویه اشاره کرد و گفت: این طرح از زمانی شروع شد که فعالیت‌های کتاب‌محور در روستاهای فاقدکتابخانه اجرا می‌کردیم. در کنار این فعالیت‌ها، نمایشگاه‌های غذاهای بومی محلی و صنایع دستی روستا نیز برپا می‌شد. در واقع از آنجا بود که این ایده به ذهنم خطور کرد که هر روستایی ظرفیت‌های خاص خود را دارد.

سمانه رستمی در ادامه گفت: ظرفیت‌ها شناسایی شد و از صداوسیما دعوت شد که از این ظرفیت‌ها و نمایشگاه‌ها، مستند و فیلم تهیه کند و در شبکه استانی نمایش داده شد. این بهترین تبلیغ و تشویق برای روستاییان بود. با این اقدام، عموم مردم دریافتند که در هر روستا چه فعالیت‌ها و صنایع دستی در حال اجرا و تولید است.

مسئول کتابخانه شهدای علویه به خشکسالی در روستای علویه اشاره کرد و گفت: چشمه‌ای به نام «بخوان» با قدمتی ۱۰۰۰ ساله در روستا وجود داشت که در اثر خشکسالی‌های اخیر خشک شد و روستایی که به واسطه این چشمه دارای رونق در بخش کشاورزی بود، این ظرفیت را از دست داد و جوانان روستا مجبور به مهاجرت به شهرها شدند زیرا دیگر شغلی نداشتند. از آن‌جا بود که استعدادها را شناسایی کردیم و به دنبال سایر ظرفیت‌ها رفتیم.

وی ضمن اشاره به همکاری سایر دستگاه‌ها تصریح کرد: از ادارات جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، فنی‌وحرفه‌ای و… درخواست کردیم که کارگاه‌های آموزشی و مشاوره با موضوعات مختلف شغلی و حرفه‌ای برگزار کنند. از طریق این کارگاه‌ها مردم توانمند شدند و با استفاده از تسهیلاتی که دریافت کردند توانستند شغلی راه‌اندازی کنند.

رستمی ادامه داد: این کار باعث ایجاد شغل‌های متنوعی در روستا شد، از وابستگی روستا به شهر کاسته شد و از مهاجرت بی‌رویه جوانان به شهرها نه تنها جلوگیری کرد بلکه باعث مهاجرت معکوس شد و خیلی از جوانان به روستا بازگشتند.

مسئول کتابخانه شهدای علویه نقش فضای مجازی کتابخانه را مهم برشمرد و گفت: خیلی از شغل‌های خانگی که بانوان در خانه انجام می‌دادند در حساب‌های کاربری کتابخانه در فضای مجازی تبلیغ شد و باعث شد که محصولات تولیدی آن‌ها شناخته شود و از آن طریق به فروش برسد و آن شغل جان بگیرد.

وی تأکید کرد: همچنین قسمتی از کتابخانه در اختیار افرادی قرار گرفت که مکان مناسب برای ارائه مهارت خود نداشتند؛ به عنوان مثال کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، طراحی، کامپیوتر و… در کتابخانه برگزار شد که باعث ایجاد شغل شد و کودکان و نوجوانان روستا این آموزش‌ها را با هزینه خیلی مختصر دریافت کردند. چندین نمایشگاه صنایع دستی متنوع برگزار کردیم تا این ظرفیت‌ها تبلیغ شود و باعث ایجاد درآمد برای اهالی روستا شود.

رستمی به ایده نمایشگاه دائمی اشاره کرد و گفت: یک نمایشگاه با عنوان «بانوان توانمند» در روستا ایجاد شد که این نمایشگاه به صورت دائمی در حال فعالیت است و محصولات روستای علویه و بخش کردیان از جمله صنایع دستی، بافتنی، گل‌های تزیینی، نمددوزی، عروسک‌های انگشتی، حصیر، سفال، گل‌های کریستالی و… ارائه می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر کتابخانه به صورت مرجعی شده است که هر شخصی بخواهد شغلی راه‌اندازی کند با کتابخانه مشورت می‌کند و تجربیات و ایده‌های مختلفی که در این مدت حاصل شده است در اختیار افراد علاقه‌مند قرار داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها