یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
صنعت چاپ و نشر به عنوان سفیران فرهنگی در داخل و خارج از کشور هستند

یزد - استاندار یزد گفت: صنعت چاپ می‌تواند با صادرات خود به عنوان سفیران فرهنگی کشورمان معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت چاپ استان یزد یکشنبه شب با حضور مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار یزد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این استان برگزار شد.

مهران فاطمی استاندار یزد در این مراسم گفت: صنعت چاپ و نشر حافظ تاریخ و تمدن و علم و ادب واندیشه همه جوامع و به ویژه در کشور ما هستند و اهمیت ویژه‌ای دارد که قطعاً باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی افزود: مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات، منابع انسانی، تشکیلات و جایگاه ساختاری و همچنین قواعد و قوانین به عنوان بخشی از مشکلات حوزه چاپ و نشر است اما آنچه ما در استان می‌توانیم حمایت کنیم هنرستان‌های جوار صنعت است.

استاندار یزد گفت: مجموعه صنعت چاپ استان می‌تواند دارای هنرستان شود تا منابع انسانی خود را تربیت کند و از ظرفیت بورسیه شغلی صنعت نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طرح بورسیه شغلی یکی از طرح‌هایی بود که در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در ابتدا ۹۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و امسال نیز این طرح ادامه پیدا کرد که بیش از ۵ هزار نفر شامل این طرح شدند.

فاطمی بیان کرد: در راستای حمایت از این صنعت سهم منابع تبصره‌ای برای توسعه فعالیت‌های صنعت چاپ اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: در جاهایی که قانون مسکوت مانده باید به نفع فعالین بخش خصوصی و مردم اقدام شود و این مشکل در برخی از ادارات دولتی است که هر گونه تفسیری را بر اساس صلاح خود داشته باشند در حالی که در جنگ اقتصادی، فعالین بخش خصوصی به عنوان افسران جنگ اقتصادی هستند و لذا اگر هر گونه تفسیر قانونی برای معافیت چاپخانه‌ها از مالیات وجود دارد باید انجام شود.

استاندار یزد گفت: صنعت چاپ رو به رشد است و تحول بسیار زیادی دارد و از کتاب و روزنامه و مچله خارج شده و در حال حاضر همه محصولات و کالاها به صنعت چاپ وابسته است همچنین ترویج مسائل فرهنگی این صنعت نیز هویت آفرین است و محصولی که به خارج کشور ارسال می‌شود، سفیر فرهنگی ما در خارج و داخل کشور است.


مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که این وزارتخانه با توجه به شرایط جدید در صنعت چاپ دنبال می‌کند و طی تفاهم نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی اجرایی شده، اینکه در استان‌ها شهرک‌های تخصصی صنعت چاپ ایجاد شود و امکان تأسیس چاپحانه در شهرک صنعتی فراهم گردد.

علی اکبر ابراهیمی بیان کرد: متأسفانه واگذار کردن برخی از رشته‌های چاپ به اتحادیه‌های غیر تخصصی بر اساس کد اتاق اصناف است که درخواست داریم در استان یزد اگر مقرر شد برای هر رسته کد صادر شود با حضور متخصصین این امر باشد و در حالی که در کشور هفت رشته مرتبط با چاپ داریم اما بالغ بر یکصد کد تا کنون صادر شده و نیاز به بازنگری در این زمینه وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط