چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۲
تاليف كتاب با نظارت استادان علوم ورزشي

عضو هيات علمي دانشکده تربيت بدني دانشگاه تربيت معلم تهران عنوان کرد: مهارت ورزشي و اجراي آن نياز به کسب علم دارد و استادان و کارشناسان تربيت بدني و علوم ورزشي، مجتهدان جامعه ورزش‌اند و تاليف کتاب بايد توسط آنان يا با نظارت و همراهي‌شان انجام شود.

دکتر حيدر صادقي در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: بودجه و هزينه‌اي که در اختيار دانشگاه‌ها براي انتشار کتاب‌هاي علمي و تخصصي گذاشته مي‌شود، بايد به درستي مصرف شود. اگر کتابي با کيفيت نامناسب منتشر شود، موجب صدمه ديدن تمام مخاطبان که بخش بزرگي از آنان را دانشجويان تشکيل مي‌دهند، مي‌شود و اين موضوع، ضرورت حضور استادان برجسته تاليف يا ترجمه كتاب‌هاي ورزشي را در مراكز نشر كتاب به ويژه در دانشگاه‌ها تاكيد مي‌كند.

وي اضافه کرد: براي ورود کارشناسان جوان به عرصه علم ورزش و فعاليت در اين حوزه، آنان بايد از ابتدا با راهنمايي و نظارت استادان و كارشناسان با تجربه، شروع به فعاليت كنند تا بتوانند با کسب تجربه و فراگيري علم، با قدرت علمي مناسب جايگزين استادان خود شوند.

استاد دانشگاه تربيت معلم تهران گفت: وجود هرچه بيشتر کتابخانه و فضاي مناسب براي مطالعه در سطح شهر به جذب افراد به سوي اين فضاها کمک خواهد کرد و به آساني با اجراي يك برنامه پايه‌اي مي‌توان سرانه مطالعه جامعه را افزايش داد.

وي تصريح کرد: امروزه مسايل اقتصادي در اولويت بسياري از فعاليت‌ها قرار گرفته‌اند و انتشار کتاب نيز از آن مستثني نيست. اين موضوع امروزه بر کيفيت کتاب‌هاي ورزشي تاثير نامناسبي گذاشته و موجب بازاري شدن بسياري از کتاب‌ها شده است. 

وي درباره راه‌هاي بهبود اين وضعيت گفت: ايجاد فضاي مناسب براي رقابت ناشران و افزايش کيفيت علمي کتاب‌ها از سوي هر يک از آن‌ها باعث بهبود اين روند خواهد شد، به صورتي که اگر در کتابفروشي‌ها دو کتاب براي يک رشته ورزشي يا گرايش‌هاي درسي تربيت بدني و علوم ورزشي قرار بگيرد، مخاطب با انتخاب کتابي که از نظر علمي مناسب‌تر است، باعث پيروزي ناشر آن كتاب در رقابت خواهد شد و اين امر قدم نخست افزايش سطح علمي يک جامعه است.

دکتر صادقي كه مدرک تحصيلي دکتري خود را در رشته بيومکانيک ورزشي از دانشگاه مونترآل کانادا دريافت کرده است، درباره اين رشته تحصيلي و وضعيت انتشار کتاب در اين حوزه اظهار داشت: با توجه به اين كه رشته بيومكانيك ورزش در کشورمان تازه و نوپاست و به تازگي در دانشگاه‌ها راه‌اندازي شده، تاکنون فعاليت موثري در اين حوزه انجام نگرفته است.

به گفته وي، از آنجا كه در تمام فعاليت‌ها توليد با تقاضا ارتباط مستقيم دارد، در اين زمينه نيز با توجه به تازه بودن اين رشته تحصيلي، هنوز در ابتداي راه قرار داريم و فعاليت در آن به آرامي انجام مي‌پذيرد، اما در آينده‌اي نه چندان دور انتشار کتاب در اين حوزه رشد مناسبي خواهد داشت. 

صادقي گفت: امروزه کتابخانه‌ها به ويژه كتابخانه دانشگاه‌ها نيازمند منابع مناسب در حوزه‌ها و رشته‌هاي نوين از جمله بيومکانيک ورزش‌اند و افزايش کتاب در اين حوزه تنها با همکاري انتشارات دولتي و غير دولتي و جديت در چاپ کتاب‌هاي روز دنيا ميسر خواهد شد.

مدرس دانشکده تربيت بدني دانشگاه آزاد تهران مرکز تصريح کرد: تربيت بدني و علوم ورزشي در مقطع كارشناسي داراي گرايش‌هاي فيزيولوژي، مديريت، بيومکانيک و رفتارحرکتي ورزشي است که براي افزايش اطلاع از اين رشته‌ها و جذب دانشجويان علاقه‌مند، بايد به انتشار کتاب در اين حوزه پرداخت و تنها راه آن وجود منابع مناسب و همگام با علم روز دنياست.

وي در پاسخ به اين سوال که امروزه کدام يک از حوزه‌هاي بيومکانيک ورزش مهم‌ترند و بايد سرمايه گذاري بيشتري در آنها انجام شود، گفت: دانش اوليه اين رشته تحصيلي، رياضيات، فيزيک و آناتومي انسان است و به چهار بخش، کيلينيکال، تکنيکال، فاندامنتال و اپلاي تقسيم مي‌شود. تاليف، ترجمه و سرمايه گذاري در هر يک از اين حوزه‌ها مهم است، زيرا دانشجويان با توجه به علاقه خود در هر يك از آن‌ها به فعاليت، تحقيق، پژوهش و ادامه تحصيل مي‌پردازند.

صادقي در پايان درباره کاهش تاليف کتاب‌هاي ورزشي از سوي استادان برجسته علوم‌ تربيت بدني و علوم ورزشي اظهار داشت: شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي مختلفي باعث عدم فعاليت‌ موثر بسياري از کارشناسان در سال‌هاي اخير شده است. امروزه زماني که استادان بزرگ ورزش با کوله‌باري از تجربه به فعاليت در حوزه تاليف يا ترجمه کتاب مي‌پردازند، با سرسختي‌هاي نامناسب و نابه‌جاي بسياري روبه‌رو مي‌شوند و اين برخوردها باعث کاهش يا گاهي از بين رفتن انگيزه آن‌ها براي دست به قلم شدن مي‌شود.

وي اضافه کرد: استادان براي مکتوب کردن علم خودشان، تنها به فضايي همراه با آرامش، شاداب و فعال و همچنين به دور از مشکالات مالي نيازمندند تا با انرژي و در زماني مناسب براي تاليف کتاب اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط