یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
اصلاح الگوي مصرف، در كلام معصومين(ع) و بزرگان دين

درس‌ها و آموزه‌هايي درباره نحوه درست مصرف كردن و برنامه‌ريزي در زندگي فردي و اجتماعي با استفاده از انديشه‌هاي بزرگان دين در كتاب «اصلاح الگوي مصرف» با تهيه و تدوين سيدحسين مهديزاده از سوي انتشارات سروش‌هدايت تجديد چاپ شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، مجموعه‌اي از نكات گوناگون درباره اثرات اسراف و نتايج زيانبار آن در امور مختلف زندگي را با اشاره به آموزه‌هايي از زندگي امام خميني(ره) و به صورت چهل نكته و چهل درس ارايه كرده است.

بسيار نيكو است براي مسايل جديد دنياي امروز، مصاديق و توصيه‌هايي از متن مذهب و سيره بزرگان دين بيابيم و براي ايجاد انگيزه و تشويق و تكيه به پشتوانه‌اي محكم به كار بريم. بهره‌وري به مفهوم استفاده بهينه از نعمت‌ها، نه تنها ريشه در مضامين اسلامي دارد، بلكه يكي از سنت‌هاي الهي به ويژه در دين كامل اسلام است. در والاترين حالت، اگر انساني بندگي كند و خود را در مقام حضور يابد، آن‌چنان رنگ الهي به خود مي‌گيرد كه تمامي حركات و سكنات او برخاسته از همان خواهد بود. اسماء‌الله در او متجلي شده و او مظهر آنها خواهد شد. مظهر اسمايي چون مديرالامور، حكيم، سميع، بصير، عليم، حليم، جامع، واسع، كفيل، دليل، و ... از همين روي اخلاق او الهي مي‌شود.

نويسنده كتاب در تعريف اسراف نوشته است: «اسراف به معني زياده از حد خرج‌كردن است. پس هر فعلي حدي دارد كه بيشتر از آن اسراف است، خواه اين فعل در مصرف باشد يا در توليد؛ مثلا اگر با به كارگيري عوامل كمتري، به شرط ثبات ساير عوامل، بتوان به توليد مورد انتظار و يا برآوردن نيازهاي واقعي دست يافت، ما به‌التفاوت استفاده از اين عوامل اسراف است. به عبارتي مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه عدم اسراف مترادف با مصرف بهينه عوامل است.
حال اگر با چنين نگرشي به ارزيابي عملكرد خود و اطرافيان يا بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشورمان بپردازيم، چه خواهيم گفت؟ نكند ما برادران شيطان‌ها و فرزندان ابليس باشيم! چه آن‌كه؛
"ان‌المبذرين كانوا اخوان‌الشياطين و كان‌الشيطان لربه كفورا؛ اسراف‌كاران برادران شيطان‌هايند و شيطان، كفران(نعمت) پروردگار خود كرد."(آيه 27 سوره اسري)»

بر پايه رهنمودهايي كه در متون اسلامي به چشم مي‌خورد، به بهره‌وري اهميت قابل توجهي داده شده و توصيه شده است در انتخاب الگوها، عالي‌ترين و برجسته‌ترين نمونه‌ها و اسوه‌ها را برگزينيم. براي اثبات اين نظر، به نقل فرازي از دعاي مكارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) بسنده مي‌كنيم كه در آن فرموده‌اند: «خداوندا، ايمان مرا به زيباترين و نيكوترين نيت‌ها پايداركن و عمل مرا به سوي بهترين عمل‌ها، راهنما باش.»

همان‌گونه كه مشخص است واژه‌هاي اكمل، افضل و احسن در ادبيات عرب بيانگر عالي‌ترين مرحله ايمان، يقين و نيت است كه در نيكوترين و زيباترين شكل، تجسم عيني و عملي به خود مي‌گيرد و در حقيقت بالاترين بهره‌وري را در امور معنوي به ارمغان مي‌آورند.

يكي از اصول افزايش بهره‌وري انتخاب كامل‌ترين و برجسته‌ترين الگوهاست. زيرا الگوهاي انتخاب شده، هر اندازه كه كامل‌تر باشند، به همان ميزان تلاش و كوشش بيشتري براي رسيدن به آنها صورت مي‌گيرد و روح تحرك و پويايي را در جامعه زنده مي‌كند و در نتيجه بهره‌وري را فزوني مي‌بخشد.

درباره اسراف و اسراف‌كاران، احاديثي از معصومين(ع) روايت شده است، پيامبر اكرم(ص) در اي زمينه فرموده‌اند: «هركه تبذير(بيهوده خرج) كند، خدا او را فقير خواهد كرد.» 

حضرت علي(ع) در خطبه 126 نهج‌البلاغه نيز فرموده‌اند: «آگاه باشيد مال را در غير مورد استحقاق صرف كردن تبذير و اسراف است». امام صادق(ع) نيز فرمودند: «انسان مومن، اسراف و زياده‌روي نمي‌كند بلكه ميانه روي را پيشه خود مي‌سازد».

چاپ دوم كتاب «اصلاح الگوي مصرف» از سوي انتشارات سروش‌هدايت در شمارگان 5000 نسخه، 64 صفحه و بهاي 13000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها