چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶
هر غير ممكني ممكن است

چاپ نخست كتاب «هر غير ممكني ممكن است» تهيه و تدوين شده توسط مليحه آقاجاني از سوي انتشارات اثلشن(وابسته به موسسه فرهنگي و اطلاع رساني آموزگار مهر) منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه نخستين عنوان از مجموعه كتاب‌هاي «مردان و زنان موفق ايران» است، به بيوگرافي و فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي سيده فاطمه مقيمي، نخستين موسس زن شركت حمل و نقل بين‌المللي و كشتيراني مي‌پردازد. 

اگر بخواهند فهرستي از نخستين زنان پيشگام ايران را به چاپ برسانند، بايد در چند جا از«سيده فاطمه مقيمي» ياد شود؛ نظير  
«نخستين بانوي موسس شركت حمل و نقل بين‌المللي در آبان ماه سال 1363»، «نخستين بانويي كه پس از پيروزي انقلاب موفق به گرفتن گواهينامه پايه يك رانندگي در تيرماه سال 1368 شد»، «نخستين بانوي عضو گروه مطالعاتي كريدور شمال ـ جنوب
مدير عامل شركت حمل و نقل بين‌المللي سديدبار»، «مدير عامل انجمن ملي زنان كارآفرين»، «رييس شوراي بانوان بازرگان در اتاق بازرگاني تهران»، «مشاور رييس اتاق بازرگاني ايران»، «نايب رييس كميسيون حمل و نقل، گمرك و ترانزيت اتاق بازرگاني تهران»، «نايب رييس كميسيون حمل و نقل، گمرك و ترانزيت اتاق بازرگاني ایران»، «
عضو هيات مديره انجمن سراسري شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي‌ در سه دوره» و «عضو هيات مديره انجمن دوستي ايران و كانادا».

نويسنده اين اثر در بخشي از مقدمه خود درباره شخصيت كتاب مي‌نويسد: «با اين كه حرفه جنسيت نمي‌شناسد؛ اما جامعه كنوني ايران به زمان بيشتري براي پذيرش اين ‌باور نياز دارد. اين وضع در گذشته كه كار كردن زنان امري مذموم بود، جاي خود را دارد. تصور كنيد زني وارد عرصه‌اي شود كه فقط جولانگاه مردان باشد، حتي تصور نوع برخوردها هم آسان نيست. تغيير نگرش افراد سنتي صنف حمل و نقل، همت بسيار يا به قول خانم مقيمي، لجاجت خاصي لازم داشت كه خوشبختانه وي بهره فراواني از اين خصلت دارد و با صراحت لهجه‌اي كه از آن برخوردار است، بسياري از مشكلات پيش‌روي را از ميان برداشت. البته در اين راه تنها نبود و رسيدن به جايگاه كنوني را مديون حمايت بي‌منت همسر و خانواده خود مي‌داند. اگر كمي با خصوصيات افراد موفق آشنا باشيد، حتما مي‌دانيد كه هميشه در كنار هر فرد موفقي، يك يار هميشگي، حضوري پرتلاش و بي‌تكلف دارد.»

در بخشي از كتاب با عنوان «خاستگاه توانستن» آمده است: «بزرگترين آرزوي بشر، جاودانگي است. هركس اين رويا را با مفاهيم خاص خود در ذهن مي‌پروراند؛ يكي آن را زندگي ابدي، ديگري كاري بزرگ و بعضي‌ها نامي بلند آوازه مي‌دانند و اين رسالت انسان است كه با تعيين هدف بودن، راهي براي تحقق اين خواسته بيابد. من هم مثل همنوعانم روياهايي را در سر مي‌پروراندم كه مهمترين آن تاثيرگذاري بر فرهنگ مردم بود. در نتيجه سعي كردم براي رواج فرهنگ كار در بين اقشار مختلف به خصوص بحث كارآفريني در بين زنان، فرهنگ‌سازي كنم.
براي تحقق اين هدف به شناخت روشن‌تري از جامعه نياز داشتم كه با مقايسه نحوه تربيت افراد در جامعه امروز با گذشته نه چندان دور، به نكات جالبي رسيدم... 
امروز تصميم گرفتم با بيان تجربياتي كه طي 30 سال در حرفه‌ حمل و نقل كسب كردم، نشان دهنده راه و گزينه ديگري براي انتخاب شغل باشم.
حال ديگر اين با خود ماست كه با قلم سمت و سويي به اين باورها بدهيم و افق روشن‌تري را براي‌شان بگشاييم و نه فقط انتخاب‌هاي جديد كه نحوه رشد فعاليت‌هاي‌مان را ياد بدهيم. از آن مهمتر اين باور را در جامعه زنده كنيم كه شغل به جنسيت افراد بستگي ندارد. با درست مطرح كردن آنچه در اين راه بر ما گذشت، شيوه حضور يك زن را در يك حرفه معرفي كنيم. تلويحا مي‌توانيم با منفي‌نگري بگوييم: زني كه اين طور كار مي‌كند ديگر خصلت‌هاي زنانه و مادرانه ندارد يا نشان دهيم كه اين زن هنوز مادر، همسر و دختر خانواده است و تمام اين مسووليت‌ها را همچنان بر دوش مي‌كشد. از نظر من حضور يك زن در جامعه اقتصادي را بايد به عنوان جايگاه يك انسان نمايش داد تا واقعيت‌هاي اين بخش قابل لمس شود.»

كتاب حاضر، با عنوان «چند نكته اساسي» آغاز مي‌شود و در ادامه، رموز موفقيت مردان و زنان موفق ايران را با اين عناوين معرفي و تبيين مي‌كند: آغازگر راهي دشوار، خاستگاه توانستن، زاده سرسختي، مصائب تاسيس شركت حمل و نقل، از رقابت تا حسادت، مديريت به سبك ايده‌آليستي، حضور زنانه، نگراني فردا، انسان موفق و ره‌آورد.

چاپ نخست كتاب «هر غير ممكني ممكن است» در شمارگان 2000 نسخه، 82 صفحه، قطع خشتي و بهاي 32000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط