سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه نمي‌کنيم و پژوهش علمي نداريم

عضو هيات علمي دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه کردستان(سنندج) عنوان کرد:‌ دليل اصلي نبود آمادگي بسياري از دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي، مطالعه نكردن كتاب و در نتيجه، آماده نبودن براي كسب اطلاعات روز است./

دکتر سعيد صادقي بروجردي در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: ورود دانش‌آموزان رشته‌هاي مختلف از جمله رشته‌هاي رياضي- فيزيك و علوم تجربي، توجه ويژه‌اي كه به رتبه علمي داوطلب، براي ورود به دانشگاه مي‌شود و همچنين كم جلوه بودن شرايط آمادگي جسماني و فيزيولوژيك فرد و سنجش انگيزه افراد از ورود به رشته‌هاي تربيت بدني و علوم ورزشي، براي مسوولان سازمان سنجش، از جمله عوامل اصلي كمبود علم ورزشي مناسب در ميان دانشجويان اين رشته‌هاست.

به اعتقاد وي، زماني كه افرادي بدون در نظر گرفتن شرايط جسماني و سابقه ورزشي و فعاليت در حوزه ورزش، وارد رشته تربيت بدني و علوم ورزشي و به ويژه گرايش‌هاي تخصصي آن مي‌شوند، با وجود سطح علمي مناسبي كه در دوران تحصيلات مقدماتي كسب كرده‌اند، نمي‌توانند در شرايط  علمي و عملي تربيت بدني روند پيشرفت خود را ادامه دهند. 

وي افزود: در سال‌هاي اوليه تحصيل در رشته و گرايش‌هاي تربيت‌بدني و علوم ورزشي، دروس پايه‌ و مشترك تدريس و در ادامه، زماني كه دروس تخصصي و فعاليت‌هاي عملي آغاز مي‌شوند، به دليل بي‌تجربه‌ بودن بسياري از دانشجويان اين رشته تحصيلي در اين حوزه، انجام پژوهش و تحقيق‌هاي عميق همراه با پروژه‌هاي عملي براي آن‌ها امكان‌پذير نخواهد بود.

صادقي بروجردي درباره نقش كتاب‌هاي ورزشي براي از ميان بردن اين مشكل، گفت: متاسفانه امروزه كتاب‌هاي حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي به بررسي و معرفي تئوري دروس اين رشته مي‌پردازند و بسياري از كتاب‌هاي تاليفي در اين حوزه نيز به صورت كپي از كتاب‌ها، مقاله‌ها و پايان‌نامه‌هاي علمي‌اند و به حوزه فعاليت‌هاي عملي اين رشته تحصيلي توجه چنداني نمي‌شود.  

وي درباره عوامل تاثيرگذار در نبود كتب‌هاي تاليفي مناسب رشته تربيت بدني از سوي كارشناسان و استادان برجسته و نامدار كشور در سال‌هاي اخير، گفت: بسياري از كارشناسان كشورمان آمادگي لازم را براي تاليف و گردآوري كتاب دارند و مهارت اين امر را نيز كسب كرده‌اند، اما حمايت نشدن، نبود بودجه لازم براي چاپ كتاب، زمان طولاني داوري و مراحل انتشار يك اثر، انگيزه‌ بسياري از كارشناسان و بزرگان علم تربيت بدني و علوم ورزشي را از بين برده است. 

استاديار دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه كردستان درباره راه‌هاي افزايش انتشار كتاب‌هاي تاليفي مناسب در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي تاكيد كرد: ايجاد انجمن بازخواني و كنترل كتاب‌هاي منتشر شده و ارايه نظرات درباره اثر‌هاي موجود در بازار نشر، مي‌تواند باعث وجود اطلاعاتي درباره كتاب‌هاي داخلي و خارجي شود.

وي اضافه كرد: ايجاد اين انجمن يا بانك اطلاعاتي، باعث جلوگيري از بعضي فعاليت‌هاي نامناسب نظير كپي کردن و استفاده بدون مجوز از كتاب ديگر نويسندگان و بسياري از ترجمه‌هاي تكراري مي‌شود. 

صادقي بروجردي ادامه داد: در كشور‌هاي پيشرفته ورزشي؛ مشكلات، نقاط قوت و ضعف نويسنده يك اثر بررسي مي‌شوند و كارشناسان به سوالات درباره آن پاسخ مي‌دهند، اما به علت نبود  چنين مركزي در كشورمان، كارشناسان جوان و حتي اشخاصي كه سال‌ها به ترجمه و تاليف كتاب پرداخته‌اند، با نقاط ضعف و قوت اثر خود آشنا نمي‌شوند و اين مساله باعث عقب‌ماندگي در حوزه انتشار كتاب‌هاي علمي خواهد شد. 

وي عنوان كرد: در سال‌هاي اخير ناشران ورزشي فعاليت مناسبي براي تهيه و چاپ كتاب‌هاي مرجع براي تدريس در دانشگاه‌ها انجام نداده‌اند و امروزه كتاب‌هاي روز دنيا كه در دانشگاه‌هاي كشور‌هاي پيشرفته تدريس مي‌شوند، در كشورمان وجود ندارند.

وي اعتقاد دارد، يكي از دلايل اصلي نبود مخاطب عام و گسترده براي كتاب‌هاي ورزشي،  رعايت نكردن اصل مخاطب‌شناسي براي ترجمه، تاليف و چاپ اين‌گونه كتاب‌هاست كه باعث پراكندگي مخاطبان كتاب‌هاي ورزشي و همچنين تربيت بدني و علوم ورزشي شده است.

عضو هيات علمي دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه کردستان(سنندج) در پايان اظهار كرد: دست به قلم شدن شاخصه‌هاي مهمي دارد كه كارشناسان و مسوولان انتشارات ورزشي به ويژه موسسات خصوصي، بايد آگاهي لازم را نسبت به اين ويژگي‌ها را كسب كنند تا بتوانند از انتشار كتاب‌هاي ورزشي كه كپي از تحقيقات و مقاله‌هاي علمي‌اند، جلوگيري كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط