چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
فقر كتاب در حوزه پيكرشناسي بيداد مي‌كند

پيكرشناسي، علم نوين ورزش است كه سال‌هاي زيادي از حضورش در عرصه ورزش نمي‌گذرد. اين شاخه از علم ورزش از زمان تولد تا به امروز با كتاب رشد كرده و در جهان با كتاب شناخته شده است، اما تاكنون به دليل عدم وجود منابع اصيل در كشورمان و با وجود تلاش كارشناسان اين علم نوپا، هنوز نتوانسته است ماهيت خودش را اثبات كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پيكرشناسي در كشور‌هاي آمريكا و انگليس متولد شد و پس از گذشت چند سال به ژاپن، نيوزيلند و استراليا هم رسيد.‌ اين رشته علمي سابقه‌اي 15 ساله اما فعاليتي پنج ساله دارد. اين اختلاف 10 ساله از زمان تشكيل و مقدمات حضور آن در ميان جامعه علمي جهان تا به امروز بوده است و تاكنون بيش از پنج سال سابقه حضور در ورزش را دارد.

‌با وجود برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و تربيت متخصص براي پيكرشناسي توسط مدرسان بين‌المللي اين رشته علمي در كشورمان، به علت نبود قانوني براي كپي‌رايت در ايران حتي براي انتشار كتاب، پيكر‌شناسي با مشكلات بسياري دست به گريبان است، زيرا كتاب رسمي دوره‌هاي آموزشي اين علم نوين از سوي انجمن بين‌المللي پيكرشناسي (ايساك) در نيوزيلند منتشر مي‌شود و براي انتشار و توزيع آن در ايران كسب مجوز از اين انجمن ضروري است كه با وجود فقر قانون در حوزه چاپ و كپي‌رايت به سختي مي‌توان اين كتاب‌ها را منتشر و توزيع كرد. 
 
دوره‌هاي تربيت‌ متخصص پيكرشناس ورزشي، تنها دوره تدريسي علم ورزشي در كشورمان به حساب مي‌آيد كه داراي مدرك بين‌المللي است و اشخاصي كه در امتحان پاياني اين دوره تدريسي حد نصاب لازم را دريافت كنند، مدرك‌ آن‌ها از كشور نيوزيلند محل استقرار ايساك صادر و به دستشان خواهد رسيد.

مدير بخش پيكرشناسي آكادمي ملي المپيك درباره اين علم مي‌گويد: پيكرشناسي دانش مكتوب و تئوري به همراه علم عملي ورزش است كه بايد در اختيار تمام مربيان و ورزشكاران قرار گيرد. 

دكتر شهرام فرج‌زاده موالو درباره بخش‌ علمي پيكرشناسي اضافه مي‌كند: علم تئوري اين رشته شاخص‌هاي اندازه‌گيري، نشانه‌گيري و نشانه‌گزاري اقسام مختلف بدن انسان است.

وي مي‌افزايد: بخش عملي اين علم، فراگيري استفاده صحيح از لوازم اندازه‌گيري و دستگاه‌‌هاي مورد نياز است تا ابعاد و مشخصات بدن به صورت دقيق اندازه‌گيري شود.

فرج‌زاده عنوان مي‌كند: اندازه‌گيري صحيح اندام بدن،‌ اندازه‌گيري رشد كودكان در سنين مختلف و اندازه‌گيري اندام و روند رشد آن‌ها در ورشكاران آماتور و حرفه‌اي، استعداديابي در پسران و دختران و همچنين انطباق سنجي ورزشي از اهداف اين رشته نوپاست. 

پيكرشناسي علمي است كه با استفاده از آن مي‌توان استعداد‌هاي ورزشي را به راحتي مشخص كرد و پايه هرم‌گونه ورزش كشور را غني ساخت. عضو انجمن پيكرشناسي(ايساك) با اشاره به اين مطلب درباره تاثيرات اين علم مي‌گويد: پيكرشناسي در علوم تغذيه ورزشي، تست‌هاي ورزشي، سلامت جسم و ميزان آمادگي جسماني در ورزشكاران و افراد عادي جامعه نقش مهم و به‌سزايي را ايفا مي‌كند.

سابقه‌ پيكرشناسي در ايران كمتر از سه سال است و در طول اين مدت هفت دوره تربيت‌ متخصص پيكر‌شناس ورزشي برگزار شده كه سه دوره در تهران و تعدادي در شهرستان‌هاي بزرگ كشور از جمله شيراز بوده است. 

دكتر شهرام فرج‌زاده درباره نقش كتاب و مطالعه به ويژه در اين علم نوپا، تصريح مي‌كند: با توجه به اين كه آموزش بايد از طريق علم تئوري و همراهي علم عملي و تجربي انجام شود، انتشار كتاب براي افزايش سطح علمي ورزش كشورمان ضروري است. 

تعداد كتاب‌هاي موجود در ايران كه حوزه پيكرشناسي را پوشش مي‌دهند، سه عنوان است كه دكتر فرج‌زاده ترجمه كرده، اما تاكنون تجديد چاپ نشده‌اند و مي‌توان گفت اكنون هيچ كتابي براي اين علم در كشورمان وجود ندارد.  

مدرس بين‌المللي پيكرشناسي درباره مشكلات موجود در راه چاپ و انتشار كتاب‌هاي اين حوزه، اظهار مي‌كند: با وجود اين كه پيكرشناسي با تركيب كردن علم تئوري، تجربي و علم عملي ورزش مي‌تواند تاثير به‌سزايي بر ورزش كشورمان بگذارد، كتاب‌هايي كه درباره اين گرايش علمي ورزش در كشور منتشر شده‌اند، به دليل عدم حمايت و وجود مشكلات مالي تجديد چاپ نشده‌اند و هيچ نسخه‌اي از آن‌ها وجود ندارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط