پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۰
نیم قرن از عمر اورهان پاموک گذشت

اورهان پاموک، تنها ترک تبار برنده جایزه نوبل ادبیات، امروز 17 خرداد، برابر با 7 ژوئن، پنجاه ساله شد. از این نویسنده تنها دو کتاب به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز هفدهم خرداد هشتاد و شش خورشیدی، برابر با7 ژوئن دوهزار‌و‌هفت میلادی، اورهان پاموک، نویسنده اهل کشور ترکیه، پنجاه سالگی خود را جشن می‌گیرد.

این نویسنده در 7 ژوئن 1957 میلادی دیده به جهان گشوده است.

اورهان پاموک در خانواده‌ای توانگر زاده شد، وی پس از گذراندن تحصیلات و به اصرار خانواده به ناچار وارد دوره‌ی معماری در دانشکده فنی شهر استانبول ترکیه شد، اما میان روح و احساس خود و رشته معماری سنخیتی نیافت و این رشته را نیمه تمام رها کرد. وی سپس به تحصیل روزنامه نگاری پرداخت و در سال 1980، هنگامی که بیست و سه سال سن داشت، برای اقامتی سه سالی راهی ایالات متحده امریکا شد.

وی نوشتن را از سال 1974 آغاز کرد. اولین رمان این نویسنده با نام «تاریکی و نور» (Karanlık ve Işık-Darkness and Light)، در سال 1979 منتشر شد که به واسطه‌ی آن جایزه ادبی موسسه انتشاراتی ملیت ترکیه را دریافت کرد. وی در سال 1985 با رمان «قلعه سفید» (The White Castle)، شهرت جهانی به دست آورد و سرانجام در سال 2006 میلادی به جایزه نوبل ادبیات دست یافت. 

رمان های پاموک تا به حال به چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند.

پاموک در کشورش به علت اظهاراتی که علیه دولت لاییک این کشور انجام داده و نیز تایید کشتار ارامنه که در سال‌های ابتدایی جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی انجام شده است، به عنوان نویسنده‌ای جنجالی شناخته می‌شود.

این نویسنده در سال 1982 ازدواج کرده و حاصل این ازدواج دختری است به اسم رویا.

از پاموک تا به حال تنها دو کتاب «قلعه سفید» و «زندگی نو» توسط ارسلان فصیحی به فارسی ترجمه شده است. این دو کتاب توسط نشر ققنوس به بازار کتاب عرضه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط