چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
اطلاعات ما از طنز جهان محدود است

ابوالفضل زرويي نصرآباد، نويسنده و طنزپرداز، در نشست‌ «دگرخند» با بيان اينكه در حال حاضر به اندازه انگشتان دست كتاب قابل اعتناي طنز نداريم، گفت: در حوزه طنز كم كار شده و اطلاعات ما از طنز جهان محدود و مربوط به پنجاه سال پيش است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، دومين نشست نقد و بررسي كتاب طنز «دگرخند» در سال 88 به نقد كتاب "درباره طنز " نوشته ابوالفضل حري اختصاص داشت كه با حضور مولف كتاب و ابوالفضل زرويي برگزار شد.

زرويي درباره اين كتاب و رويكرد پژوهشي‌اش، گفت: با وجود اينكه اين كتاب در شكل يك پژوهش دانشگاهي و علمي توليد شده، اما مشكلاتي در شكل كتاب‌سازي آن وجود دارد كه شايد بخشي از آن مربوط به صفحه‌بندي و عدم ويراستاري مناسب باشد كه ارجاع به آن را به عنوان منبعي علمي دچار ترديد كرده است.

وي با اشاره به مواردي كه به فضاي كلي كتاب آسيب رسانده، افزود: اين كتاب هدف مشخصي دارد، اما نتوانسته آنها را منتقل كند و با توجه به پرسش‌هايي كه در ابتداي كتاب مطرح مي‌شود، مخاطب در مجموعه كتاب پاسخي براي آنها نمي‌يابد.

اين نويسنده طنز ادامه داد: البته پژوهش‌ در حوزه طنز، حركتي پسنديده است. چرا كه در اين حوزه كم كار شده و ما به اندازه انگشتان دست هم كتاب طنز قابل اعتنا نداريم. حتي گذشته از كتاب، اطلاعات ما از طنز خارج از ايران مربوط به پنجاه سال پيش است. اين امر در حوزه آثار كمدي تصويري نيز صادق است.

در اين برنامه، حري نيز درباره موارد مطرح شده در كتابش، گفت: من قصد رد كردن نظرات دوستان را ندارم؛ با اين حال قصد من پژوهش درباره زبان‌شناسي و بررسي سر درگمي در تفكيك تعاريف قلمروهاي شوخ طبعي در ادبيات و طنزمان بود.

كتاب «درباره طنز» پژوهشي است كه به بررسي «تعاريف و واژگان مربوط به قلمروشوخ طبعی»، «طنز پرخاشگرانه» و «مبحث ترجمه آثار طنز» اختصاص دارد. 

اين نشست به همت دفتر طنز حوزه هنري ديروز(29 ارديبهشت) در تالار انديشه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها