یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۶
افزايش آگاهي‌ خوانندگان، مهمترين راهكار مقابله با تأليفات سطحي

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به معضل سطحي‌نگري در برخي تأليفات، افزايش اطلاعات علمي و آگاهي مخاطبان را از مهمترين راهكارهاي مقابله با پديده سطحي‌نگري تأليف كتاب در تمامي زمينه‌ها عنوان كرد.

حجت‌الاسلام حميد رسايي، نماینده مردم تهران و مديركل سابق ارشاد قم، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: سطحي‌نگري در تاليف كتاب تا حدي به نگاه بازاري توليد‌كنندگان اين حوزه مربوط مي‌شود. اين موضوع همچنين تا حدي به اين ذائقه مخاطبان هم باز مي‌گردد زيرا برخي از مخاطبان نيز اين موضوع را مي‌پسندند و ناخواسته به گسترش بازار چنين كتاب‌هايي ميدان مي‌دهند.
 
حجت‌الاسلام رسايي افزود: بايد فرهنگ كتابخواني جامعه را تا سطحي ارتقا دهيم كه گرايش به موضوعات سطحي در ميان عامه مردم كاهش يابد و آنان با انتخاب آثار فاخر، باعث تغيير نگرش ناشران و توليدكنندگان فرهنگي شوند و به تدريج توليد آثار ارزشي در درجه اول اولويت‌ها قرار گيرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به اين كه «هدف اصلي چاپ و انتشار كتاب انتقال محتوا به مخاطب است» گفت: اكنون مشكلات اصلي اين حوزه علاوه بر كساني كه در صنعت چاپ و نشر مشغول فعاليت‌اند،‌ به پديدآورندگان آثار نيز مربوط مي‌شود. نويسندگان و مترجمان بايد به نيازهاي مخاطبان توجه كنند و براساس نيازها و نظريه به ويژگي‌هايي كه در تاليف يك كتاب بايد رعايت شود، اثر مكتوب خود را توليد كنند. 

 اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، تعيين استانداردهايي مشخص براي تأليف و تدوين كتاب‌ را از ضروريات حوزه چاپ و نشر خواند و تصريح كرد: با اين كه اقدامات زيادي در اين زمينه صورت گرفته است، اما متاسفانه شاهد به اجرا درآمدن اين قوانين نيستيم و اكنون معيار خاصي در دست نداريم. ما براي توليد يك كتاب نه تنها از جهت محتوايي بلكه از نظر شكل و از نظر فني چاپ نيز استانداردي تعريف نكرده‌ايم. 

از آثار حجت‌الاسلام حميد رسايي كه تاكنون منتشر شده‌اند، مي‌توان به كتاب‌هايي نظير «مثل مدرس»، «تحصن چرا و چگونه»، «مجلس ششم از نگاه اصلاح‌طلبان»، «دومین انتخابات شوراها، آغاز یک پایان»، «سیمای خوشبختی در احادیث معصومین(ع)»، «پایان داستان غم‌انگیز؛ نگاهی به زمینه‌های صدور حکم حکومتی مقام معظم رهبری درباره قانون مطبوعات»، «شیک‌پوش کهنه‌گو؛ بازخوانی و پاسخ به سخنان هاشم آغاجری در همدان» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط