یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
افکار و رفتارهای مطالعه‌ای خانواده‌، موثرترین محرک‌ کتابخوانی

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افکار و رفتارهای مطالعه‌ای خانواده‌ها را از مهم‌ترین عوامل موثر بر کتابخوانی فرزندان عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندی به کتاب و پی‌بردن به ارزش‌های مطالعه‌ای باید از دوران کودکی در فرزندان نهادینه شود./

حجت‌الاسلام سيد ناصر موسوي لارگاني، نماینده شهرستان فلاورجان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: يكي از عناصر مهم علاقه‌مندی به کتاب، افكار و رفتارهاي مطالعه‌اي خانواده است، يعني اگر پدر و مادر اهل مطالعه باشند، به‌طور يقين فرزندان نيز اهل مطالعه مي‌شوند، زيرا  الگوي فرزندان در درجه اول پدر و مادرند.

وي غني‌سازي كتابخانه‌هاي مدارس را از ديگر فعاليت‌هاي مهم در راستاي نهادينه‌كردن فرهنگ مطالعه ياد كرد و گفت: توجه به كتابخانه‌ها به ويژه كتابخانه‌هاي مدارس، مي‌تواند افراد جامعه را از سنين پایین با كتاب مانوس كند.

نماینده مردم شهرستان فلاورجان افزود: متاسفانه فلاورجان يكي از شهرستان‌هاي محروم استان اصفهان است که با وجود داشتن دو كتابخانه عمومي كه يكي از آنها زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ديگري زير نظر شهرداري فعاليت مي‌كند، آن‌گونه كه شایسته است، نمی‌تواند جوابگوي نيازهاي جوانان باشد.

حجت‌الاسلام موسوي‌لارگاني تصریح کرد: این شهرستان بيش از دويست و پنجاه هزار نفر جمعيت دارد که تعداد زيادي از آنها را افراد تحصيل كرده در سطوح عالي و دانشجويان تشکیل می‌دهند و این موضوع نیازهای مطالعه‌ای را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی درباره اقداماتی که به عنوان نماینده این شهرستان تاکنون در زمینه‌های فرهنگی انجام داده است، اظهار داشت: در اين زمينه تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم که یکی از آنها در خواست مجموعه‌ای كتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابخانه‌های این شهرستان بوده است. 

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «فلاورجان با وجود اين كه فاصله زيادي با مركز استان(شهر اصفهان) ندارد، ولي محروم واقع شده است» گفت: متأسفانه به دليل برخي كمبودها، پيگيری مسايل فرهنگی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند. با این وجود ما درپی مسايل فرهنگي نیز بوده‌ايم، چنان که طرح ايجاد كتابخانه و فروشگاه دایمی كتاب براي دانشجويان شهرستان فلاورجان از اولویت‌هایی است که در طرح‌های آینده این منطقه قرار دارد.

وي با اشاره به اين كه در گذشته دبير آموزش و پرورش بوده است، اظهار داشت: متاسفانه در مدارس ما كتاب‌هاي غير درسي كه مندرس شده و در حال از بين رفتن‌ هستند، به دانش‌آموزان ارایه می‌شوند. براي برطرف كردن اين مشكل نياز است كتاب‌هاي جديدي به اين كتابخانه‌ها داده شود تا جوانان بیشتر به سوی کتابخوانی و دریافتن ارزش‌های مطالعه‌ای رغبت پيدا كنند.
حجت‌الاسلام موسوي‌لارگاني در پایان پیشنهاد کرد: بجاست سازمان آموزش و پرورش، كتابداران متخصصي را به مدارس بفرستد تا دانش‌آموزان بتوانند علاوه بر استفاده مستمر از امكانات موجود در كتابخانه، از راهنمايي‌هاي تخصصي كتابداران، تبلیغات و آگاه‌سازی‌های آنان در زمینه کتاب نيز بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط