دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
كتابخواني را تكليفي شخصي و ملي بدانيم

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: هر فردي همان‌گونه كه نياز به اكسيژن را امري قطعي براي ادامه حيات مي‌داند، افزايش معلومات و دانستني‌ها را نيز از طريق مطالعه و كتابخواني، بايد امري حياتي و تكليف و فريضه‌اي شخصي و ملي بداند. بايد وضعيت به صورتي باشد كه هيچ فردي از اعضاي جامعه بدون مطالعه، شبانه روز را به پايان نرساند، بي‌مطالعه نخوابد و بخشي از درآمدهاي خود را به خريد كتاب، مجله، روزنامه و ديگر كالاهاي فرهنگي اختصاص دهد ./

حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي، در حاشيه نخستين جلسه علني مجلس در سال 88 در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افزايش معلومات و آگاهي‌ها بايد تبديل به تكليف و فريضه‌اي شخصي و ملي شود.
 
وي ضمن تاكيد بر ضرورت افزايش علم و دانش، افزود: بايد وضعيت به صورتي باشد كه هيچ فردي از اعضاي جامعه بدون مطالعه، شبانه روز را به پايان نرساند، بي‌مطالعه نخوابد و بخشي از درآمدهاي خود را به خريد كتاب، مجله، روزنامه و ديگر كالاهاي فرهنگي اختصاص دهد تا علاوه بر تأمين نيازهاي جسماني، نيازهاي روحي و فكري خود را نيز تأمين كرده باشد. 

حجت‌الاسلام اكرمي با اشاره به اين كه در مجلس هشتم سه فعاليت عمده درباره كتاب صورت گرفته است، يادآور شد: نخستين اقدام مجلس، برگزاري نشست با مسوولان اين حوزه از جمله علي اكبر اشعري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و بازديد از كتابخانه ملي و گفت‌وگوي كميسيون با فعالان اين عرصه بود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، تدوين 16 اولويت فرهنگي در امور كميسيون فرهنگي را از ديگر اقدامات اين نهاد برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه در كشور ما فرهنگ شفاهي، شنيداري و ديداري، قوي و فرهنگ نوشتاري ضعيف است. يعني كم مطالعه مي‌كنيم و كم كتاب مي‌خوانيم و به طور كلي كتاب در سبد خريد خانواده‌هاي ما جايگاهي ندارد. اميدوارم با توجه به برنامه‌ها و اقدامات كميسيون فرهنگي، رويكرد جامعه به سوي فرهنگ نوشتاري نيز افزايش يابد.

حجت‌الاسلام اكرمي با تأكيد بر اين كه برطرف ساختن مشكلات اين حوزه نيازمند فعاليت‌هاي فرهنگي و انجام اقداماتي براي نهادينه‌كردن فرهنگ مطالعه است، بيان داشت: بايد اين فعاليت‌ها را از سطح آموزش و پرورش كشور شروع كنيم تا زماني كه دانش‌آموزان به مرحله ورود به دانشگاه مي‌رسند، خريد كتاب در سبد هزينه‌هاي خانواده و مطالعه آن در زمان‌بندي‌هاي شخصي و خانوادگي جاي گرفته باشد.

وي با بيان اين كه «اين نخستين سالي است كه مجلس هشتم كار خود را آغاز كرده» افزود: دو سوم نمايندگان اين دوره را افراد جديد تشكيل مي‌دهند. بايد زمان بيشتري بگذرد تا بتوانيم ارزيابي صحيحي از اقدامات صورت گرفته داشته باشيم و برنامه‌هاي فرهنگي را به سرانجام برسانيم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي افزود: البته در دومين سال شروع به‌كار مجلس هشتم نيز انتخابات رياست جمهوري را  پيش رو داريم كه اين انتخابات نيز امورات كشور را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. بنابراين مي‌توان گفت در پايان سال 88 بهتر مي‌توانيم درباره اين موضوع اظهار نظر كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط