پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
سمیعی گیلانی: همت کنید به ارج نهادن جوانان ادیب

احمد سمیعی گیلانی، پژوهشگر زبان و ادب فارسی امروز در مراسم بزرگداشتش در دانشگاه گیلان شهر رشت، از اهل فرهنگ و ادب و مسوولان فرهنگی خواست به بزرگداشت جوانان اهل علم و فرهنگ بپردازند. وي همچنين گفت: از جوانان مي خواهم كه مشق‌های خود را منتشر نکنند. شتاب‌زدگی و تعجیل در چاپ و نشر آثار، گرفتاری مهمی برای فرهنگ و ادب کشورمان پدید آورده است./

این محقق در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به رشت (محل برگزاری مراسم تجلیل از سمیعی گیلانی) تاکید کرد: دولت‌مردان رژیم وقت، ما و نسل ما را در جوانی بها ندادند و جدی نگرفتند. هرچه کردیم از سر عشق بود و در آن زمان مزدی نیافت. حال از مسوولان می‌خواهم کمر به ارج نهادن از جوانان با ذوق اهل ادب و فرهنگ سفت کنند. آنها هستند که آینده را خواهند ساخت.

وی همچنین در توصیه به جوانان فعال در حوزه زبان و ادب فارسی گفت: از جوانان مي خواهم كه مشق‌های خود را منتشر نکنند. شتاب‌زدگی و تعجیل در چاپ و نشر آثار، گرفتاری مهمی برای فرهنگ و ادب کشورمان پدید آورده که ناشی از آسان شدن توانایی‌های فنی انتشار آثار است.

این پژوهشگر ادامه داد: باید ۱۰۰ کتاب خواند و یک مقاله نوشت. درحالی که امروزه برخی به خود اجازه می‌دهند یک کتاب نخوانده ۱۰۰ کتاب و مقاله چاپ کنند. این نوعی خیانت به ادبیات است. هر جفایی به زبان و ادبیات به کل جامعه و فرهنگ تعمیم می‌یابد و این شایسته پیشینه گهربار ادب فارسی نیست.

سمیعی گیلانی از ناشران خواست اصل ویراستاری حرفه‌ای را در چاپ کتاب جدی بگیرند و تاکید کرد: هیچ کس کامل نیست. همه ابنای بشر نیاز به کامل‌تر شدن دارند؛ نیاز به اصلاح؛ نیاز به ویرایش. مغرور شدن شایسته انسان نیست و نشان از ضعف دارد. صرف اینکه فردی مدرس دانشگاهی است یا نویسنده یا پژوهشگر و فرضا کتابی هم به چاپ رسانده ، نباید اثر او را چشم بسته و بی وسواس و بی دقت به دست انتشار سپرد.

این محقق پیش کسوت درباره مراسم بزرگداشت خود گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت یک فرد که عمر خود را در پای زبان و ادب فدا کرده به معنای تجلیل از ادبیات و زبان است. من سپاسگزارم که به بهانه من آنچه را که عمر را برایش خرج کرده‌ام، گرامی داشته‌اند.

سمیعی گیلانی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» مبنی بر چیستی ماحصل و خلاصه نزدیک به ۹۰ سال عمرش گفت: همیشه آرزو داشتم روزی مانند مولانا بگویم «خام بدم، پخته شدم، سوختم» افسوس که به چنین مرتبه‌ای نرسیده‌ام. برخی می‌گویند سمیعی گیلانی چنین است و چنان است و برایم مراسم نکوداشت برپا می‌کنند. من به احترام این عزیزان و در پاسخ به سوال شما که خواستید حاصل عمر را در جمله‌ای خلاصه کنم می‌گویم:
خام بدم و شاید پخته شده باشم؛ اما افسوس که سوختن را تاب نیاوردم.

بزرگداشت احمد سمیعی گیلانی پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ساعت ۹ صبح امروز(چهارشنبه ۱۴ اسفند) در دانشگاه گیلان آغاز شد. این مراسم تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

برخی از اعضای نهادهایی چون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شورای عالی ویرایش، انجمن زبانشناسی، فرهنگستان علوم، پژوهشکده علوم اجتماعی و مسوولان و استادان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در این مراسم حضور داشتند.

احمد سمیعی گیلانی در این مراسم ۱۱۲ تقدیرنامه از نهادهای مختلف فرهنگی دریافت کرد.

در این آيين از سردیس این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی رونمایی شد. این سردیس ‌اکنون در تالار حکمت دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان نصب شده است. همچنين، مقرر شد یکی از تالارهای این دانشگاه به نام احمد سمیعی گیلانی نامگذاری شود.

در این مراسم متن پیام غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت بزرگداشت سمیعی گیلانی توسط یکی از اعضای پیوسته این فرهنگستان قرائت شد.
دختر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم نیز، متن پیام وی را به همین مناسبت برای حاضران قرائت کرد.

گزارش کامل این مراسم متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط