جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
ملت فلسطین نشان داد که قدرت مقاومت دارد و انگیزه‌ها در او عمیق است/ فلسطین، مسئله اول جهان اسلام

آنچه که امروز در فلسطین می‌گذرد (با توجه به جوانب قضیه) استثنایی است، اولا فشارهایی که امروز بر مردم فلسطین وارد می‌آید، بی‌سابقه است؛ ثانیا فداکاری و مبارزه جانانه‌ای هم که امروز مردم فلسطین می‌کنند، بی‌سابقه است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)بیش از نیم قرن از کشمکش و درگیری در فلسطین می‌گذرد، کشوری که وقوع دو جنگ جهانی بیشترین تاثیر را بر آن داشت، تاثیری که آن را به دو منطقه یهودی‌نشین و مسلمان‌نشین تقسیم کرد و این تقسیم که ریشه در رضایت ساکنان اولیه آن یعنی مسلمانان نداشت، باعث شد درگیری‌های زیادی در این منطقه صورت بگیرد که تا به امروز ادامه داشته است. در این میان کشورهای جهان اسلام در پذیرفت یا رد این شرایط یک حرکت آونگی داشتند، گاه به حمایت از فلسطین مسلمان‌نشین برخاستند و گاه نیز در پشت پرده مراوداتی با اسرائیلی‌ها برقرار کردند، به طوری که کشورهای عرب در حمایت از فلسطین و مردم آن یکپارچه نبودند و این عدم حمایت قطعی بر خلاف تداوم همراهی کشورهای اروپایی و آمریکایی از اسرائیلی بوده است.

امروز که حماس در حرکتی غافلگیرانه اسرائیلی‌ها را مبهوت خود کرد از جهان اسلام صداهایی در حمایت از فلسطین شنیده می‌شود اما مشخص نیست این حمایت تا چه اندازه است؟ در کنار حرکت واپسگرایانه کشورهای عربی از فلسطین، جمهوری اسلامی ایران همیشه به عنوان یکی از حامیان ثابت فلسطین خود را نشان داده و با برگزاری روز قدس این ثبات و عزم را بروز داده است. همچنین در کتاب «فلسطین؛ از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله عالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» به کوشش سعید صلح میرزایی به این ثبات دفاع از فلسطین طی سال‌های بعد از پیروی انقلاب اسلامی اشاره شده و در سخنرانان گوناگون رهبر انقلاب این دغدغه خود را نشان داده است. در این گزارشی به بعضی از سخنان رهبر انقلاب درباره فلسطین اشاره شده که در سخنانی به مناسبت‌های مختلف با تاکید بر حقانیت مردم فلسطین و تشویق مقاومت بیان شده است.   

کتاب «فلسطین؛ از  منظر حضرت ایت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله عالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» در هشت بخش سامان یافته که عناوین آن عبارتند از: «یادی از دومین روز قدس»، «کلیات»، «شکست‌ها و پیروزی‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «جنایات»، «راه‌حل‌ها»، «قهرمانان»، «روشنگری» و «آینده روشن».

مسئله اشغال فلسطین بازتاب‌های متعدد و گسترده‌ای را در سراسر جهان به دنبال داشت. یکی از واکنش‌های مهم در قبال این رویداد، برخوردی بود که از جانب روحانیت شیعه صورت پذیرفت و بدون هیچ تغییری، در طول هفتاد سال گذشته ادامه یافته است. علامه مطهری به دلیل این خصیصه روحانیت شیعه را چنین برمی‌شمارد: روحانیت شیعه در ذات خود یک نهاد مستقل است. از نظر روحی به خدا متکی بوده و از نظر اجتماعی به قدرت مردم و لهذا در طول تاریخ به صورت یک قدرت رقیب در مقابل زورمندان ظاهر شده است.

موضوع مخالفت علما با طرح تقسیم فلسطین در جامعه ملل شاید بواقع گام‌ آغازین رویارویی علمای جهان اسلام و غرب بود که پرچم آن را روحانیت شیعه ایرانی مقیم عراق بلند کرد. این بزرگان با فراخوان سایر علمای اسلامی، این مهم را بی‌واهمه و هراس چنین به فعالیت درآوردند: آقایان هبه الدین شهرستانی و سید محمدمهدی صدر و سید محمد مهدی اصفهانی که از علمای ایرانی ساکن بغداد و کاظمین هستند و شیخ راضی آل یاسین که از علمای شیعه عرب است با شرکت یوسف عطا، مفتی بغداد و حبیب العبیدی، مفتی موصل و ابراهیم راوی که هر سه از علمای درجه اول موصل و بغداد  هستند، تلگرافی به مضمون ذیل به جامعه ملل و وزارت خارجه انگلیس مخابره کردند: «اینجانبان که نمایندگان روحانی مذاهب اسلامی هستیم، از قرار کمیسیون سلطنتی راجع به تقسیم فلسطین که یک کشور اسلامی و عربی عزیزی است اظهار عدم رضایت کرده و نسبت به آن اعتراض و آن را یک ضربتی به قلب اسلام و عرب می‌دانیم.

پس از انقلاب پیروزمند ملت ایران، ما مردم ایران روزهای یادبود متعددی داشته‌ایم، روز بیست و دوم بهمن، روز پانزدهم خرداد، روز هفدهم  شهریور، روز دوازدهم فروردین و روزهای دیگر. اما در میان همه این روزهای یادبود، روز قدس از دو نظر دارای امتیاز و برجستگی است. اول از این نظر که اگر آن روزهای دیگر مربوط به ملت ایران است، روز قدس مربوط به ملت ایران و همه ملت‌های مسلمانان، بلکه همه ملت‌های مستضعف عالم، احساس همبستگی و همدری با ملت ایران می‌کنند، ملت ایران مانند پیشاهنگی در ماجرای روز قدس و مسئله فلسطین، برای فداکاری آماده می‌شود و ملت‌های دیگر هم باید دوش به دوش این ملت انقلابی و با برخورداری از تجربه‌های ما، گام به گام و بازو به بازو با ما به سوی آزاد کردن سرزمین‌های اشغالی فلسطین پیش بیایند.       

امروز مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است. امروز همه امت اسلامی، بخصوص کشورهای نزدیک‌تر مثل ملت و کشور ما باید به این نکته توجه کنند که هم صهیونیست‌های حاکم بر فلسطین و غاصب فلسطین و هم پشتیبانان آنها، سعی می‌کنند ماجراهای داخل فلسطین را مسئله داخلی دولت غاصب اسرائیل وانمود کنند که به هیچ وجه این‌گونه نیست. اگر در داخل فلسطین یک نفر هم قیام نمی‌کرد، به خاطر خود مسئله فلسطین، دنیای اسلام، خصم صهیونیست‌ها و حامیان‌شان بود؛ حال که دیگر مردم فلسطین هم قیام کرده‌اند و خودشان آگاهانه وارد میدان شده‌اند.  

مساله فلسطین، شوخی و سرسری نیست. امروز اساسی‌ترین مسئله دنیای اسلام است و سرنوشت غیرفلسطینی‌ها در سرتاسر دنیای اسلام بستگی دارد. مسئولان کشورهای اسلامی خیال نکنند که اگر مردم فلسطین را در چنگال خون‌ریز دشمنان‌شان رها کردند، اسرائیل پس از بلعیدن و هضم کردن آنها (البته چنین چیزی هرگز پیش نخواهد آمد) دولت‌های مسلمان را راحت خواهد گذاشت.

ما از مقاومت در منطقه دفاع می‌کنیم؛ از مقاومت فلسطین (که یکی از برجسته‌ترین فصول تاریخ امت اسلامی، در طول این سال‌ها مقاومت فلسطین است) دفاع می‌کنیم. هر کسی با اسرائیل مبارزه کند و رژیم صهیونیستی را بکوبد و مقاومت را تائید کند. ما از او حمایت می‌کنیم؛ انواع حمایت‌هایی که برای ما ممکن باشد؛ همه جور حمایتی که برای ما ممکن است، از هر کسی که با رژیم صهیونیستی مقابله کند، خواهیم کرد.

اسرائیل رژیمی است که در داخل سرزمین‌های اشغال فلسطین، برای مردم این سرزمین کمترین حق حیات و حیثیت زندگی‌اش قائل نیست؛ به آنها اجازه زندگی در خانه خودشان هم نمی‌دهد؛ آن کسانی که در مقابل فشار نیروهای صهیونیستی فریادی بکشند، آن طور خشن آنها را خفه و سرکوب می‌کند؛ به هیچ یک از قراردادهای بین‌المللی که در عرف دولت‌های جهانی مورد قبول است، اگر نخواهد، عمل نمی‌کند؛ هر کدام که برای او اندک مشکلی داشته باشد، آن را خیلی راحت کناری می‌گذارد! آمریکا از چنین رژیمی وحشی و گستاخ و بی‌اعتنای به قوانین انسانی و مقررات بین‌المللی حمایت می‌کند! 

مسئله قدس شریف و فلسطین مظلوم در متن این قضایا قرار دارد و در قلب حوادث خاورمیانه است. منطقه حساس ما، بسیاری از مسائل و مشکلاتش به خاطر وجود این غده سرطانی صهیونیستی است که د‌ست‌های آلوده به خون قدرت‎های بزرگ با همه توان می‌خواهند آن را حفظ کنند، آمریکایی‌ها صریح می‌گویند دیگر قدرت‌های مسلط دنیا هم به طور صریح ابراز می‌کنند که سرنوشت خودشان را وابسته کرده‌اند به سرنوشت رژیم صهیونیستی، این ضرر به آنهاست.    

شدت عمل دشمن غالبا نشانه ضعف و بی‌تدبیری اوست. به صحنه فلسطین و به ‌ویژه غزه بنگرید. حرکات بی‌رحمانه و دژخیمانه دشمن در غزه که نظیر آن در تاریخ ظلم‌های بشری کمتر دیده شده است، نشانه ضعف او در فائق آمدن بر اراده مستحکم آن مردان و زنان و جوانان و کودکانی است که با دست خالی، در برابر رژیم غاصب و پشتیبانش یعنی ابرقدرت آمریکا ایستاده و خواسته آنها را که روی گردانی از دولت حماس است زیر پای خود افکنده‌اند. درود خدا بر آن ملت مقاوم بزرگ. 

رژیم صهیونیستی نسبت به گذشته بشدت ضعیف شده است. این همان رژیمی است که شعار «از نیل تا فرات» می‌داد! داد می‌کشیدند و با صراحت می‌گفتند از نیل تا فرات مال ماست! پنجاه روز در غزه نتوانستند تونل‌های فلسطینی‌ها را فتح کنند این همان رژیم است. 

امروزه هیچ عذری از دولت‌های مسلمن در بی‌تفاوتی نسبت به مسئله فلسطین پذیرفته نیست. دولت غاصب، وحشیگری و ددمنشی را به اعلی درجه رسانده و ثابت کرده است که در راه هدف‌های توسعه‌طلبانه و خطرناک خود، اماده دست زدن به هر جنایتی است. قیام اسلامی ملت فلسطین نیز حجت را بر همه تمام می‌کند و نشان می‌دهد که علیرغم فشارهای همه جانبه دشمن و غدر و خیانت مدعیان دوستی، نهال مقاومت نخشکیده، بلکه ریشه‌دار و پربار نیز شده است. 

باید شک نکنیم که این روزها، روزهای سرنوشت‌سازی برای فلسطین است. البته فلسطین صحنه درگیری‌های اسلام و دشمنانش در طول تاریخ ما بوده و در صد سال اخیر(بخصوص در پنجاه سال اخیر) خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام بوده است. در واقع می‌شود فلسطین را تابلویی از حوادث مهم در تاریخ اسلام در قرن‌های متمادی دانست، ولی آنچه که امروز در فلسطین می‌گذرد (با توجه به جوانب قضیه) استثنایی است، اولا فشارهایی که امروز بر مردم فلسطین وارد می‌آید، بی‌سابقه است؛ ثانیا فداکاری و مبارزه جانانه‌ای هم که امروز مردم فلسطین می‌کنند، بی‌سابقه است. ما هرگز ملت فلسطین را با این جدیت، با جسم و جان و مال و فرزند و عزیزان‌شان در صحنه مشاهده نکرده‌ایم. این خصوصیت مربوط به این انتفاضه مبارک است.

البته ملت فلسطین قوی و نیرومند است؛ این را نشان داده است. ملت فلسطین نشان داد که قدرت مقاومت دارد و انگیزه‌ها در او عمیق است و بلاشک داندن‌های مهاجم خونریز سفاک را خواهد شکست؛ تا امروز هم یا مقاومت و پایداری خود، مشکل عظیم و لاینحلی را برای دولت جعلی و غاصب صهیونیستی به وجود آورده است که در طول پنجاه سال اخیر این دولت پیش نیامده بود. فشاری که صهیونیست‌ها و پشتیبانان آنها بر مردم فلسطین (این مردم مظلوم و به ستوه آمده) وارد می‌کنند به خاطر این است که حرکت و قیام آنها در چرخ و پر دستگاه استکبار و استعمار، چنان قلوه‌سنگی انداخته که همه محاسبات را به هم زده است. 

انتشارات انقلاب اسلامی چاپ هشتم کتاب «فلسطین؛ از  منظر حضرت ایت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله عالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» به کوشش سعید صلح میرزایی را در 648 صفحه به بهای 150 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها