سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
از برنده جایزه پولیتزر ۲۰۲۱ تا روایتی مدرن از شازده کوچولو

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی کتاب‌هایی در حوزه رمان، داستان‌نویسی و ادبیات پایداری را برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد کرد.

احسان عباسلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشنهادهایی را برای خرید از نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم ارائه و عنوان کرد: کتاب «سرقت در میدان صدویکم» نوشته نیلوفر مالک از انتشارات مدرسه را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به دلیل نوع داستان معمایی و کارآگاهی می‌تواند باشد لذت‌بخش باشد. کتاب «سرقت در میدان صدویکم» به گفته نویسنده، ژانر پلیسی و کارآگاهی دارد و نویسنده داستان را براساس طرحی که از قبل برای نگارش این کتاب مشخص شده بود پیش برده و تلاش کرده اطلاعات را به صورت قطره‌چکانی بیان کند که خود مخاطب هم بتواند در مسیر داستان مشارکت داشته باشد. همچنین گفت‌وگوی بین شخصیت‌های داستان باید دارای شگرد باشد و این جزو مواردی است که هر نویسنده‌ای باید در آثار خود به آن توجه کند.

این نویسنده همچنین خرید و مطالعه کتاب «دختر ماه» نوشته سارا عرفانی از انتشارات مدرسه را پیشنهاد کرد و توضیح داد: به دلیل نشان دادن نحوه استفاده از تاریخ و منابع تاریخی در خلق رمان‌های تاریخی اثر جذابی برای مخاطبان خواهد بود. در این کتاب، زندگی‌نامه حضرت معصومه (س) از بدو تولد تا مهاجرت و شهادت روایت می‌شود و نویسنده تلاش کرده است داستانی روان و خوش‌خوان بنویسد و مخاطبان را با زندگی خواهر بزرگوار امام رضا (ع) آشنا کند و در ضمن به مستندات تاریخی پایبند باشد.

این مدرس داستان‌نویسی برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی هم کتابی پیشنهاد داد و عنوان کرد: کتاب‌های «در باب داستان نویسی ۱ و ۲» نوشته احسان عباسلو از نشر میبد به دلیل شیوه ارائه نکات مهم و کلیدی داستان‌نویسی با استفاده از طنز برای علاقه‌مندان به حوزه داستان‌نویسی کاربردی خواهد بود.

از ژانر جنایی معمایی تا رمان‌های تاریخی

وی همچنین گفت: کتاب «بسیار بلند و فوق العاده نزدیک» نوشته جاناتان سفران فوئر با ترجمه محسن یاوری از نشر نیماژ به خاطر زبان و صحنه‌های احساسی تاثیرگذار و قدرت تعلیق و نیز تصویری نو از کودکی که در قالب شازده کوچولوی دوران معاصر در جست‌وجوی انسان برمی آید، اثر ارزشمندی است. این کتاب روایت اسکار شِل، پسری نه ساله است که علایق و توانایی‌های زیادی از جمله اختراع، حشره‌شناسی، نامه‌نگاری، صلح‌طلبی، مطالعه تاریخ طبیعی، نوازندگی، کارآگاهی، گیاهخواری و جمع کردن انواع مختلف پروانه دارد. زمانی که پدر اسکار در حادثه تروریستی یازده سپتامبر کشته می‌شود، او تصمیم می‌گیرد معمای کلیدی را حل کند که در کمد پدرش پیدا کرده است. این جست‌وجو، اسکار را به زندگی افرادی غریبه، جاهای مختلف نیویورک، تاریخ و البته سفری وارد می‌کند که مقصدش ممکن است یافتن آرامش روحی باشد.

این منتقد برای علاقه‌مندان به ادبیات پایداری و دفاع مقدس هم کتاب «حوض خون» نوشته فاطمه سادات میرعالی از نشر راهیار را به دلیل به تصویر کشیدن روحیه جهادی و شجاعانه زنان در دوران دفاع مقدس و ارائه تصویری ماندگار از زنانی که برخلاف روحیه لطیف شان، در دوران جنگ به فعالیت‌هایی مشغول بودند که با لطافت زنانگی بسیار در تضاد بوده است برای خرید از نمایشگاه پیشنهاد کرد. همچنین مجموعه داستان‌های برگزیده جایزه یوسف (دوره ۱۲) از نشر صریر را به دلیل قدرت قلم داستان های دوره داوزدهم و معرفی نویسندگان نوقلم به عرصه داستان نویسی دفاع مقدس ارزشمند دانست.

عباسلو با ارائه پیشنهاد خرید یک رمان تاریخی گفت: همچنین کتاب تازه چاپ «ناطور شب» نوشته لوییز اردریک با ترجمه سعید کلاتی از انتشارات کامک به دلیل قدرت شخصیت‌سازی و شخصیت‌پردازی و نیز جایگاهش در بین رمان‌های تاریخی یکی از پیشنهادهای من برای مخاطبان نمایشگاه امسال است. این کتاب داستان مردی است که به‌عنوان یک نگهبان شب کار می‌کرد و مبارزه با سلب مالکیت بومیان آمریکایی (سرخپوستان) را از روستایی در داکوتای شمالی تا واشنگتن دی. سی. پیش برد. اردریک در این اثر، عشق و مرگ را به تصویر می‌کشد و با نثر ظریف و طنز پنهان خود، عمیق‌ترین احساسات را به نمایش می‌گذارد. این کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز، جوایز زیادی را از جمله جایزه پولیتزر ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها