دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
نقش مهم «توزیع» در چرخه چاپ و نشر و معرفی نویسندگان/ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه کتاب تعبیه شود

آذربایجان‌غربی-مسئول انتشارات «آفرینش ادب» شهرستان نقده به نقش مهم بخش «توزیع» در حوزه چاپ و نشر کتاب اشاره کرد و گفت: توزیع مناسب کتاب باعث می‌شود نه تنها کتاب بلکه نویسنده هم در جامعه شناخته شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: انتشارات «آفرینش ادب» به مدیر مسئولی
«سلیمان بوکانی حیق» و به‌عنوان دومین ناشر در شهرستان نقده، در سال ۱۳۹۵ تاسیس و فعالیت و خود را بطور رسمی در استان آذربایجان‌غربی شروع کرده است.

این انتشارات، چاپ و نشر کتاب‌های عمومی و تخصصی از جمله کتاب‌های ادبی، کودک و نوجوان، داستان و شعر به زبان‌های کردی و فارسی، دایره المعارف کودک و قرآنی، رمان، طنز، روانشناسی، هنر، موسیقی و تئاتر را به‌عهده دارد.

سلیمان بوکانی حیق، سال ۱۳۴۳ در شهرستان نقده، در جنوب دریاچۀ ارومیه و درخانواده‌ای اهل علم و ادب، به دنیا آمده که پدر بزرگ وی میرزا صالح بوکانی حیق نیز اولین مکتب خانه را در شهر نقده، قبل از بوجود آمدن مدارس به شیوۀ امروزی تاسیس کرده و شاگردان زیادی را آموزش داده و تربیت کرده است.

-از اهداف انتشارات «آفرینش ادب» بفرمایید.

‌انتشارات آفرینش ادب، نقده در سال ۱۳۹۵ شروع به‌کار کرده است و همانگونه که از نام انتشارات پیداست؛ هدف از تاسیس انتشارات آفرینش ادب، توسعه ادب و ادبیات ایران زمین و کمک به آفرینش و خلق بیشتر فرهنگ در سطح جامعه است.

-تاکنون چند عنوان کتاب منتشر کرده‌اید؟

تا به امروز حدود ۱۳۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم. همچنین کتاب‌های دو زبانه، سه زبانه و چهارزبانه فارسی، کردی، ترکی و انگلیسی نیز چاپ کرده‌ایم.
 

نقش مهم «توزیع» در چرخه چاپ و نشر و معرفی نویسندگان/ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه کتاب تعبیه شود

-به‌نظر شما برای فعالیت در حوزه نشر چه پیش‌نیازی لازم است؟

مدارک دانشگاهی و تحصیل در این حوزه مهم است و همچنین در کنار این برگزاری کارگاه‌های آموزشی الزامی است و کسی که در این حوزه تخصص کافی داشته باشد می‌تواند موفق عمل کند.

-برخی از کتاب‌های شما به زبان کردی منتشر شده، ضرورت پردازش به ادبیات کردی برای کودکان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مهم تاثیر زیادی در روی آوردن به زبان مادری و تمرین و روخوانی آن دارد، حتی در آموزش غیرمستقیم زبان کردی به کودکان نیز تاثیری زیادی دارد.


نقش مهم «توزیع» در چرخه چاپ و نشر و معرفی نویسندگان/ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه کتاب تعبیه شود

-کتاب‌هایی که آماده چاپ هستند را کجا چاپ می‌کنید؟

متاسفانه در این حوزه مشکلات زیادی داریم و بیشتر کتاب‌ها را برای چاپ به تهران و شهرهای دیگه ارسال می‌کنیم، قیمت چاپ در استان بالا است و حتی در این برون‌سپاری نیز مشکلات داریم قبل از کرونا مراجعه حضوری بود ولی الان ارسال از طریق فضای مجازی است و ما الان کتابی داریم که حدود دو سه ماه است جوابی از چاپخانه دریافت نکردیم. همچنین قبلاً در شهرستان بوکان بیشتر کتاب‌ها را چاپ می‌کردیم که کیفیت بسیار خوبی داشت ولی متاسفانه الان قیمت بالا است.

-از مشکلات نشر «آفرینش ادب» بفرمایید.

یکی از مشکلات اساسی در استان ما این است که پخش کتاب نداریم و اگر هم هست ما خبر نداریم و نباید این موضوع انحصاری باشد. توزیع مناسب کتاب باعث می‌شود نه تنها کتاب بلکه نویسنده هم شناخته شود که متاسفانه به این امر توجهی نمی‌شود و همچنین خرید و توزیع کتاب باعث دلگرمی ناشر و نویسنده می‌شود.

ما الان در حوزه نشر سودی نداریم و تمام فعالیت‌ها از روی عشق و علاقه است اما ناامید نیستیم.

- تا به امروز در نمایشگاه‌های کتاب هم شرکت کرده‌اید؟

بله، تا حالا در سه نمایشگاه مجازی و حضوری شرکت کردیم و همچنین خود نشر نیز در شهرستان‌های مهاباد، اشنویه و پبرانشهر اقدام به برپایی نمایشگاه کرده است.
 

نقش مهم «توزیع» در چرخه چاپ و نشر و معرفی نویسندگان/ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه کتاب تعبیه شود

-در بخش کتاب‌های کودک و نوجوانان چه کتاب‌های شاخصی چاپ شده است؟

کتاب دایره المعارف کوچک آرزوها و کتاب قاریان و حافظان قرآن که به جرات می‌توانم بگم نه تنها در استان بلکه در سطح کشور بی‌نظیر هستند.

-خودتان هم در حوزه نویسندگی برای کودک و نوجوان فعالیت می‌کنید؟ از آثارتان بفرمایید.

بله، از کودکی به روزنامه و کتاب، نویسندگی و شعر، عشق وعلاقه داشته‌ام و با آنها مأنوس بوده و خو گرفته‌ام و همین امر باعث شد که رشته ادبیات فارسی را انتخاب کنم و درهمین رشته ادامه تحصیل دهم. تا به امروز ۲۵ عنوان کتاب به قلم خودم چاپ کرده‌ام و کودکان فرشته‌اند، آهای آهای پرنده، برف که زمستان اومد، گل‌های باغ زندگی «دو زبانه»، هندوانه خدا، ماجرای گاو و آقا معلم مدرسه، آخ جون کتاب، بچه‌ها کتاب، دختری به‌نام نسترن، هسته‌ای که پیدا شد، اشعار کرونایی مصور، کیا کیا دوست دارند، دایره‌المعارف کوچک آرزوها و شازده پسرخجالتی از جمله کتاب‌های بنده است.
 

نقش مهم «توزیع» در چرخه چاپ و نشر و معرفی نویسندگان/ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه کتاب تعبیه شود

-سخن آخر؟

ضمن سپاس از شما، باید عرض کنم حمایت جدی و همه جانبۀ مسئولین لازم است تا امر خرید کتاب و افزایش سرانه مطالعه نهادینه شود همچنین این نکته هم قابل توجه است که باید مسئولین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قفسه مخصوص کتاب را نیز تعبیه کنند و در استان ما برخی فروشگاه‌ها این کار را انجام دادند ولی متاسفانه کتاب نویسنده‌های استانی کمرنگ است و من خودم چندبار به ادارات درخواست دادم که می‌توانم کتاب در اختیارشان قرار بدم یا حتی قرار داده‌ام، ولی خبری از قفسه کتاب نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها