دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
مثنوی مولانا تجلی‌گاه آیات قرآنی است

آذربایجان‌غربی-مولوی‌پژوه ارومیه‌ای گفت: اشعار مولانا سرشار از تعبیرهای عرفانی و آیات الهی و مفاهیم قرآنی است و روح نیایش را می‌توان در تمام اشعار او درک کرد و مثنوی مولانا تجلی‌گاه آیات قرآنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، عبدالحسین علوی عصر یکشنبه در نشست انجمن ادبی قرار ارومیه به‌مناسبت بزرگداشت شمس و مولانا با موضوع «نگاهی به مقالات شمس و غزلیات مولوی»، گفت: با بیان اینکه بهترین راه شناخت عارفان و ادیبان بزرگ مطالعه آثار آن‌ها است، گفت: مثنوی، دیوان کبیر، فی ما فیه، مکتوبات و مجالس سده آثار مولانا هستند و او در مثنوی از آیات قرآن و احادیث استفاده کرد و به‌نوعی مثنوی مولانا،تجلی‌گاه آیات قرآنی است.

علوی گفت: هیچ اثری غیر از قرآن در مثنوی حضور جدی ندارد و روح یا شکل اثر دیگری را جز قرآن در مثنوی نخواهید یافت.

وی افزود: زبانی که مولانا در مثنوی استفاده کرده زبان عام است، زبانی که برای همه قابل فهم باشد و توانایی مولانا در واژه‌سازی کم‌نظیر و شاید در دنیای شعر فارسی بی‌نظیر باشد.

مولوی‌پژوه ارومیه‌ای در ادامه با اشاره به شمس گفت: شمس در دیدار با مولانا آنچنان بر اندیشه‌های او تاثیر گذاشت که مولانا را در 40 سالگی از منبر، مدرسه جدا کرد و از او انسان دیگری ساخت.

وی ادامه داد: مجموعه مقالات شمس یکی از ارزشمندترین کتاب‌ها در تاریخ ادبیات فارسی است و امیدواریم بتوانیم از پیام‌های صلح، دوستی و اخلاقی که در منابع مهم این دو عارف بزرگ است استفاده کنیم.

حسین واحدی، استاد ادبیات نیز در این نشست گفت: عارفان بزرگی همچون مولانا در ساخت فرهنگ و ادبیات کشورمان تاثیر زیادی داشتند و فقط با برگزاری بزرگداشت یا همایش‌ها نمی‌توان این بزرگان را تکریم کرد.

وی افزود: اشعار مولانا سرشار از تعبیرهای عرفانی و آیات الهی و مفاهیم قرآنی است و روح نیایش را می‌توان در تمام اشعار او درک کرد و مولانا در اشعار خود با بیان حکایت‌ها و افسانه‌ها و رخدادهای تاریخی و مسائل عرفانی همواره تلاش کرده است که حقایق و معارف الهی را برای مردم بازگو کند.

به گزارش ایبنا؛ شعرخوانی و نقد اشعار از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها