جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
استان آذربایجان‌غربی سرزمین اقوام، ادیان و مذاهب مختلف است

آذربایجان‌غربی- یک استاد دانشگاه گفت: استان آذربایجان‌غربی مرکز تجمع اقوام، ادیان و مذاهب مختلف است و شهرستان خوی شهری است که انسان‌های بزرگی چون پوریای ولی و کوراوغلی را تحویل جهانیان داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی، پور محمدی عصر جمعه در آئین اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا که در مجتمع فرهنگی بوتراب شهرستان برگزار شد، گفت: استان آذربایجان‌غربی مرکز تجمع اقوام، ادیان و مذاهب مختلف است و شهرستان خوی شهری است که انسان‌های بزرگی چون پوریای ولی و کوراوغلی را تحویل جهانیان داده است.

وی افزود: امروز هفتم مهرماه را یونسکو روز شمس و فردا را روز مولوی اعلام کرده و امشب عیدی، برای شمس و فردا روزی برای مولوی است.

پورمحمدی گفت: شمس تبریزی تربیت یافته ابوبکر زنبیل باف تبریزی است و نخستین یادکرد شمس از استاد خود در مقالات، مربوط به بی‌اعتنایی شیخ ابوبکر، در برابر ارباب زر و زور است و بزرگان ما در گذشته برعکس امروز آزادی درونی داشتند و شمس نیز به مولانا نشان داد که باید غرور و شهرت خود را کنار بگذارد.
 
خوی می‌تواند شهر جهانی باشد

حجت‌الله ایوبی استاد دانشگاه نیز سخنران دیگر همایش نیز گفت: عارفانی همچون شمس تبریزی اول باید در روح و روان مردم پرورش داده شوند و ساخت بارگاه اولویت بعدی است.

وی ادامه داد: استاد موحد بانی اصلی شمس تبریزی بود و مقالات شمس را برای اولین بار ایشان ترجمه کرده است و مسئولان باید بدانند که شعر و شاعری نه تنها مخالف توسعه نیستند بلکه خود توسعه است و خوی می‌تواند در این حوزه شهر جهانی باشد.

همچنین در این مراسم مجید شاه‌حسینی، رئیس فرهنگستان هنر نیز اشعاری در وصف شمس و مولانا خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها