جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
هدف اصلی همایش بین‌المللی شمس و مولانا ترویج تعالیم مثنوی است

آذربایجان‌غربی-فرماندار خوی گفت: هدف اصلی همایش بین‌المللی شمس و مولانا ترویج تعالیم مثنوی است و باید بیشتر از این به مثنوی و مولوی پرداخت.

ذبیح‌الله کاظمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی، گفت: امروزه دشمن به‌دنبال جنگ فرهنگی است که فرهنگ‌های اصیل، قومی و ملی را به حاشیه ببرد و انجام چنین همایش‌های در سطح ملی، بین‌المللی با رویکرد دینی و عرفانی در قبال این جنگ فرهنگی مهم و ضروری است.

فرماندار خوی ادامه داد: متاسفانه در  شرایط فعلی سرمایه‌گذاری روی کارهای فرهنگی کم است و آموزه‌های دینی و قومی تعالیم خوبی دارد که در چارچوب اخلافی و فردی تاثیر بسزایی می‌تواند داشته باشد و مثنوی و دیوان شمس را  کسانی‌که علاقمند هستند، مطالعه کنند ولی آحاد مردم آشنایی چندانی ندارند و تعالیم ارزشمندی که در مثنوی بوده را نتوانستیم آنطورکه شایسه است در جامعه جاری کنیم.

کاظمی ادامه داد: عصاره کلام مولانا این است که انسان باید عبد باشد نه عابد و با غرور و تکبر نمی‌توانیم به هدف متعالی که خدا تعیین کرده برسیم و در این راستا تعالیم مثنوی حتما باید در جامعه ترویج شود.

وی افزود: هدف اصلی همایش بین‌المللی شمس و مولانا ترویج تعالیم مثنوی است و باید بیشتر از این به مثنوی و مولوی پرداخت؛ برادری، صلح و دوستی از جمله ویژگی‌های اصلی مثنوی است که نیازمند ترویج در دنیای امروز است.

فرماندار خوی گفت: دنیای امروز باید جنگ، ظلم و ستم را تمام کنند و  به برادری، صلح و سعادت دنیوی برسد و در تعالیم ارزشمند مثنوی بیان شده که همه نخبگان و اساتید به عرفان اسلامی علاقمند هستند و باید بیشتر از این کار کنند.

وی افزود: دولت باید مراکز علمی و تحقیقاتی را بیشتر از این ملزم کند که تعالیم انسانی و قرآنی را بیشتر نشر دهند و هدف ما هم این است این برنامه غنی‌تر باشد و این همایش در حوزه فرهنگ و عرفان اسلامی به‌عنوان یک مرکز ثقل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها